Gratis, gratis en voor niks….in je dromen !!
“Voor niks gaat de zon op”, roept men vrolijk. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat – mocht men het voor elkaar kunnen krijgen – het opgaan van de zon beslist in rekening gebracht zou worden.
Heus voor niks bestaat niet
Los van die zon, geloof mij maar: Gratis bestaat niet. En dat weet je best. Kijk eens naar die gratis proefverpakking van een nieuw wasmiddel: daar zit toch zeker net genoeg in om twee zakdoeken mee te wassen? Nadat je je kat het proefzakje met het allernieuwste, allerverantwoordste kattenvoer had gegeven, keek het beest je toch ook aan met die blik: ‘waar blijkt mijn eten, mens?’
Het schuursponsje dat ik van een politieke partij kreeg ten tijde van de verkiezingen, schuurde na 2 keer al niet meer ( de partij na de verkiezingen trouwens ook niet meer )
Voor de zegeltjes van de supermarkt, die man en ik braaf sparen, krijgen we een minizakje chips of een stripje met drie kauwgummetjes. Voor niks, dat wel
Een lijst als deze maken is echt geweldig leuk, ik zou moeiteloos een A4’tje door kunnen gaan. Maar ik gun mijn lezers de fun en ik heb meer te vertellen.
Mijn vraag is deze:
Wanneer we allemaal zo goed weten, dat wat voor niks is, meestal waardeloos is, dan wel bedoelt mij ( en jou ) te verleiden tot het kopen van meer, waarom tuinen we er dan op de social media zo massaal in??
Denken we echt dat die leuke spelletjes er voor ons zijn? Dat dat lieve meisje echt een spreekbeurt aan het houden is? Dat jij nu die rode auto wint? Hahaha, kom op zeg! Hou oud ben je? Hoeveel mini-rolletjes drop heb je al “cadeau” gekregen?? Voor niks??
Al die spelletjes etc. zijn er om jouw naam en account op te kunnen slaan. Dan weet Facebook wie jij bent en wat jij leuk vindt en – en dat is heel belangrijk – dat jij makkelijk op de like button klikt…
En daarmee ben jij dus als eerste aan de beurt om reclames te mogen zien. Reclames die passen bij je voorkeur en waarop je snel zal like-n. Zo is de adverteerder ook weer blij! Daarom adverteert hij nog een keertje. Nu is Facebook ook blij. En jij? Jij zit maar te wachten op die prachtige rode auto. En ondertussen doe je even gezellig een spelletje….
lees ook eens : Poldertocht van Anneke de Jong
Ik las eens: “als iets gratis is, ben jij het product.” Je persoonsgegevens welteverstaan. Inderdaad, het is belangrijk om je daarvan bewust te zijn!