+ Nieuwe reactie
1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 23

Topic: Ben je als werknemer verplicht om je werkgever inzage te geven in je medisch dossier?

1. Back To Top    #1
    Gedeactiveerd
    Reacties
    10.813
    Post waarderingen
    Blogposts
    1

Standaard Ben je als werknemer verplicht om je werkgever inzage te geven in je medisch dossier?

Lang verhaal kort: het bedrijf waar mijn vriend werkt heeft de afdeling waar hij zit verkocht, en er kunnen maar een beperkt aantal werknemers mee naar de nieuwe eigenaar. Om te bepalen wie er mee kan wordt er natuurlijk gekeken naar ziekte, functioneren, uren, etc. Ik ga verder niet teveel uitwijden over het bedrijf en de situatie daar, is een lang en ingewikkeld verhaal en gaat volgens mij lang niet allemaal netjes volgens de regels.

Maar goed, punt is dus, hij is vandaag min of meer gedwongen om zijn werkgever inzage te geven in zijn volledige medisch dossier. Hij heeft daarvoor moeten tekenen, want 'als je niet tekent dan kunnen we sowieso niks voor je doen en dan houdt het werk hier gewoon op'. Volgens mij mag dat helemaal niet toch? Ze hebben gedreigd met ontslag als hij geen toestemming zou geven, maar voor zover ik weet ben je toch helemaal niet verplicht om je werkgever hier inzage in te geven?

2. Back To Top    #2
    Gedeactiveerd
    Reacties
    8.155
    Post waarderingen

Standaard Re: Ben je als werknemer verplicht om je werkgever inzage te geven in je medisch doss

Dit klinkt als gevalletje voor je rechtsbijstand! Een medisch dossier is persoonlijk en priv?, daar heeft een werkgever niets mee te maken.

3. Back To Top    #3
    Gedeactiveerd
    Reacties
    10.813
    Post waarderingen
    Blogposts
    1

Standaard Re: Ben je als werknemer verplicht om je werkgever inzage te geven in je medisch doss

Nee dat dacht ik ook idd. Dan had ik dat toch goed

4. Back To Top    #4
    geband
    Reacties
    7.927
    Post waarderingen
    Blogposts
    2

Als je met medisch dossier bedoelt wat bij de dokter enzo te zien is dan is het antwoord echt NEE!
    En ik zou daar ook echt niet mee akkoord gaan! Zijn jullie geen lid van een bond?

5. Back To Top    #5
    Gedeactiveerd
    Reacties
    10.813
    Post waarderingen
    Blogposts
    1

helaas is hj geen lid van een bond nee...

6. Back To Top    #6
    geband
    Reacties
    7.927
    Post waarderingen
    Blogposts
    2

7. Back To Top    #7
    Nieuweling
    Reacties
    68
    Post waarderingen

Hoi Jennn

Volgens mij mag dit ook niet. Soms kunnen werkgevers of toekomstige werkgevers
    daar heel dwingend in zijn. Zoek het van te voren goed uit.
    Het zal so wie so een onrustige tijd worden voor jullie.

Veel sterkt groetjes boompje

8. Back To Top    #8
    Nieuweling Avatar van Pollie
    Reacties
    3
    Post waarderingen

Hoe is het nu? Lekker dan als je zo voor het blok gezet wordt! Kan je wel denken, het mag niet, maar ja... Hoop dat je externe hulp hebt kunnen krijgen. Succes!

9. Back To Top    #9
    Soapie Avatar van female1
    Reacties
    3.627
    Post waarderingen

Ik vind dit niet kunnen. Volgens mij mag dat niet eens.

Probleem is alleen als je het hard gaat spelen hij de baan sowieso niet krijgt.

Is dit niet hetzelfde als het vragen aan een werkneemster of ze zwanger is?

10. Back To Top    #10
    geband
    Reacties
    7.927
    Post waarderingen
    Blogposts
    2

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de uitkomst is.

11. Back To Top    #11
    Filmster
    Reacties
    9.035
    Post waarderingen
    Blogposts
    1

het uwv kijkt echt wel bij ontslag door imkrimping/fusering of reorganisatie wie het eerst er uit moet.Met een nieuwe baan die ze kunnen aanbieden dan kan idd wel je ziekte verzuim mee spelen.
    Iemand die veel ziek is zullen ze niet zo gauw een nieuwe baan aanbieden.
    Het uwv werkt vaak met de lifo regeling ( last in first out).
    Als je vriend niks opmerkelijks te melden heeft tav zijn ziekte verzuim verleden zou ik niet moeilijk doen als het een nieuwe baan weer oplevert.

12. Back To Top    #12
    Filmster
    Reacties
    8.606
    Post waarderingen

Sorry, maar ik snap echt niks van wat je probeert te zeggen Pride.. Dat klopt van geen kant.
    Het UWV bepaalt echt niet wie er uit moet, dat zou een goeie zijn zeg.. En al helemaal niet gebaseerd op ziekte!
    Voor welke medewerkers weg moeten, daar is een afspiegelingsbeginsel voor en daarvoor heeft je werkgever helemaal niks met je medische dossier te maken.
    Sterker nog, als je denkt dat dat wel heeft meegespeeld, kun je de beslissing aanvechten.

13. Back To Top    #13
    Gedeactiveerd
    Reacties
    5.106
    Post waarderingen
    Blogposts
    8

Ik dacht ook al.....het is je werkgever die bepaald wie er wel of niet mag blijven en het fifo systeem is ook afgeschaft.
    Er wordt nu gekeken wie het beste functioneert op een bepaalde functie.

14. Back To Top    #14
    Gemodereerd Avatar van crazy face
    Reacties
    71
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Mloes Bekijk reacties
    Sorry, maar ik snap echt niks van wat je probeert te zeggen Pride.
    Dit dus.

Ontslag bij reorganisatie

Voor een ontslag bij reorganisatie moet de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV WERKbedrijf. De bedrijfseconomische reden moet worden aangetoond aan de hand van de financi?le gegevens van het bedrijf. De werkgever moet via het afspiegelingsbeginsel bepalen voor welke werknemers het ontslag geldt.
    Krijgt u te maken met een ontslag vanwege reorganisatie, dan is het verstandig om na te gaan of uw werkgever zich wel aan de arbeidsrechtelijke regels houdt. Is er misschien sprake van een collectief ontslag? Wordt het afspiegelingsbeginsel wel correct toegepast? U maakt een goede kans op een (hogere) ontslagvergoeding als de ontslagaanvraag wordt afgewezen.

en dit.

Besluit UWV WERKbedrijf aanvechten

Wanneer het UWV WERKbedrijf toestemming heeft verleend voor uw ontslag en u bent het hier niet mee eens, dan kunt u de beslissing aanvechten. Hiervoor moet u zelf een procedure opstarten bij de kantonrechter. De rechter beoordeelt dan in een kennelijk redelijk ontslagprocedure of uw ontslag wel of niet redelijk is.

Bron: http://www.ontslag-krijgen.nl/reorganisatie.html
    Als je me niet ziet staan, ga ik wel zitten, als je me niet niet ziet zitten, ga ik wel liggen, als je me niet ziet liggen dan val je dus op me.

15. Back To Top    #15
    Gedeactiveerd
    Reacties
    10.813
    Post waarderingen
    Blogposts
    1

Ja hoe gaat het nu... het is nog steeds heel onzeker daar. Voorlopig is er nog werk, maar het bedrijf is steeds meer mensen eruit aan het werken. Mijn vriend mogen ze niet zo, hij is te mondig en neemt niet zomaar aan wat de hoge directeuren beslissen. Maar goed, maak maar eens hard dat je om die reden ontslagen bent.
    Er is veel onrust bij iedereen in het bedrijf en de sfeer daar is klote. Ik krijg al hoofdpijn als ik er de drempel over stap... Voorlopig is er nog werk, maar na wat er na december gaat gebeuren is nog onzeker. Er is een kans dat het bedrijf zelfs ophoudt te bestaan, maar er gaan in ieder geval veel mensen weg.
    Echt niet normaal hoe ze daar met mensen omgaan Ik dacht dat ik bij mijn vorige baan slecht behandeld ben, maar daar blijkt wel dat het nog veel erger kan.

+ Nieuwe reactie
1 van 2 12 LaatsteLaatste

Gerelateerde topics

1. Geef uw medisch dossier niet weg
    Door felice in forum Nieuws
    Reacties: 7
    Laatste reactie: 10-09-14, 12:21
  2. Eigen medisch dossier taboe voor pati?nten
    Door felice in forum Nieuws
    Reacties: 1
    Laatste reactie: 14-02-14, 09:33
  3. Reacties: 0
    Laatste reactie: 14-02-13, 10:40
  4. Medisch dossier opvragen en hoe dan verder?
    Door Sumi in forum Overige gezondheid
    Reacties: 4
    Laatste reactie: 27-01-12, 14:05
  5. Conflict tussen werkgever en werknemer
    Door Angie in forum Carrière & studie
    Reacties: 50
    Laatste reactie: 22-10-06, 15:45

Bladwijzers

Forumrechten