Hoe bouw je als ZZP’er een sterk merk op?
Of je nu start met het verkopen van items in een webshop of je zet de eerste stappen met je eigen kapperszaak: vaak heb je als ZZP’er niet het marketingbudget van een groot bedrijf. Maar dat betekent niet dat je geen sterk merk kunt opbouwen. Een sterk merk zorgt ervoor dat je je als ZZP’er onderscheidt van je concurrentie en opvalt bij (potentiële) klanten. Maar hoe bouw je een krachtig merk op? Wanneer je de stappen in dit artikel volgt, heb je een goede basis om het vertrouwen te winnen bij klanten.
Stap 1: je merkidentiteit bepalen
De basis voor een sterk merk is een duidelijke merkidentiteit. Het gaat om de waarden, missie en visie van je bedrijf. Als je deze niet duidelijk hebt, kun je dit ook niet naar buiten uitdragen. Stel jezelf hiervoor de volgende vragen:
- Waar staat je merk voor?
- Hoe vertelt je merk zijn verhaal?
- Welke problemen van klanten los jij op?
- Waarin blink jij als ZZP’er uit?
De antwoorden op deze vragen vertaal je vervolgens door naar een merkboodschap die je overal consistent gaat uitdragen. Het kan waardevol zijn om hiervoor een brainstormsessie te organiseren met collega’s uit het vakgebied en/of klanten. Op die manier krijg je input en kun je je boodschap meteen testen.
Stap 2: een visuele merkidentiteit ontwikkelen
Als je merkidentiteit duidelijk is, kun je aan de hand daarvan je visuele merkidentiteit (laten) ontwikkelen. Denk aan je logo, kleurgebruik, typografie, afbeeldingen en wat nog meer bijdraagt aan je merk. Er zijn diverse online tools beschikbaar waarmee je dit zelf kunt doen, maar je kunt ook een professional inschakelen om je hierbij te ondersteunen.
Stap 3: zorg voor een sterke aanwezigheid op de juiste kanalen
Ook als ZZP’er is het heel belangrijk om je doelgroep te kennen. Welke kanalen gebruiken zij? Zowel online als offline kanalen? Als je dat weet, dan kun je ervoor zorgen dat je op die kanalen een sterke aanwezigheid hebt. Gebruik je website bijvoorbeeld als een platform om je expertise te laten tonen met behulp van blogs, klantreview en portfolio en benader je doelgroep via LinkedIn als dit een voorkeurskanaal is. De kracht van social media is groot, maar het is zonde om te investeren in kanalen waar je doelgroep niet actief is. Zijn er bepaalde congressen die je doelgroep vaak bezoekt? Zorg er dan ook voor dat je daar aanwezig bent. Dat kan door middel van een stand of de aanwezigheid op de borrel.
Stap 4: versterk je merk met relatiegeschenken
Het opbouwen van een sterk merk gaat niet alleen om het krijgen van nieuwe klanten, het gaat ook om het behouden van je bestaande klanten. In de customer journey is dit de laatste fase. En daar kunnen relatiegeschenken een grote bijdrage aan leveren. Er zijn diverse bedrijven die gespecialiseerd zijn in relatiegeschenken. Zo levert Pinkcube bedrukte relatiegeschenken met je logo. Deze dragen extra bij aan de naamsbekendheid én aan de klantloyaliteit.
Stap 5: maak jezelf zichtbaar
Zeker als ZZP’er is het belangrijk om jezelf als persoon te profileren. Dit creëert een persoonlijke connectie en vertrouwen. Maak jezelf zowel online als offline zichtbaar. Dit kan zijn door middel van foto’s van jezelf, de mogelijkheid om een persoonlijke online videosessie te hebben, online video’s waarin je je diensten presenteert of je offline aanwezigheid op netwerkborrels. De KVK heeft nog een aantal aanvullende tips geschreven. Laat jezelf zien!
Ga aan de slag met de stappen in dit artikel, laat je inspireren door de andere artikelen in de categorie ‘Vrouw en werk’ en bouw aan een sterk merk!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!