Aan de hand van de fooiendiscussie in een ander topic, hier een nieuw topic over hoe bazen in de horeca soms met personeel omgaan... Of bazen in andere bedrijven, natuurlijk.
Zo heb ik ook ooit in een tearoom gewerkt in het wonderschone Veere, waar de baas 's ochtends kwam om te openen en 's middags om af te sluiten, maar wel meedeelde in de fooienpot (en denk maar niet dat het werkte om de boel al onderling te verdelen voor hij langskwam)... Toen ik hoorde dat in het hoogseizoen de meiden soms wel 13 uur aan een stuk moesten werken zonder pauze, en ik al merkte dat in het voorseizoen dat ook al die kant op ging, ben ik snel iets anders gaan zoeken. Een paar rare dingen: Als je je brood tussendoor op wilde eten, moest je naar de wc (pauze mocht niet), je brood meesmokkelen en dat daar snel opeten. Je mocht als het rustig was, niet je eigen brood in het tosti-ijzer stoppen. Wat er aan het eind van de dag over was, werd allemaal weggegooid. Personeel mocht niéts meenemen. Op zich prima, maar het argument daarvoor was dat als personeel wat mee mocht nemen, ze niet meer hun best gingen doen om alles te verkopen. Dat slaat natuurlijk kant nog wal... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zijn er hier nog meer mensen met dit soort ervaringen?
Bladwijzers