Je bent een nummer, maar welk nummer. #NS
Voor het openbaar vervoer van Parijs ben ik niet meer en minder dan een nummer. En dat is fijn. Dat wil ik ook. Ik ben een nummer dat van willekeurige plaats A naar willekeurige plaats B verplaatst moet worden. Zo snel en goedkoop mogelijk. Dat is fijn, dat wil ik zelf namelijk ook.
Daarom neem ik sommige zaken voor lief. Dat het warm is in de metro omdat ie geen airco heeft. Dat het zo vol is, dat ik niet meer bang ben dat ik val, als we gierend door de bochten gaan, want dat kan al niet meer, we staan buik aan buik.
Ik kom snel en goedkoop waar ik wil zijn en daar gaat het maar om.
Voor de NS ben ik ook een nummer
Voor het openbaar vervoer van de NS ben ik ook een nummer en dat is minder fijn. Ik wil dat ook helemaal niet. Ik ben een nummer dat van een willekeurige plaats A naar een willekeurige plaats B verplaatst moet worden. Maakt niet uit hoe, als het maar geld oplevert.
Het feit alleen al, dat ik geen enkelen andere manier weet om van willekeurig punt A naar willekeurig punt B te komen dan de trein te nemen, lijkt bij de NS al vele punten in mijn nadeel op te leveren.
Of ik er even rekening mee wil houden dat er geen personeel te krijgen is (is dat mijn schuld), en dat het ook nog vakantie is?
Ik zie dat de trein die ik wil nemen niet rijdt wegens werkzaamheden en dat er een bus gaat. Waar die bus vertrek, staat niet in de app. Het station is groot, ik heb 5 minuten om van de stadsbus in de trein bus te komen…Gelukkig weet de chauffeur van de stadsbus, dat treinbussen in het busstation op platform L staan. ( als de chauffeur dat weet, waarom weet de app dat dan niet?)
Ik vind het platform ik heb nog twee minuten…helemaal blij ben ik met mijn heldendaad, alleen…waar is de bus??
Uiteindelijk komt er een bus, en die vertrekt nog daadwerkelijk ook. Voor het bedrag waarmee ik normaal binnen een uur op de plaats van bestemming ben, ben ik nu in anderhalf uur op de bestemming…
Als ik dan eindelijk op een echt station in een trein zit, kom ik er achter dat ik in de haast wel mijn vrij-reizen dag heb opgehaald, maar niet heb afgestempeld in mijn haast een bus die toch te laat vertrok te halen. Het kan geen toeval zijn dat de afstempel automaat zich op een andere plek bevindt dan de kaartjes ophaal automaat… Boete dus.
Om geld aan te verdienen
De terugreis zal ik u besparen: nul informatie en te weinig bussen. En nergens, maar dan ook nergens een excuus van de NS dat mijn reistijd is verdubbeld, maar de prijs niet is gehalveerd. Ik ben immers maar een nummer. Een nummer om geld aan te verdienen.
Meer lezen over mijn frustratie en de NS? Lees NS here we go again
Het verschil is dat de NS treinen laat rijden (en soms uit nood bussen), de meeste openbaar vervoersbedrijven in het buitenland hebben als doel om passagiers te vervoeren.