Nooit meer een miskoop.

webshop

Je kent het wel. Heb je lekker nieuwe schoenen geshopt in de onlinesale of Black Friday, passen ze niet! Meestal mag je schoenen uit de sale niet meer retourneren. Dat is balen, want op Marktplaats krijg je er vast niet meer je hele aankoopbedrag voor terug. Hoe voorkom je dat ook jouw nieuwe damesschoenen ergens onder in je kast belanden?

Check het retourbeleid van de webshop

Klinkt logisch, maar het is toch meestal niet het eerste wat we doen. Het retourbeleid controleren van een webshop. Toch loont dit de moeite. Volgens het consumentenrecht, mag jij álles wat je online koopt, altijd binnen 14 dagen terugsturen. Sterker nog; de webshop is verplicht ook de bezorgkosten terug te betalen. Dat is duidelijke taal. De wet heeft deze bedenktijd al voor ons bedacht. Maar goed, wat als de webwinkel hier heel ander over denkt? Veel online winkels houden zich helaas niet aan deze afspraak. Een rechtszaak aanspannen voor een paar schoenen gaat toch een beetje ver.

Heeft de webwinkel waar jij bestelde het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Dan stuur je gewoon een berichtje naar de geschillencommissie. Door je als webshop aan te sluiten bij dit keurmerk, laat je zien je aan de regels te houden. Dan wil je vast niet uitkomen bij de geschillencommissie.

Gelukkig zijn er ook heel veel klantvriendelijke voorbeelden te noemen. Zo zijn er webshops die het retourbeleid hebben uitgebreid van 2 weken naar 30 dagen. Schoenenmerk Via Vai is hier een mooi voorbeeld van. Retourzendingen zijn helemaal gratis én je krijgt een maand de tijd. Dat is nog eens goede klantenservice.

Beste tip? Loop even weg

Miskopen maken we allemaal. Meestal ontstaat een miskoop door een impuls. We willen per se op dat moment iets kopen. Maar liefst 70% van de Nederlanders heeft voor gemiddeld €112 Euro aan miskopen in de kast hangen. De meeste impulsaankopen ontstaan door negatieve of juist positieve emoties. Een slechte dag, je wilt wat een ander ook heeft of je salaris is bijvoorbeeld net op je rekening gestort. Een miskoop is dan makkelijk gemaakt. 

Van kopen krijgen we een kort geluksmomentje, het geeft ons een goed gevoel. Daarnaast zijn onze hersenen geprogrammeerd om te verzamelen. We kunnen er simpelweg niets aan doen. Dat komt omdat door onze voorouders; de oermens. Zij verzamelden voedselvoorraden, om in tijden van schaarste toch eten in huis te hebben. Op exact dezelfde manier worden onze hersenen geactiveerd wanneer we in de uitverkoop terecht komen. We zien een artikel enkel op dat moment voor de laagste prijs of er is nog maar één in onze maat. Dan ontstaat de drang om te kopen. Zonder erbij na te denken. 

Wil je zeker weten dat je niets meer koopt vanuit een impuls? Loop dan even weg. Wanneer je de volgende dag nog steeds verliefd bent op die te gekke schoenen, weet je zeker dat ze niet onder in je kast belanden.

lees ook eens: maak thuiswerken comfortabel

like Like
1 antwoord
  1. Julia
    Julia zegt:

    Veel duurzamer ook, om niet die impulsaankopen te doen! Ik heb liever een paar mooie items dan een kast vol met dingen die ik toch niet draag. Ook mooie basics die ik met veel dingen kan combineren zijn fijn.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)