Fysieke- of digitale visitekaartjes; wat is voor jou de beste keuze?
Als ondernemer wil je goed opvallen. Dit doe je met een goede online zichtbaarheid, met een goed aanbod en met een goede marketingstrategie. Een onderdeel van deze strategie is je visitekaartje.
Lange tijd bestond er maar één soort visitekaartje: het fysieke visitekaartje. Dit kaartje kon je bij bijvoorbeeld een evenement of een netwerkborrel aan potentiële klanten geven. Dit werkt prima, maar ook hier is een variant op gekomen. Een digitaal visitekaartje is een digitale QR code die gescand kan worden. Zodra deze code gescand wordt, verschijnen je contactgegevens direct in de smartphone waarmee de code gescand wordt.
Wat spreekt jou nu het meeste aan? Ga je voor de welbekende fysieke visitekaartjes? Of durf je de stap naar digitale visitekaartjes te wagen? Voor beide valt in ieder geval iets te zeggen.
Kijk goed naar de kosten
Je zou sowieso even goed naar de kosten moeten kijken. Als je per sé voor goedkope visitekaartjes wilt gaan, lijken de fysieke visitekaartjes de beste keuze. Met name als je deze in een flinke oplage koopt, betaal je per stuk een zeer lage prijs.
Dat is bij de digitale visitekaartjes veelal een ander verhaal. Bij de digitale visitekaartjes zit je in veel gevallen vast aan kosten per maand. Je moet hier namelijk een abonnement voor afsluiten. Daarna moet je mogelijk ook nog per scan betalen; dit is echter per aanbieder verschillend. Kijk al met al goed naar de kostenstructuur en de hoogte van de kosten.
Kijk goed naar de toepasbaarheid
Op welke momenten geef je visitekaartjes weg? Dit zou je goed voor jezelf in kaart moeten brengen. Als je dit weet, weet je ook welk soort visitekaartje bij die momenten het meest geschikt is.
De toepasbaarheid is significanf anders. Sta je namelijk op een grote beurs met heel veel concurrenten? Dan kun je met een digitaal visitekaartje onderscheidend zijn. Maar, een digitaal visitekaartje kan ook wegebben in alle contacten die op een smartphone staan.
Kijk goed naar je wensen
Onder aan de streep heb je vooral met je eigen wensen te maken. Wil je visitekaartjes bestellen en deze op korte termijn al weg kunnen geven? Dan ben je het beste uit met fysieke visitekaartjes. De digitale visitekaartjes moeten namelijk eerst ingesteld worden en je moet hier dus ook een abonnement voor afsluiten.
Heb je een bedrijf waarin duurzaamheid centraal staat? Dan kun je je afvragen of fysieke visitekaartjes hier wel bij passen. Met digitale visitekaartjes straal je in principe meer duurzaamheid uit.
Bonustip: kijk ook goed naar de wensen van je doelgroep. Bestaat je doelgroep vooral uit oudere mensen? Dan lijken digitale visitekaartjes een onverstandige optie te zijn. Richt je je vooral op jongere mensen? Dan zijn de digitale visitekaartjes uiterst geschikt.
Moraal van het beide: voor beide soorten visitekaartjes valt zeker iets te zeggen. Je kunt daarom ook voor een combinatie van beide gaan. Dit brengt extra kosten met zich mee, maar sluit mogelijk wel perfect aan op je doelgroep. Of op de wensen die je hebt.