+ Nieuwe reactie
1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 52

Topic: Vraag over afwijzing bij sollicitatie

1. Back To Top    #1
    Gemiddeld Avatar van GreenAvenue
    Reacties
    369
    Post waarderingen

Standaard Vraag over afwijzing bij sollicitatie

Ik had afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek bij een groot financieel bedrijf. Ik wist dat ik qua achtergrond die functie aankon en ik had me goed voorbereid op het gesprek. Het gesprek ging erg goed vond ik, inhoudelijk gaf ik goede antwoorden en voorzover ik zelf kan beoordelen zou ik op basis daarvan wel een goede kans hebben gemaakt (ze zochten meerdere mensen). Het was een erg sjiek bedrijf en ik ging in jeans en shirt. Daar aangekomen heb ik mijn jas niet uitgedaan omdat ik me een beetje schaamde over wat ik aan had, iedereen daar had business casual aan.

Vandaag belden ze terug, ik ben het niet geworden. Ik vroeg nog of ik later weer opnieuw kon solliciteren en die man zei van wel maar zijn toon gaf al een beetje weer: we hebben je gezien, we weten het wel.

Nou vraag ik me af waarom ik niet gewoon gevraagd heb waarom ik het NIET geworden ben. Doen jullie dat wel? Ik heb dat niet gevraagd omdat ik bang was dat hij een lullig smoesje zou verzinnen en niet de waarheid zou zeggen - waar ik dus wel wat aan gehad zou hebben.

En mijn tweede vraag: weerhoudt onzekerheid na afwijzing je van opnieuw sollicteren? Nu voel ik me afgewezen en baal daar ontzettend van maar bedenk me dat ik gewoon mijn poot stijf moet houden en opnieuw moet solliciteren. "Smoel op het stuur en karren maar", zoiets?
    Any fool can criticize, condemn and complain and most fools do.<br />Benjamin Franklin

2. Back To Top    #2
    geband
    Reacties
    7.927
    Post waarderingen
    Blogposts
    2

Standaard Re: Vraag over afwijzing bij sollicitatie

Pfff lastig he? Afgewezen worden is nooit leuk! Misschien kun je nog eens bellen om naar de reden van je afwijzing te vragen?

3. Back To Top    #3
    Reacties
    369
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Molly dearest
    Pfff lastig he? Afgewezen worden is nooit leuk! Misschien kun je nog eens bellen om naar de reden van je afwijzing te vragen?
    Tja... ben een beetje een schijterd.
    Any fool can criticize, condemn and complain and most fools do.<br />Benjamin Franklin

4. Back To Top    #4
    geband
    Reacties
    7.927
    Post waarderingen
    Blogposts
    2

Helemaal niet herkenbaar

5. Back To Top    #5
    Reacties
    369
    Post waarderingen

Weet je, ik ben bang voor dat 'Het Smoesje', waar ik geen moer aan heb. Ik zou het moeten relativeren maar ik heb zo'n ontzettende hekel aan mensen die ergens omheen ouwehoeren en dat gebeurt redelijk veel hier (woon in Canada). Ergens denk ik ook: als ze me echt beoordeeld hebben op uiterlijk en niet inhoudelijk dan is het misschien geen bedrijf voor mij - al klinkt dat weer als een excuus om niet te hoeven bellen.

Misschien moet ik bij de BulkBarn een paar van die flinke plakken chocolade gaan halen, even een dagje flink balen en dan gewoon weer opnieuw proberen.

Wel lekker om er hier even over te klagen... thanks guys

6. Back To Top    #6
    Gevorderd Avatar van missbrabobaan
    Reacties
    805
    Post waarderingen

Je zegt zelf dat als ze je beoordeeld hebben op je uiterlijk het misschien geen bedrijf voor jou is..
    Maar hoe je jezelf presenteert zegt vaak (dus niet altijd) veel over een persoon.
    Een bedrijf kan zien of je je goed voorbereidt hebt, research hebt gedaan over het bedrijf..

Mij is geleerd dat werkgevers niet alleen kijken naar wat je verteld en wat je antwoord op vragen, maar ook naar non-verbale communicatie.
    En je kleding communiceert dus ook!

Verder is het wel jammer dat je inderdaad niet gevraagd hebt waarom je het niet bent geworden.
    Ik vind het altijd fijn om dat te weten en vraag er dan ook altijd naar.

Succes verder met solliciteren en idd, HUP dat paard weer op

7. Back To Top    #7
    Expert Avatar van Stuiterbolletje
    Reacties
    2.272
    Post waarderingen

Ik vraag het altijd (ben ook druk bezig met solliciteren). Soms krijg je een kulsmoes en soms zijn de mensen echt eerlijk. Tot nu toe heb ik de laatste tijd nog maar 1 kulsmoes gehad. Het kost zelfoverwinning om het te vragen, want het is nooit leuk als je een functie graag gewild zou hebben en je hoort de reden waarom je bent afgewezen. Maar aan de andere kant kun je er ook je voordeel mee doen.

Zoals Missbrabobaan al aangaf: ook je kleding is een manier van communiceren. Het kan inderdaad zijn dat je op de kleding bent afgewezen, dan is de kans groot dat je niet binnen die cultuur zou passen. En mijn ervaring is dat je dan diep ongelukkig in je werk zult voelen.

Maar een afwijzing is nooit leuk. Er is niks mis mee om gewoon even te balen en aan je teleurstelling toe te geven. Het is aan jou te bepalen hoe lang je daarvoor nodig hebt. En het is ook best moeilijk om na een afwijzing je geloof, hoop en zelfvertrouwen niet kwijt te raken.
    Ik wens je veel sterkte.
    Geef me de moed te veranderen wat ik kan veranderen, het inzicht te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil te zien

8. Back To Top    #8
    Expert Avatar van moppie04
    Reacties
    2.119
    Post waarderingen
    Blogposts
    3

Het is helemaal niet gek om te vragen waarom je het niet geworden bent. Zeg erbij dat je dit graag wil weten zodat je er ook wat aan hebt in een volgend gesprek. Vraag ook gericht naar tips die iemand mogelijk voor je heeft.
    Bedank ze dan ook voor de tijd en wens ze succes met de gekozen kandidaat. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar mijn ervaring is wel dat je dan 'blijft hangen' als kandidaat. Stel nou dat het met de gekozen kandidaat niks wordt, je weet maar nooit of ze jou dan alsnog benaderen.

Ik geef regelmatig sollicitatietrainingen en wat ik altijd zeg: Ga voor een functie op een kantoor nooit, maar dan ook nooit in spijkerbroek! Echt, je kunt beter 'overdressed' zijn dan 'underdressed'
    Je geeft al aan dat je je daardoor niet op je gemak voelde, het kan natuurlijk best dat je dat ook uitstraalde..
    Je hoeft ook niet in een pak, maar een nette broek en een blouse doet het altijd goed. In veel bedrijven is spijkerkleding uit den boze en dat kun je niet altijd weten, speel daarom op safe!
    Geluk is mooi als het naar je lacht

9. Back To Top    #9
    Gemiddeld Avatar van loes
    Reacties
    268
    Post waarderingen

wat tessa al zegt, doe je voordeel met de info die je krijgt als je vraagt waarom je afgewezen bent! Leuk is waarschijnlijk het niet, maar blijven 'piekeren' over de reden van afwijzing is dat ook niet.

overdressed zijn kan ook heel vervelend zijn trouwens. Een van de eerste keren dat ik solliciteerde (vers van de schoolpers) kwam ik keurig in rokje. Mijn gesprekspartners zaten in zelfgebreide truien en eentje had een gat in zijn broek (en dat was destijds níet hip ) Heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld als toen. Ben het ook niet geworden.
    Overigens, ik werk in de GGZ, daar kom je echt nog wel eens dit soort excessen tegen.... heb meermalen mijn directe collega gevraagd voor we een sollicitatiegesprek gingen voeren of hij asjeblieft op zijn kleding wilde letten die ziet er soms echt uit als een zwerver!

10. Back To Top    #10
    Reacties
    369
    Post waarderingen

Ja precies Loes! Ik heb gisteren de hele dag lopen balen maar als ik al deze respons overlees dan denk ik inderdaad dat ik maandag ga terug bellen en vragen wat de reden was! En natuurlijk in het vervolg: niet alleen voorbereiden op het gesprek (in mijn hoofd) maar ook qua uiterlijk...!

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door moppie04

Het is helemaal niet gek om te vragen waarom je het niet geworden bent. Zeg erbij dat je dit graag wil weten zodat je er ook wat aan hebt in een volgend gesprek. Vraag ook gericht naar tips die iemand mogelijk voor je heeft.
    Bedank ze dan ook voor de tijd en wens ze succes met de gekozen kandidaat. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar mijn ervaring is wel dat je dan 'blijft hangen' als kandidaat. Stel nou dat het met de gekozen kandidaat niks wordt, je weet maar nooit of ze jou dan alsnog benaderen.

Ik geef regelmatig sollicitatietrainingen en wat ik altijd zeg: Ga voor een functie op een kantoor nooit, maar dan ook nooit in spijkerbroek! Echt, je kunt beter 'overdressed' zijn dan 'underdressed'
    Je geeft al aan dat je je daardoor niet op je gemak voelde, het kan natuurlijk best dat je dat ook uitstraalde..
    Je hoeft ook niet in een pak, maar een nette broek en een blouse doet het altijd goed. In veel bedrijven is spijkerkleding uit den boze en dat kun je niet altijd weten, speel daarom op safe!

Dank je wel, erg goede feedback! Ik had wel kunnen weten dat dat bedrijf 'boutiquestyle' was, dus voel me wel een beetje sullig nu dat ik dat niet beter voorbereid had. Ik weet dat ze meer mensen zoeken en ga maandag terugbellen om te vragen waarom ik het niet geworden ben.
    Nu weet ik ook dat ze meer mensen zoeken en wil in de toekomst opnieuw solliciteren, vind je dat ik mezelf dan weer op de geeikte manier moet gaan introduceren (= gewone sollicitatiebrief en CV) of kan ik ook verwijzen dat ik al eens op gesprek ben geweest (met het risico dat ze denken: o ja, dat was die zo sloppy binnenkwam).

Jammer dat ik dit niet voor de sollicitatie heb doorgesproken met jullie!

11. Back To Top    #11
    geband
    Reacties
    2.063
    Post waarderingen

Opnieuw solliciteren heeft niet zoveel zin als je niet weet waarom je bent afgewezen?

12. Back To Top    #12
    Expert Avatar van moppie04
    Reacties
    2.119
    Post waarderingen
    Blogposts
    3

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Ayla
    Opnieuw solliciteren heeft niet zoveel zin als je niet weet waarom je bent afgewezen?
    Daarom is het ook heel goed dat ze maandag eerst gaat bellen
    Geluk is mooi als het naar je lacht

13. Back To Top    #13
    geband
    Reacties
    2.063
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door moppie04
    Daarom is het ook heel goed dat ze maandag eerst gaat bellen
    Het was een retorische vraag?

14. Back To Top    #14
    Reacties
    369
    Post waarderingen

All right, ik heb gebeld. Duurde wel even voordat ik hem aan de lijn kreeg maar ik ben stug vol blijven houden. En... ja het is heel goed dat ik gebeld heb en gevraagd waarom ik het niet geworden ben. En weet je, die Human Resources man vond dat ook. Hij nam ook gewoon de tijd.

Ten eerste: je hebt de eerste 30 seconden om een goede indruk achter te laten (zei hij). Ik kwam in jeans en als ik me verdiept had in het bedrijf dan had ik geweten dat het een business casual (boutique style) bedrijf was. Dus daar had ik al een dikke min.

Hij vond ook dat ik een sterke achtergrond had, mijn ervaring was goed en inhoudelijke had ik een sterke achtergrond, de opleiding was okee, en ik ben legaal in het land.

Maar zij zochten twee mensen en ze hadden 8 mensen uitgenodigd. Mijn kans was 25% en je moet er dan uit halen wat erin zit. En daar scoorde ik laag vond hij.

Ik heb meteen gezegd dat ik in de toekomst opnieuw wilde solliciteren en hij nodigde me ook uit. Ik denk dat deze feedback wel heel belangrijk is geweest voor mij. In een spijkerbroek verschijnen was zeker geen goeie zet en ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat gedaan heb. Ik ga in de aankomende weken meteen aan mijn kleding werken, zodat ik -als het weer raak is- ik geen flater ga slaan op mijn presentatie.
    Ik geloof ook zeker dat hij me de volgende keer nog zal herinneren – helemaal als hij ziet dat ik ook iets gedaan heb met zijn feedback.

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik dit alles niet gedaan zou hebben zonder de tips van jullie allemaal! Dus dank jullie wel allemaal!

15. Back To Top    #15
    geband
    Reacties
    286
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door GreenAvenue
    Ik had afgelopen dinsdag een sollicitatiegesprek bij een groot financieel bedrijf. Ik wist dat ik qua achtergrond die functie aankon en ik had me goed voorbereid op het gesprek. Het gesprek ging erg goed vond ik, inhoudelijk gaf ik goede antwoorden en voorzover ik zelf kan beoordelen zou ik op basis daarvan wel een goede kans hebben gemaakt (ze zochten meerdere mensen). Het was een erg sjiek bedrijf en ik ging in jeans en shirt. Daar aangekomen heb ik mijn jas niet uitgedaan omdat ik me een beetje schaamde over wat ik aan had, iedereen daar had business casual aan.

Vandaag belden ze terug, ik ben het niet geworden. Ik vroeg nog of ik later weer opnieuw kon solliciteren en die man zei van wel maar zijn toon gaf al een beetje weer: we hebben je gezien, we weten het wel.

Nou vraag ik me af waarom ik niet gewoon gevraagd heb waarom ik het NIET geworden ben. Doen jullie dat wel? Ik heb dat niet gevraagd omdat ik bang was dat hij een lullig smoesje zou verzinnen en niet de waarheid zou zeggen - waar ik dus wel wat aan gehad zou hebben.

En mijn tweede vraag: weerhoudt onzekerheid na afwijzing je van opnieuw sollicteren? Nu voel ik me afgewezen en baal daar ontzettend van maar bedenk me dat ik gewoon mijn poot stijf moet houden en opnieuw moet solliciteren. "Smoel op het stuur en karren maar", zoiets?
    Jeans zijn ook echt not-done. Ik ben zelf direkteur van een middelgroot bedrijf, en ik neem ook neit iemand in dienst die zich zo slecht kleed op een eerste gesprek. Dat vind ik een stukje voorbereiding.

+ Nieuwe reactie
1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Gerelateerde topics

1. NIEUWS 22.30. Campbell: model moet tegen afwijzing kunnen
    Door postbot in forum Celebrities
    Reacties: 0
    Laatste reactie: 07-02-13, 23:20
  2. sollicitatie brief schrijven :S :S
    Door daniella in forum Carričre & studie
    Reacties: 16
    Laatste reactie: 23-09-10, 23:33
  3. Spanjaard keelt vrouw na afwijzing op tv
    Door Cooperbaasje in forum Nieuws
    Reacties: 10
    Laatste reactie: 22-11-07, 18:58
  4. Ik heb dadelijk een sollicitatie om 4 uur!
    Door corsa_girl in forum Carričre & studie
    Reacties: 31
    Laatste reactie: 09-11-07, 12:27
  5. sollicitatie
    Door Racey in forum Carričre & studie
    Reacties: 16
    Laatste reactie: 21-01-05, 20:37

Bladwijzers

Forumrechten