Betaalt jouw baas al mee aan jouw fiets?
Allemaal op de fiets??
Er is de afgelopen periode aardig wat aandacht voor geweest in de media, maar toch is nog niet iedereen op de hoogte: er is een nieuwe leaseregeling voor fietsen van de zaak. De regeling is eenvoudig voor zowel werkgever als werknemer, en biedt daarnaast nog veel meer voordelen.
Hoe werkt de regeling?
Iedereen die de regeling voor leaseauto’s van de zaak kent, kent ook de constructie voor de fiets van de zaak. Deze is namelijk gelijk. In het kort komt het erop neer dat een percentage van de aankoopprijs, in het geval van een fiets gaat het om 7%, bij het salaris wordt opgeteld. Dat heet de zogenaamde bijtelling. Op deze manier betaalt de werknemer belasting over de fiets, als ware het onderdeel van het inkomen. Bij een gemiddelde fiets van goede kwaliteit, gaat het hier om een paar euro’s per maand, Voor een euro of vier kun je al klaar zijn. Pak je echt uit qua fiets zal het hooguit oplopen naar een tientje.
lease fiets ?
Heb je erg veel geluk, dan betaalt de werkgever ook nog eens (een deel van) het bedrag dat deze leasefiets kost. Maar zelfs als dat niet het geval is, is de regeling nog steeds erg populair. Zeker voor wie toch al van plan was een dure fiets of e-bike aan te schaffen, is het een uitkomst.
Elektrisch fietsen wordt gestimuleerd
De regeling geldt ook voor elektrische fietsen, sterker nog, deze worden zelfs extra benoemd en gestimuleerd. Het zijn namelijk juist deze speciale urban e-bikes die voor veel mensen een goed alternatief kan vormen voor de auto. Woon je net iets te ver om iedere dag op een normale fiets te springen? Dan kan de e-bike het alternatief zijn dat je zoekt. Met ongeveer 25 kilometer per uur sneller dan een gewone fiets, maar uiteraard wel langzamer dan een auto.
Sta je met die auto echter vaak in de file? Dan kan het zomaar zijn dat je op deze fiets sneller bent. Om die reden is de zakelijke fietslease populair bij werknemers die binnen een straal van 25 kilometer van hun werk wonen. Over het algemeen vinden de meeste mensen het weinig aantrekkelijk om meer dan 5 tot 10 kilometer te moeten fietsen. Kost dat fietsen nauwelijks moeite, en gaat het lekker snel, dan wordt het aantal kilometers dat men bereid is fietsend af te leggen ineens een stuk groter. Dat je niet langer een flinke investering hoeft te doen, een goede e-bike kost al snel 1000 tot 2000 euro, is een extra stimulans om wat vaker de auto te laten staan.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!