Het forum voor vrouwen die weten wat ze willen

+ Nieuwe reactie
Resultaten 1 tot 8 van 8

Topic: Migraine en hersenschade

Standaard Migraine en hersenschade

Sinds 2003 heb ik migraine, al had ik dat in eerste instantie helemaal niet door.

Migraine komt wel bij mij in de familie voor, maar dat was de bekende migraine, lichtgevoelig, overgeven, donkere kamer.

Op een dag had ik opeens moeite om uit mijn woorden te komen, ik zei een woord wat ik helemaal niet wilde zeggen, ik zag watervlekken (aura's) op mijn ogen en dat ging na een poosje weg en toe had ik hoofdpijn die een paar dagen aanhield, voelde eigenlijk als voorhoofdsholte ontsteking, omdat ik erg bekend ben met die ontsteking legde ik ook helemaal geen verband.

Tot het terug kwam en ik echt wartaal begon te praten en mijn rechterhand gevoelloos werd (alsof er een hele zware verdovingsspuit in was gezet, mijn typen voor mij begrijpelijk was maar mijn chatpartner er niks meer van begreep en ik een half uurtje later zag dat ik inderdaad wartaal had getypt.

Toen ben ik als een gek naar de huisarts gegaan, klonk heel erg alsof ik een beroerte had gehad, maar gelukkig het was "maar" migraine ik had alleen een aparte vorm, die zich kenmerkt met allerlei neurologische bijverschijnselen voordat de hoofdpijn komt.

Het werd alleen maar erger, veel uitvals verschijnselen, praten, begrijpend horen, aura's, soms been ook uitval, tong, lippen en ik kreeg ze in clusters, 3-4 dagen lang 2-4 aanvallen per dag en per aanval voelde ik mijn hersenen trager gaan werken, kon moeilijker op woorden komen en daarna zo ontzettend moe.

Kreeg wel medicatie maar die hielp niet.

Tot augustus 2009 toen had ik zoveel pijn van de aanvallen ze waren zo heftig dat ik huilend opbelde naar de vervangings huisarts niet dat de medicatie die ik toen kreeg hielp, maar het was het keerpunt, ik herstelde niet na mijn aanvallen, ik struikelde heel veel over mijn tong, alsof ik te snel probeerde te praten of woorden probeerde te gebruiken die ik niet zo goed kende, ik maakte heel veel typefouten en mijn geheugen was opeens heel slecht, na een maand naar de huisarts gegaan.

Ik dacht nog die gaat mij uitlachen als ik ga zeggen dat ik denk dat ik hersenschade heb opgelopen van een flinke migraine aanval.
    Het is tenslotte toch maar hele erge hoofdpijn?!?!?
    Alleen stuurde hij mij direct door naar de neuroloog, hij vond dat verstandiger omdat het zijn gebied niet is.
    De neuroloog zei gelijk dat is goed mogelijk, schade van migraine... WAT
    Was ook pas ongeveer 4-5 jaar bekend.

Je kan kleine hersenbloedingen oplopen, dus ik door de MRI daar kwam gelukkig niks uit, toen neuropsychologisch onderzoek gehad en inderdaad mijn korte termijn geheugen is aangetast en nu ruim 2 jaar later is daar niks meer aan verbeterd, mijn spraak voor 90% en mijn typen voor 95%.

Helaas is mijn geheugen nu zo lek als een mandje, lange termijn kan in zo'n test niet onderzocht worden, maar die werkt ook niet altijd even lekker.

Sindsdien heb ik preventie medicatie die ik 2x per dag moet slikken en gelukkig geen aanval meer gehad.

Migraine is geen erge hoofdpijn zoals ik het zag, het is een echte hersenziekte en moet daarom een stuk serieuzer genomen worden dan door veel mensen wordt gedaan.

Vandaar dat ik dit met jullie wilde delen.

Het belemmerd mij behoorlijk, het is erg moeilijk om aan je "vernieuwde" geheugen te wennen, ik had juist altijd een geheugen als een olifant.
    Ook komt erbij dat ik arbeidsongeschikt ben, door andere omstandigheden, maar ik werk hard om te herstellen, met als hoop dat ik eindelijk een vervolgopleiding kon gaan doen en kon gaan werken.
    Met dit nieuwe geheugen voel ik me toch een stuk onzekerder en vraag ik mij af of dat nog wel haalbaar is, hoe kan ik een opleiding binnen 2 jaar afronden als ik dingen zo slecht onthoud, kan ik wel een goede arbeidskracht zijn wanneer ik dingen die je mij 10 minuten geleden hebt verteld gewoon al ontglipt kunnen zijn.
    Dit frustreert en beangstigd mij enorm en ik vrees dat ik geen enkele kans meer maak om ooit die arbeidsmarkt op te komen en een voor mij volwaardig leven te leiden, volwaardig als in niet mijn hand op te hoeven houden om mezelf te kunnen onderhouden.

Standaard

Heftig zeg, sterkte ermee

Standaard Re: Migraine en hersenschade

Heel herkenbaar, als eerste sterkte met deze chronische ziekte.
    Ikzelf ben migraine-patiŽnt sinds mijn 7-de levensjaar (ben nu 49). Heb rond die leeftijd een hersenschudding opgelopen (van een trap gevallen) met migraine dus als restschade. Aanleg voor migraine is vaak erfelijk.
    De eerste aanvalsverschijnselen waren bij mij de beroemde gekleurde vlekken soms gepaard met gedeeltelijk gezichtsverlies (het aura) Daarna komt een knallende hoofdpijn opzetten die dan weer overging (soms na een uur, soms pas na 3 dagen) in misselijkheid en braken. Na het braken was het ook meteen verdwenen en kon ik weer normaal functioneren.
    Ik spreek expres in de verleden tijd. In 2004 kreeg ik herseninfarcten door een bacteriŽle infectie wat de verschijnselen van mijn migraine geheel deed veranderen. Door dit ziektebeeld heb ik nog wel last van de aura's maar nauwelijks meer las van de andere symptomen zoals hoofdpijnen en braken.

Migraine is een verstoring van de bloedsomloop in de hersenen. Externe of hormonale invloeden kunnen ineens zorgen voor vernauwing van bloedvaten in de hersenen (wat de aura veroorzaakt) en daarna een plotselinge verwijding van diezelfde bloedvaten (welke weer de hoofdpijnen veroorzaakt). Afhankelijk van het gebied in de hersenen en de tijdsduur kunnen weer externe verschijnselen waarneembaar worden, zoals spraak-, gehoor- en gevoelsveranderingen.
    Migraine is NIET zomaar een hoofdpijntje die je met pijnstillers kunt onderdrukken, het is een serieus ziektebeeld van de bloedvaten in de hersenen wat ook echt serieus genomen moet worden.
    Migraine kan dus ook andere schade in de hersenen veroorzaken, vergelijkbaar met infarcten en hersenbloedingen. Dit is weer afhankelijk van de tijdsduur en de plaats van de aanval.

Migraine moet je serieus nemen, mijn broer was ook migrainepatiŽnt en die bleek (helaas te laat) een zwakkere plek in de bloedvaten van de hersenen te hebben waardoor hij op een gegeven moment een flinke hersenbloeding heeft opgelopen waaraan hij is gestorven (in 1987 op 36-jarige leeftijd).
    Het is niet te genezen, je moet er mee leren leven en proberen de triggers van de aanval te ontdekken en die dan zoveel mogelijk ontwijken.

Veel duidelijke informatie over migraine kun je vinden op http://www.hoofdpijnpatienten.nl/ind...=75&Itemid=164 .

Liever aan een puntje zuigen dan op een knopje drukken.

Een trigger bij mij was grote temperatuurschommelingen, vooral van redelijk koel naar opeens eind 20, drukkend benauwd.

Rook (van sigaretten en shag), de geur van chloor (altijd last na het zwemmen) en ammoniak, bepaalde parfumgeuren en drukte zijn bij mij vooral de triggers.

Liever aan een puntje zuigen dan op een knopje drukken.

Stress is bij mij de boosdoener en ik heb inderdaad ook de vorm met uitvalsverschijnselen.
    Ik wist alleen niet dat je er hersenschade van op kunt lopen en ik lees in jouw verhaal dat dit nog maar een aantal jaren bekend is.
    Ik lees je verhaal en ik herken heel erg het geheugenverlies.
    Verder heb ik vaak moeite om op mijn woorden te komen, net alsof ik het gewoon even niet weet.
    Ik hoor ook sinds een flink aantal jaren hartkloppingen in mijn rechteroor (de kant die altijd uitvalt bij een aanval) en dat 24 uur per dag.
    Ik heb allerlei onderzoeken gehad, van een MRI, CT scan, een angiogram, maar ze kunnen niets ontdekken.
    Ze denken aan de ziekte van MťniŤre, alleen heb ik geen gehoorverlies en dat is wel een belangrijk symptoom van de ziekte.
    Ik reageer echter wel op de medicijnen die voor die ziekte worden uitgeschreven (Betahistine) en de ziekte zit in mijn linkeroor.

Best wel wat hoofdproblemen dus, maar gelukkig gaat het stukken beter met mij.
    Ik heb al heel lang geen Migraine aanval meer gehad en de aanvallen van mijn ziekte blijven gelukkig nu al een hele tijd weg (was heel erg tijdens mijn zwangerschap en na mijn bevalling).
    Ik vind het eigenlijk niet vreemd klinken dat je schade op kunt lopen van die aanvallen, want goed kan het zeker niet zijn!

Ik heb van jeugd af aan last van migraine aanvallen. Vaak gepaard met braken, en diarree, en moeten slapen in donkere kamer. Ik heb er nooit echt diep onderzoek naar laten doen. Ik vind het niet van belang om dan naa de HA te gaan. Bedankt voor de info, ik kan hier wel wat mee!

@Indigo er was bij mij ook niets te zien op de MRI, vandaar dat ik een neuropsychologisch onderzoek kreeg, allerlei verschillende soorten geheugen testen waren dat van een tekening natekenen ndat je hem zoveel seconden hebt mogen zien tot 20 woordjes horen en zoveel mogelijk moet opnoemen (hier was ike rg slecht in) je hebt meerdere verschillende soorten geheugen namelijk.

Misschien toch is waard omdat aan je neuroloog te vragen.
    Ik ben blij dat je nu niet zoveel last meer hebt aanvallen, hoop dat dat zo bij je blijft.

@sayang veel mensen onderschatten migraine (deed ik ook) succes ermee.

+ Nieuwe reactie

Bladwijzers

Forumrechten