Een internationale webshop opzetten: 4 tips

internationale webshop

Loopt je webshop zo goed dat het tijd is om de grenzen te verleggen? Of misschien wil je juist je bereik vergroten en je webshop beschikbaar maken voor internationale klanten? Welke motivatie je ook hebt, het opzetten van een internationale webshop kan vele mogelijkheden en kansen met zich meebrengen. Maar laten we niet vergeten dat hier natuurlijk ook best wel wat bij komt kijken. Met deze tips maak je een goed begin

1.Vertalen, vertalen, vertalen

Waarschijnlijk wel een van de belangrijkste punten is het vertalen van je content. Alle Nederlandse stukken moeten op zijn minst naar het Engels vertaald worden. Heb je een specifieke doelgroep voor je webshop? Dan is het geen slecht idee om de content op de website ook in de lokale taal aan te bieden.

Je kan natuurlijk zelf aan het vertalen gaan, maar om nu echt zeker te zijn van een goede vertaling kun je het beter uitbesteden. Het is verstandig om de hulp in te schakelen van een professional zoals een vertaalbureau (bijvoorbeeld vertaalbureau Fairlingo) of een freelancer (bijvoorbeeld via Upwork). Zo weet je zeker dat al je stukken professioneel en correct vertaald zijn.

2. Product en content selectie

Ieder land is anders. De humor, tone of voice, maar ook de huisstijl en producten worden in ieder land anders ontvangen. Wat in het Nederlands misschien enorm grappig is, zou in het Portugees zomaar eens als belediging gezien kunnen worden. Daarnaast liggen ook de vraag en behoefte per land anders. Die zonnebrandcrème wordt in Ierland waarschijnlijk niet veel gekocht, maar in Spanje of Italië juist weer wel. Stem zowel product als content af op de doelgroep en het land waar zij wonen. Op deze manier vergroot je de kans op succes.

3. Privacyverklaring en voorwaarden

In ieder land gelden andere wetten en regelgeving. Dit betekent dat niet alleen de producten en content, maar ook de privacyverklaring en andere wettelijke documenten hierop aangepast moeten worden. Om zeker te zijn van een goede (en legale!) vertaling, kun je hier het beste een juridisch vertaler voor inschakelen. Dit is geen onderdeel waar je foutjes in wilt maken! Kijk eventueel eens rond op verschillende fora om meer informatie te vinden over het starten van een internationale webshop.

4. URL en social media pagina’s

Heb je een Nederlandse (.nl) url en zijn je social media pagina’s nog op een nationaal publiek gericht? Zorg er dan zo snel mogelijk voor dat alle mediakanalen omgezet worden richting een internationaal publiek. Begin met een duidelijke url die in meerdere talen te begrijpen is. Hetzelfde doe je voor je social media kanalen.

lees ook eens : vakantiepark

like Like
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)