Reclames door Irene_ de_ Vreede
Irritante reclames….
Niemand houdt van reclames! Het liefst zappen we snel weg bij de eerste irritante tonen van het reclameblok dat je uit je favoriete film rukt. Liever nemen we een abonnement op Netflix zodat we ongestoord kunnen binge watchen. Toch ontkomen we er niet aan, daar zorgen de reclamemakers wel voor.
Aversie
Er zitten soms echt pareltjes tussen, dat moet gezegd worden, waarbij de makers hun uiterste best hebben gedaan om met subtiele of minder subtiele humor een product aan te prijzen. Wat ik niet snap is dat ze sommige reclames dusdanig irritant maken dat je een aversie tegen het product gaat ontwikkelen.
Naamsbekendheid en irritante reclames
Nou weet ik wel dat veel reclames alleen als doel hebben de naamsbekendheid te vergroten en dat werkt natuurlijk uitstekend als je de mensen irriteert, maar er zijn wat mij betreft grenzen. Ik noem een paar voorbeelden:
Eyelove
Eyelove, een nieuwe keten van brillenverkopers, die René Froger hebben ingehuurd om hun naamsbekendheid te vergroten. Ik ga liever naar Pearl van Jan Smit, niet dat ik een fan ben van Jan Smit, maar die is toch veel leuker dan René Froger, al is dat geen prestatie, want bijna iedereen is leuker dan René Froger. Nou ja op Gordon en Gerard Joling na dan, maar die drie tobbers zijn toch redelijk inwisselbaar wat irritatiefactor betreft. Het gekke is dat Froger het product Eyelove half zingend als Eiler aanprijst, dus als je even niet oplet, weet je niet eens hoe die nieuwe keten heet. Dan zou je er in het ergste geval een bril kunnen kopen zonder te weten dat je daarmee voor gek liep.
Hornbach
Hornbach, concurrent van Gamma en Praxis (die wel reclames kunnen maken). Je mag iets pas een project noemen als je bij Hornbach langs gaat. Anders gooien we je laptop kapot of een luier in je gezicht. Welke debiel verzint zoiets? Die zou je toch voor de rest van zijn leven uit de reclamebranche moeten bannen. Ik ga als het even kan nooit meer naar Hornbach, dat zult u begrijpen.
Allsecure
Ten slotte hebben we nog Allsecure, een verzekeringsmaatschappij, die al jaren gebruikt maakt van de diensten van de tweeling Tim en Tom Coronel. Wat mij betreft verdienen ze de oeuvreprijs voor irritante reclames. Wist je trouwens dat die officieel bestaat, ze noemen hem de loden Loekie. Bij ons thuis noemen we hem de rubberen Robbie.
Het ene product prijst makkelijker aan dan het andere, dat begrijp ik heus wel. Dat mensen eerder warm lopen voor een verre reis of een nieuw parfum, dan voor een verzekering of maandverband, hoef ik niet uit te leggen.Alleen zou je toch verwachten dat de duur betaalde reclamemakers een beetje meer hun best deden.
Amira Tampons
Als je dan toch de mensen wilt irriteren, doe het dan goed. De oudere lezers kennen vast nog wel de reclame van Amira tampons, rond van boven logisch he! Inclusief met illustratie met lipstick op de spiegel. Nooit begrepen dat dat merk al jaren niet meer bestaat, want de naamsbekendheid staat bij na al die jaren nog altijd hoog genoteerd.
lees ook : over protocollen gesproken
Ja meestal zapp ik weg bij reclame op tv. Radio laat ik meestal staan. Maar he, er bestaat altijd nog Netflix haha! Al moet ik zeggen dat ik de reclame van de AH eerder altijd wel leuk vond.
Ja er zit een positieve en negatieve kant aan!
dankzij de reclame leren we wel nieuwe merken kennen en eerlijk danzkij reclame krijgen we als bloggers soms leuke samenwerkingen :)
Ik zap altijd door (en 9 keert terug naar de zender om te kijken of de reclame al voorbij is) maar vaak mis ik dan een deel van wat ik aan het kijken was haha
Reclame voor en na een programma, tot daaraan toe. Als een programma wordt onderbroken vind ik het echter maar niks
Op sommige zenders wordt het reclameblok af en toe onderbroken voor een programma.
Hahah heerlijk om te lezen dit! Zo herkenbaar
Dank je wel
Haha ik vind reclames juist wel leuk om te zien! Erger me er niet zo snel aan.
Stiekem vind ik het wel leuk om me eraan te ergeren, heb ik weer iets om over te schijven :).
Yes, ook ik irriteer me aan reclames! De reclames die tussen internetprogramma’s komen zijn nog veel erger, die hebben zooooo’n hard volume dat je bijna van je stoel valt van schrik. Vreselijk!
Wel, in de Nederlandse reclame ben ik niet echt thuis, maar ik hoor van mijn Nederlandse familieleden wel af en toe eens wat geklaag over bepaalde reclames. Hier in België word ik stilaan gek van de reclame van Trivago. ZOOOOOOOOOOOOOOO IRRITANT!
Die van Trivago hebben we hier in Nederland ook, had ik ook in mijn stukje kunnen noemen, maar hij viel net naast het podium ;)
Ik kijk eigenlijk nooit tv. En als ik kijk dan neem ik het op zodat ik de reclames gewoon lekker door kan spoelen
Daar ben ik te lui voor :)
Ik neem nog liever alles op om te kunnen doorspoele!
Sommige reclames zijn in inderdaad verschrikkelijk, maar soms onthoud je juist daardoor het product… Terwijl bij sommige leuke reclames ik later niet meer weet wat ze verkochten.
Ook dat soort reclames (die vanuit marketingperspectief dus mislukt zijn) bestaan.
Klopt helemaal, reclames, ik heb er een bloedhekel aan, maar ja helaas moeten ze bestaan.
Ik snap ook wel dat reclame bestaansrecht heeft, maar ik begrijp alleen niet dat het per se zo irritant moet.
Oh ja wat een ergernis over sommige reclames zeg, ik ga altijd maar even iets doen tijdens de reclames, want ik erger me er ok zo aan, Al zitten er ook pareltjes tussen natuurlijk.
Klopt helemaal.