Ben jij gevoelig voor koopjes ? let dan online extra op.

online sjoppen

Valkuilen bij online shoppen

Dat winkels en hun eigenaren, niet altijd mijn bestwil, maar de bestwil van hun portemonnee voor ogen hebben, jou daaaahaag, dat weten we allemaal allang.

Daar tuinen we allang niet meer in. Nou ja…dat denken we. En misschien weten we zo af en toe de verleidingen te weer staan.
Maar hoe werkt dat bij online sjoppen? In de Correspondent las ik daar een boeiend stuk over

De manipulaties online om ons tot kopen te verleiden worden dark patterns genoemd. Ze zijn overigens niet verboden. Soms lopen ze langs de rand…

Waar hebben we het over:

Bekende geintjes als: koop nu, er zijn nog maar twee exemplaren over! Het is een hele goede. Pas op als je nu niet toeslaat, heb je mooi pech. Soms werkt het bij mij…soms niet. Ik geef niet veel om spullen en denk al gauw: “o, er zijn zoveel jurken te koop, dan vind ik wel een ander”

Extraatjes toevoegen als het spul al in je winkelmandje ligt. Zo zijn er bloemisten die vrolijk als jij een boeketje verstuurd daar een wenskaartje aan toevoegen. Dat mag jij helemaal zelf invullen en …helemaal zelf betalen.
De variaties op dit nummer zijn eindeloos. Wat te denken van een verzekering voor het apparaat dat je net gekocht hebt?
Allemaal heel verleidelijk en allemaal helemaal niet nodig.

Online shoppen en verzendkosten

Een truc waar ik inmiddels niet meer gevoelig voor ben, is het op het laatste moment toevoegen van de verzendkosten. Dus als je al voor de kassa staat (bij wijze van spreken). Dat is een truc waar ik ronduit sacherijnig van kan worden. En waarop ik rustig  mijn hele winkelwagentje leeg kieper, de virtuele winkel in.

Zo ga ik ook nooit in op korting als ik mijn email adres achterlaat. Ik krijg al genoeg spam in mijn Inbox. Maar let eens op hoe dwingend zo’n vraag om een email adres kan zijn…

Kortom, bij online winkelen moet je net zo goed uitkijken als wanneer je op de markt koopt…misschien zelfs beter…

Lees ook: en..het mag weer of lees: in de armoekeuken broodsalade

like Like
6 antwoorden
  1. Melanie Hoogvliet
    Melanie Hoogvliet zegt:

    oooh dat vragen om e-mails van al die sites vind ik echt verschrikkelijk. Daarnaast kan ik net als jij me hele winkelwagen leeg kiepen als de verzendkosten te hoog zijn.

    Beantwoorden
  2. Manon
    Manon zegt:

    Tja een van de voordelen is natuurlijk dat je niet hoeft te passen in die ellendige kleine en warme pashokjes, maar gewoon in je huiskamer :-)

    Beantwoorden
  3. Lindaschrijfthetop
    Lindaschrijfthetop zegt:

    Ik heb meerdere webshops gehad dus ik weet er alles van. Maar vergeet niet dat de stenen winkel ook van…voor doet, wat vaak niet klopt.

    Beantwoorden
  4. Wanda
    Wanda zegt:

    Wat ik zelf wel vaak doe, is het abonneren op een nieuwsbrief als daar een kortingsbon direct bij geleverd wordt, dan bestellen en later weer afmelden voor die bewuste nieuwsbrief.

    Beantwoorden
  5. Nicole Orriëns
    Nicole Orriëns zegt:

    Ik ben helaas best wel gevoelig hiervoor heb ik ontdekt. Bijvoorbeeld als ik op Facebook leuke jurkjes te zien krijg van Bonprix…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye:  :good:  :negative:   :scratch:  :wacko:   :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:    :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:    :-(      :unsure:   ;-)