Vriendelijk en beleefd, altijd en overal?
Beleefd zijn: wat is er mis mee ?
Vorige week schreef ik een blog over mijn zoektocht naar stevig aardig zijn. Aardig zijn, zonder jezelf leeg te geven. Aardig zijn en dat terug verlangen.
Dat leek me een goed streven, zeker voor ons vrouwen, wij hebben immers de nijging meer te geven dan te nemen.
We hoeven natuurlijk niet altijd allemaal aardig te zijn. Maar beleefd zijn, dat moet wel altijd en overal. En ik krijg langzamerhand het vermoeden, dat we daar als maatschappij ook wel eens een stuk beter van zouden worden.
Om duidelijk te maken wat ik bedoel zou ik een Challenge moeten uitschrijven. Nu wil het geval dat ik daar veel te lui voor ben. Maar ik geef je mijn idee en stel voor dat je je jezelf die Challenge oplegt.
De Challenge is: tel hoe vaak in een week (ja het hoeft allemaal echt niet lang te duren natuurlijk) je bedrijven kan betrappen op nodeloos (klant)onvriendelijk gedrag, op niet beleefd zijn dus….
Nodeloos, niet beleefd
Ik had er drie in twee dagen. Let op:
1) een mevrouw staat op het perron wanhopig te rommelen op het beeldscherm, ze wil haar OV kaart opladen. Ze vraagt mij om hulp, ik ploeter met haar mee. Na 3 vruchteloze pogingen zie ik ineens in een balkje boven in het beeldscherm: Uw kaart is verlopen.
Hoe moeilijk zou het zijn voor de NS om, zodra iemand een verlopen kaart voor de scanner houdt, in rode letters over het scherm te laten flitsen: Uw kaart is helaas verlopen, u kunt in deze automaat een nieuwe aanschaffen.
2) Een neef van mij, wil een iets andere hypotheek dan gebruikelijk. De bank stuurt hem een brief: in verband met witwassen hier en bankfraude daar, geven we uw dossier door naar een hogere ome in de business. Neef voelt zich een crimineel. Wat is er mis met: mijnheer kunt u eens langskomen dat we samen kijken hoe dit aan te pakken?
3) Manlief wil pinnen, automaat zegt brrrblupblup, maar geld geven ho maar. Hij probeert het nog een keer. Blanco scherm zonder geluid. Hij gaat naar een andere geldautomaat. Daar blijkt hij moeiteloos te kunnen pinnen. Wat is er mis met: Sorry, deze pinautomaat is defect, aan de andere kant van het winkelcentrum is er nog een?
Ik denk heus dat de wereld alvast een stukje beter wordt, als we zorgen dat instanties  beleefd en vriendelijk worden. Zeker in hun de mail, ook op hun schermen, die we nood gedwongen moeten gebruiken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!