Tom-Tom
Zoals je de afgelopen weken in de krant hebt kunnen lezen gaat het niet zo goed met het Nederlandse technologiebedrijf Tom-Tom. Diverse autofabrikanten hebben een contract afgesloten met Google. Dat leidde tot het instorten van de beurskoers, hoewel het op korte termijn geen invloed zal hebben op het bedrijfsresultaat. Tom-Tom heeft namelijk langlopende contracten die hen de komende jaren nog voldoende inkomsten verschaffen.
Daarna wordt het echter kritisch. Hoewel Tom-Tom nog een relatief jong bedrijf is kampen ze met een product dat door de tijd lijkt te worden ingehaald. De meeste mensen weten nog wel dat je met een kaart op schoot en een stratenboek naast je je weg moest zien te vinden. Dat ging vaak verbazend goed, maar met de intrede van de navigatiesystemen werd het toch wel een stuk relaxter.
Zonder te weten waar iets lag kwam je meestal feilloos op de plaats van bestemming en kon je achteraf op Google maps opzoeken waar je was geweest. Je ging er al snel op blindvaren, zeker in gebieden waar je niet bekend was. Zodra het navigatiesysteem je in de steek liet was je dan ook onmiddellijk verloren. De oude kaarten en stratenboeken hadden nog wel een paar jaar nutteloos in je auto rondgeslingerd, maar die waren inmiddels in geen velden of wegen meer te bekennen. Daar stond je dan.
Een bedreiging voor de tom-tom?
Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een smartphone en toegang tot mobiel internet is ook vrijwel overal en betaalbaar. Dat is een bedreiging voor een bedrijf als Tom-Tom, die weleens dodelijk kan zijn als ze niet snel iets slims verzinnen. Daar hebben ze nog wel even tijd voor, maar ik raad ze toch aan haast te maken.
Dat Tom-Tom serieus in gevaar is mocht ik afgelopen weekend zelf aan den lijve ondervinden. We waren met het gezin een dagje naar een pretpark geweest, net over de grens in Duitsland. Mijn auto heeft een ingebouwde Tom-Tom, zoals zoveel auto’s tegenwoordig. Op de heenweg hadden we gezien dat de weg tussen Venlo en Eindhoven wegens onderhoud was afgesloten, dus daar moesten we rekening mee houden op de terugweg.
Mijn Tom-Tom leidt me toch richting Venlo. Hoewel mijn zoon vanaf de achterbank zegt, dat Google adviseert om via Arnhem terug te rijden vertrouw ik op mijn ingebouwde Tom-Tom. Arnhem is wel heel ver om en ik vertrouw er op dat mijn Tom-Tom iets weet, dat ik niet weet. Dat had ik beter niet kunnen doen.
Bij Venlo staan de omleidingsborden richting Eindhoven. Volg A zeggen ze. Ik volg braaf A, maar vraag me hardop af waar we in vredesnaam heen gaan. Mijn ingebouwde Tom-Tom heb ik inmiddels uitgeschakeld, want die blijft hardnekkig ontkennen dat de weg is afgezet. Mijn zoon, vanaf de achterbank zegt: “aha, ik zie het al, we gaan via Roermond en Weert!”
Hoewel ik me realiseer dat dat een pokke-eind om is, maar minder ver om dan via Arnhem, geeft het me vertrouwen. Als we eindelijk weer op bekend terrein zijn zet ik mijn Tom-Tom weer aan. We komen voor Eindhoven in een file, veroorzaakt door wegwerkzaamheden op de ring rond Eindhoven. Mijn Tom-Tom negeert ook deze wegafzetting, maar hier weet ik de weg, dus dat geeft minder stress. Vanaf de achterbank hoor ik dat het ongeveer tot Best duurt. Mijn Tom-Tom blijft Stom-Stom.
Uiteindelijk komen we een uur later thuis, dan wanneer ik meteen gevolg had gegeven aan mijn zoons aan Google ontleende informatie.
Bij mijn volgende auto toch maar informeren of er een Google navigatiesysteem in zit.
lees van Irene ook : Absurde bedrijfsnamen, een trend ?
Ondanks alle slimme navigatie systemen, heb ik bij de iets verdere trips (buitenland) toch nog altijd een kladje bij me welke autobanen we moeten volgen. En als back-up altijd een wegenkaart. Een ouderwetse wegenkaart gaat immers niet zo snel stuk ;)
wij hebben navigatie in de auto (geen idee welke) en google als alternatief op mobiel
Ik gebruik ook steeds minder vaak mijn Tom-Tom en gebruik liever Google maps omdat die up-to-date is
Tegenwoordig pak je gewoon even je mobiel en die is bijna altijd up to date. En tegenwoordig werkt je internet ook gewoon in het buitenland. Tom tom is voor mij eigenlijk niet meer nodig.
Oh joh ik wist niet dat t zo slecht ging met tom-tom, maar moet ook eerlijk toegeven dat ik onderweg naar zwitserland ook vaak nog even google check voor up to date info.
Wij hebben in onze auto’s al jaren geen tomtom meer. Een ingebouwde navigatie werkt perfect. Ook op vakantie in huurauto’s ideaal. Of natuurlijk je imap op je telefoon. We reizen maandelijks en huren dan vaak een auto en laat ons eigenlijk nooit in de steek.
maar hoe krijg je je ingebouwde navigatie in een huurauto?
Het gaat juist om de ingebouwde versies. De losse versies zijn al jaren op zijn retour, Tom-Tom moet het hebben van de contracten met de automobielindustrie. Inmiddels hebben ze weer een contract afgesloten met BMW, dus mijn pessimisme was wellicht wat voorbarig.
Ik wist niet dat het zo slecht ging met tom tom! Wij hebben er nog een in de auto hihi
Ja ik merk dat ingebouwde gpsen al vanaf bij aankoop niet meer up to date zijn! werken, nieuwe straten geeft hij allemaal niet aan! Ik zou het ook graag hebben maar ze zouden iets moeten vinden dat sneller update. Wij wouden de gps updaten in de garage en moesten hiervoor 180euro voor betalen. Hebben we toch maar snel voor bedankt :-)))