• aan het lurken
  • aan het peinzen
  • aan het uitstellen
  • afvragend
  • boekenwurm
  • broeden
  • dromerig
  • druk bezig
  • een zoetekauw
  • gek!
  • griezelig
  • nadenkend
  • nerdy
  • nieuwsgierig
  • onderdanig
  • onschuldig
  • ontspannen
  • passief, inactief
  • schuchter
  • slapend
  • slaperig
  • spraakzaam
  • stomverbaasd
  • aapachtig
  • achterbaks
  • aggressief
  • arrogant
  • ban happy!
  • bang
  • bezorgd
  • bibberkoud!
  • bitchy
  • bleeehhh!
  • boos!
  • brak
  • cold turkey
  • cynisch
  • depressief
  • dood
  • dronken
  • duivels
  • een drama queen
  • eenzaam
  • gemeen
  • geschift
  • gestrest
  • heet!
  • het oneens
  • In de war
  • in shock!
  • in tweestrijd
  • lichtgeraakt
  • maandagmorgen ziek
  • miserabel
  • moe
  • not amused
  • Ohhhh!!
  • ondeugend
  • op rooftocht
  • paranoïde
  • pijn lijdend
  • sjagerijnig
  • slapeloos
  • sloom
  • sneaky
  • somber
  • twijfelend
  • uitgehongerd
  • verdrietig
  • verveeld
  • vervreemd
  • ziek
  • artistiek
  • brutaal
  • cool
  • creatief
  • dol enthousiast
  • een engeltje
  • een geluksvogel
  • energiek
  • evenwichtig
  • flirterig
  • geamuseerd
  • gedurfd
  • geïnspireerd
  • gelukkig
  • high!
  • hyper
  • hyper van de cafeïne
  • in de wolken
  • in een andere wereld
  • in een deuk
  • luchtig
  • muzikaal
  • OK!
  • opgetogen
  • relaxed
  • sportief
  • super blij!!
  • verliefd
  • vrolijk
  • zonnig
  • 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 15 van 57

Topic:
    Wanneer is iemand in jouw ogen "allochtoon" of "autochtoon"?

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Standaard Wanneer is iemand in jouw ogen "allochtoon" of "autochtoon"?

Spreekt voor zich...

Nav een post in een ander topic maar even een nieuw topic geopend.

Mijn visie is dat iemand die in NL geboren is, de NL nationaliteit heeft of anderzijds Nederlander is een autochtoon.

Het woord allochtoon vind ik een gegeneraliseerde naam want die bestaan in principe niet naar mijn mening.

Net zoals dat iedere Marokkaan zo genoemd wordt terwijl hij/zij net zo goed in NL is geboren als een Nederlander.

Iemand uit Frankrijk noemen ze toch ook niet zijn hele leven Fransman als hij in Nederland woont, leeft en genaturaliseerd is bijv?

De woorden allochtoon en autochtoon vind ik daarom ook eigenlijk overbodig. Waarom niet gewoon Nederlander van [...] afkomst?
      Ok het is wat langer dan allochtoon, maar wel een stuk netter.

Hoe zien jullie dat en wat is in jouw optiek en alloch- autochtoon?
      They say guns don't kill people. People kill people. Well I think guns help, if you stood there and yelled BANG It won't work!!

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Standaard Re: Wanneer is iemand in jouw ogen "allochtoon" of "autochtoon"?

Ik persoonlijk vind iemand die hier in Nederland geboren is een autochtoon en iemand die in het buitenland is geboren een allochtoon.
      Ik ben hier niet geboren ben dus een allochtoon.
      Maar idd wat AG zegt, mensen die hier in Nederland geboren worden, zoals veel Truken en Marokkanen worden wel tot de allochtonen gerekend.
      Maar er is toch ook een regel voor bepaalde landen die bijvoorbeeld weer niet allochtoon worden genoemd terwijl ze in een andere land zijn geboren, bijvoorbeeld Engelsen, Fransen, Amerikanen enzo?

is te vroeg wakker...zzzz.......

Ik ben:
      geamuseerd

Je kunt dit zelfs ook op provincieniveau zien... Ik ben in Zeeland geboren, dus Zeeuwse. En nu woon ik in Gelderland, en ben ik eigenlijk niet echt meer Zeeuws, maar op een bepaalde manier voel ik me nog wel Zeeuws. Als mensen me vragen waar ik woon zeg ik Gelderland, maar als ze vragen waar ik vandaan kom zeg ik Zeeland. En als ik dat dan doortrek naar hoe dat op land-niveau is, dan kan ik me voorstellen dat iemand die niet in Nederland geboren is, zich wat dat betreft best nog wel eens in een spagaat zal voelen...

Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat in Nederland geboren kindjes van allochtone ouders, zelf dus geen allochtoon zijn. Maar of ze dat zelf zo voelen en/of uitdragen, dat ligt heel erg aan de persoon van het kind, de ouders, de opvoeding, de omgeving....
      Mama van Stefan (14 juni 2004) en Thomas (14 januari 2009)

Onbekend.

Ik ben:
      een zoetekauw

Wolters Woordenboek zegt het volgende...

Allochtoon; van elders afkomstig.
      Autochtoon; van de oorspronkelijke bewoners afkomstig. (Inheems)

Niet meer en niet minder, dit is wat het is... Het beestje moet een naam hebben en de eventuele negatieve klank (die men denkt te horen) is er naar mijn mening niet, die zit in je hoofd.

Als ik ga wonen in België ben ik een allochtoon, daar komt geen huidskleur bij kijken. Wel hebben we verschil in rassen, Chinezen, Turken, Marokkanen, blanken enz. Dus je kunt een autochtone Turk zijn of een allochtone Marokkaan.

Een stoel is een stoel
      Een Turk is een Turk
      Een allochtoon is een allochtoon
      Een toetsenbord is een toetsenbord

Kortom, de titel "allochtoon of autochtoon" berust niet op een mening, dit is slechts een feit.

Alles heeft een naam, daar moeten we het mee doen. Het spijt me maar ik kan hier zo moe van worden, zolang men een negatieve draai aan een normaal woord blijft geven of een negatief gevoel toelaten door een normaal woord, houden wij zelf discriminatie in stand, niet doen dus is mijn mening!

Onbekend.

Ik ben:
      druk bezig

Wat een heldere kijk! Petje af.
      ~ Accept the things you cannot change, have the courage to change the things you can and the wisdom to know the difference... ~

Onbekend.

Ik ben:
      ----

voor mij is niemand auto of allochtoon ik vind het rotwoorden
      voor mij is iedereen hetzelfde een mens met goede en minder goede kanten

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Een stoel is een stoel
      Een Nederlander is een Nederlander

Groetjes, Elizabeth

Onbekend.

Ik ben:
      een zoetekauw

Ook goed, precies hetzelfde!

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Is ook precies hetzelfde. Het valt me alleen altijd op dat er altijd over Turken of Marrokanen gesproken wordt. Waarom? Tell me! Maar in deze regels vond ik dit wel beter staan, gezien de Turken enzo altijd over 1 kam geschoren worden.
      Groetjes, Elizabeth

Onbekend.

Ik ben:
      een zoetekauw

Dan ben ik bang dat je mijn punt gemist hebt... daar gaat het juist om!
      Een Turk is een Turk en een Nederlander is een Nederlander, jij hoort meteen wat negatiefs (als ik je goed begrijp) wat er niet is! En daarom vind jij Nederlander beter staan?

Het is een woord!

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Ik ben in Nederland geboren. Mijn vader is in Suriname geboren en is naar Nederland gekomen toen hij 3 jaar oud was. Maar omdat hij in Suriname geboren is, ben ik 'officieel' een allochtoon. Dat is eenmaal zo, dat is geen mening maar een feit.

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Donna

Niet meer en niet minder, dit is wat het is... Het beestje moet een naam hebben en de eventuele negatieve klank (die men denkt te horen) is er naar mijn mening niet, die zit in je hoofd.

Als ik ga wonen in België ben ik een allochtoon, daar komt geen huidskleur bij kijken. Wel hebben we verschil in rassen, Chinezen, Turken, Marokkanen, blanken enz. Dus je kunt een autochtone Turk zijn of een allochtone Marokkaan.

Een stoel is een stoel
      Een Turk is een Turk

Kortom, de titel "allochtoon of autochtoon" berust niet op een mening, dit is slechts een feit.

Alles heeft een naam, daar moeten we het mee doen. Het spijt me maar ik kan hier zo moe van worden, zolang men een negatieve draai aan een normaal woord blijft geven of een negatief gevoel toelaten door een normaal woord, houden wij zelf discriminatie in stand, niet doen dus is mijn mening!

Feitelijk gezien heb je gelijk. Een woord is een woord en deze heeft een bepaalde betekenis. Het is de maatschappij die bepaalt hoe en waarvoor we een woord zouden kunnen gebruiken. Nu is het zo dat dit woord in de eerste instantie een negatieve lading kreeg toen de politiek besloot regels er aan vast te hangen. Je bent een allochtoon als je ouders of een van hen uit een door overheid geselecteerde land komt.
      Het heeft niets meer te maken met het feit of een individu oorspronkelijk afkomstig is uit Nederland. Zelfs dit kunnen we natuurlijk verder analyseren, want in dit geval zouden weinig autochtonen in Nederland wonen want de oorsprong van de meerderheid ligt toch gedeeltelijk in een andere cultuur, Spaans, Duits, Belgisch, Indonesisch en noem maar op.

Verder is het ook zo dat een woord pas echt gaat leven als het in een zin geplaatst wordt. Dat is dan ook meteen het moment waarop we kunnen gaan interpreteren en verder leven in Blazen. Gedichten en korte verhalen zijn denk ik hier een goed voorbeeld van. Dan gaan we ook niet elke woord letterlijk nemen.

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Een stoel is een stoel
      Een Turk is een Turk

Hier ben ik het eigenlijk wel erg mee eens.

ѕσαριє

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Ik ben het ook mee eens met hierboven.
      Maar sommige woorden hebben een negatieve betekenis gekregen in loop van de tijd.
      Kijk bijvoorbeeld het woord "Kaaskoppen", ik persoonlijk zie het als een negatief woord.
      Want niemand zegt kaaskop om iets positiefs over iemand te zeggen, iedereen gebruikt het om zicht te uiten om een negatieve manier.
      In van Dale staat er achter kaaskoppen: Nederlander.
      Zelfde met allochtoon, ik persoonlijk zie er niks negatiefs in, het is gewoon een woord om iets aan te geven.
      Maar het woord allochtoon word wel steeds vaker op een negatieve manier gebruikt, en straks, over een paar jaar, zal het net als bijvoorbeeld "kaaskoppen" op een hele andere manier gebruikt worden.

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Dan ben ik bang dat je mijn punt gemist hebt... daar gaat het juist om!
      Een Turk is een Turk en een Nederlander is een Nederlander, jij hoort meteen wat negatiefs (als ik je goed begrijp) wat er niet is! En daarom vind jij Nederlander beter staan?

Het is een woord!
      Yep, ik heb inderdaad jouw punt gemist. Heb het dus even overnieuw gelezen en begrijp nu helemaal wat je bedoelt (dat is namelijk ook precies mijn eigen gevoel).
      Groetjes, Elizabeth

1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Gerelateerde topics

1. Kersverse "begin 2008" mama's hier graag melden...... ;)
      Door Kyrillis in forum Mama kletsgroepjes
      Reacties: 105
      Laatste reactie: 26-06-08, 21:35
    2. Wie is jouw "idool"?
      Door Rapunzel in forum Vergaarbak
      Reacties: 4
      Laatste reactie: 25-10-07, 11:04
    3. Reacties: 17
      Laatste reactie: 26-06-07, 10:18
    4. jouw "15 minutes of fame" al on air geweest ?
      Door tallie in forum TV & Film
      Reacties: 55
      Laatste reactie: 06-11-06, 15:20

Zoektermen die bezoekers gebruikten om op deze pagina te komen:

wanneer allochtoon autochtoon

Bladwijzers

Forumrechten