• aan het lurken
  • aan het peinzen
  • aan het uitstellen
  • afvragend
  • boekenwurm
  • broeden
  • dromerig
  • druk bezig
  • een zoetekauw
  • gek!
  • griezelig
  • nadenkend
  • nerdy
  • nieuwsgierig
  • onderdanig
  • onschuldig
  • ontspannen
  • passief, inactief
  • schuchter
  • slapend
  • slaperig
  • spraakzaam
  • stomverbaasd
  • aapachtig
  • achterbaks
  • aggressief
  • arrogant
  • ban happy!
  • bang
  • bezorgd
  • bibberkoud!
  • bitchy
  • bleeehhh!
  • boos!
  • brak
  • cold turkey
  • cynisch
  • depressief
  • dood
  • dronken
  • duivels
  • een drama queen
  • eenzaam
  • gemeen
  • geschift
  • gestrest
  • heet!
  • het oneens
  • In de war
  • in shock!
  • in tweestrijd
  • lichtgeraakt
  • maandagmorgen ziek
  • miserabel
  • moe
  • not amused
  • Ohhhh!!
  • ondeugend
  • op rooftocht
  • paranoïde
  • pijn lijdend
  • sjagerijnig
  • slapeloos
  • sloom
  • sneaky
  • somber
  • twijfelend
  • uitgehongerd
  • verdrietig
  • verveeld
  • vervreemd
  • ziek
  • artistiek
  • brutaal
  • cool
  • creatief
  • dol enthousiast
  • een engeltje
  • een geluksvogel
  • energiek
  • evenwichtig
  • flirterig
  • geamuseerd
  • gedurfd
  • geïnspireerd
  • gelukkig
  • high!
  • hyper
  • hyper van de cafeïne
  • in de wolken
  • in een andere wereld
  • in een deuk
  • luchtig
  • muzikaal
  • OK!
  • opgetogen
  • relaxed
  • sportief
  • super blij!!
  • verliefd
  • vrolijk
  • zonnig
  • Bekijk poll resultaten: Is onze maatschappij te prestatie gericht?

Stemmers
    12. Je mag niet op deze poll stemmen
    • Nee, want...

3 25,00%
    • Ja, want...

9 75,00%
    • Geen mening

0 0%
    1 van 2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 15 van 16

Topic:
    Is onze maatschappij te prestatie gericht?

is ziek, ziek en ziek ;(

Ik ben:
      verliefd

Standaard Is onze maatschappij te prestatie gericht?

Steeds meer lijkt onze maatschappij gericht te zijn op presteren. Je moet presteren om iets waard te zijn lijkt het wel.
      Het begint al op de lagere school. Toetsen maken begint al in groep 1. Nou is dat niet speciaal prestatie gericht maar hoe voelt dat voor kinderen die daar gevoelig voor zijn?
      Is presteren dat het belangrijkste? Wat vinden jullie?
      Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Standaard Re: Is onze maatschappij te prestatie gericht?

Bij ons worden er in groep 1 geen toetsen afgenomen?
      Maar of de maatschappij té prestatiegericht is, dat is een moeilijke vraag. Het is wel zo dat tegenwoordig alles tegen een meetlat aangehouden moet worden. Alles moet in een hokje passen, zodat men kan zien hoever bv. een leerling is en wat deze leerling nog moet leren om goed mee te komen.

Ik heb er zelf niet zoveel last van en mijn dochters ook niet. Natuurlijk was de oudste wel een tikkeltje zenuwachtig voor een toets, maar dat is alleen maar gezond en omdat er iets ging gebeuren dat anders dan anders was. En ik denk dat het heel goed is om het toetsen te oefenen, zodat als je examen moet doen straks, dit niet meer als bijzonder ervaren wordt.

VP-lid sinds 23 september 2004

Onbekend.

Ik ben:
      ----

ik vind zeker van wél!
      hoef ik alleen maar te kijken naar mijn eigen situatie.
      Het lijkt zo te zijn dat je pas iets waard bent als je iets kunt.
      Als je iemand voor het eerst leert kennen is het eerste dat ze vragen: "hoe heet je?" en "wat doe je (voor werk)? "
      het l*llige is, dat ik niet kán werken, terwijl ik het wél graag zou willen!
      Dan denk ik "kom eens met een orginelere en minder pijnlijke vraag."
      alles staat op z&#39;n kop! <br />=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=<br />Je kunt op geen enkele manier aan een rups zien, dat het later een vlinder wordt.<br />=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=<br />want Hij gelooft in mij ...<br />... Hij ziet toekomst in ons allebei.

Onbekend.

Ik ben:
      ----

ja dat vind ik, want ....
      je moet van alles op de hoogte zijn en overal een mening over hebben, heb je dat niet dan lig je er al snel uit.
      en je moet tegenwoordig altijd maar bezig zijn .... en iedereen heeft het maar 'druk' met van alles en nog wat.
      En als je dan eens 'niks' doet dan kijken 'ze' je bevreemd aan ...
      Airbus is nog aan het ontdekken hoe het hier allemaal werkt en vindt VP nu al leuk.

Onbekend.

Ik ben:
      verliefd

Het is inderdaad zo dat de maatschappij prestatie gericht is. Maar té? Dat is voor iedereen verschillend denk ik.
      Jongeren moeten al op jonge leeftijd kiezen welke richting ze op willen, soms te jong naar mijn mening.
      En er moeten toetsen gedaan worden op school en er moeten deadline's e.d. gehaald worden op het werk. Maar dat hoort bij het leven. Als die er niet zijn hoe kun je dan in godsnaam kijken of je goed bent in je werk/studie. Dat is prestatie gericht inderdaad. Maar ik vind niet dat het te prestatie gericht is.
      Ik zal mezelf niet snel voorbij rennen, daar is mijn conditie veel te slecht voor!

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Ik vind dat onze maatschappij zeker te prestatie gericht is.
      Als ik verhalen vergelijk van vroeger, van mijn ouders, met nu schaam ik me kapot dat tegenwoordig alles om papiertjes lijkt te draaien. Al zou je geen snars kunnen van een bepaald vak, als jij er een papiertje van hebt dankzij een online opleiding/cursus wordt je aangenomen. Er wordt niet meer gekeken naar wat je talenten zijn, je echte talenten. Daar kijken ze niet eens naar tenzij je het juiste papiertje hebt, dan pas krijg je een kans om jezelf te laten zien en te vertellen wat jij denkt/vindt. Daar kan ik me erg boos om maken. Tegenwoordig heeft menig HBO nodig om ook maar een kans te hebben om goed te kunnen verdienen. MBO wordt namelijk met het jaar minder van waarde.

En dan heb ik het nog niet eens over de opleidingen zelf. Zelf heb ik SPW niveau 3 gedaan, een 3 jarige opleiding voor sociaal pedagogisch medewerkster. In het laatste jaar van mijn SPW 3 opleiding werd niveau 4 ontwikkelt, waardoor je /net/ een stapje hoger zou kunnen komen. Een half jaartje later van niveau 4 kwamen ze opeens met een PW (let op: de 'S' voor sociaal wordt er nu uitgelaten) opleiding, een mengeling van niveau 3 EN 4! Ja, hallo.. waar zijn we nou mee bezig? Als je het van plan was bij elkaar te stoppen doe het dan gelijk. Want nu is mijn niveau 3 opleiding in principe alweer te "min" omdat er met de nieuwere opleidingen ook nieuwe lessen en leerstof wordt toegevoegd. Zo blijf je bezig..

Laat staan kinderen.. de peuterspeelzaal die in de toekomst gaan verdwijnen omdat ze net als in Amerika de peuters al naar de basisschool willen laten gaan. Je kan immers, volgens de meest prestatie gerichte land Amerika, niet te vroeg beginnen met leren in het leven. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Amerika, maar hun instelling qua prestaties is in mijn ogen verkeerd. Het leven is er niet voor om jezelf constant bezig te houden met informatie in je hoofd te proppen. Al die informatie kan je uiteindelijk toch niet mee nemen als je dood gaat. Kijk, geld verdienen moeten we sowieso wel, ook al maakt de mensheid bewust zelf alles duurder waardoor je ook hogere banen moet zoeken. Maar ik vind dat het leven er is om te genieten, niet om te kijken hoe hoog jij kan blijven scoren in de maatschappij die alleen maar meer blijft eisen.

is Working on it!

Ik ben:
      druk bezig

Natuurlijk is deze maatschappij prestatiegericht, maar of het TE is?
      In sommige vakgebieden is het zeker zo dat een papiertje een van de belangrijkste dingen is, anders ben je simpelweg niet bevoegd. Maar als werkgever kijk ik zelf ook meer naar ervaring en talenten en naar het niveau wat iemand heeft, liever dan of hij of zij dat papiertje daadwerkelijk heeft.

En onze kinderen moeten idd in groep 1 al een Cito toets doen, maar mijn zoon heeft daar bijv. niets van gemerkt, het ging spelenderwijs en geeft de school wel veel meer handvaten om te zien waar hij heen zou kunnen later.
      Geluk is mooi als het naar je lacht

Onbekend.

Ik ben:
      ----

@ angelofmine ..... goed geformuleerd, ben het helemaal met je eens ..... (behalve het "ik houd van Amerika" ... ik wil niet zeggen dat ik het haat .... maar 'houden van ?!" NEE!)
      alles staat op z&#39;n kop! <br />=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=<br />Je kunt op geen enkele manier aan een rups zien, dat het later een vlinder wordt.<br />=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=<br />want Hij gelooft in mij ...<br />... Hij ziet toekomst in ons allebei.

Onbekend.

Ik ben:
      geamuseerd

Of de maatschappij TE prestatie gericht is denk ik naar mijn idee,
      of en hoe je erzelf aan wil voldoen.
      Is het ook niet dat men denkt dat er iets van je verwacht wat om mee te tellen.
      Ik werk bijvoorbeeld niet echt buitenshuis.
      Ik heb daar wel vrede mee, mijn behoeftes aan materieel opzicht zijn niet hoog,
      op vakantie gaan hoeft voor mij niet.
      Ik voel me daar ook niet minder om.
      Soms heb ik ook het idee dat vele een topbaan willen en een nog groter huis of meerdere vakanties om mee te tellen.
      En dan word er prestatie verwacht in die opzicht van,
      ik moet wel een hogere opleiding en presteren om daaraan te voldoen.

* liefde is elkaar vertrouwen *
      houden van is meer dan een gevoel............het is een heleboel

is ziek, ziek en ziek ;(

Ik ben:
      verliefd

Ik vind onze maatschappij wel te prestatie gericht. Om iemand te zijn, moet je presteren. Je mag vooral geen profiteur zijn. En als profiteur word je al snel gezien is mijn ervaring. Het mag allemaal wel wat rustiger van mij en wat meer draaien om inhoud ipv die fantastische baan, dat grote huis, die grote auto etc. Het gaat teveel om buitenkant. Inderdaad wat iemand hier al eerder zei, de eerste vraag is standaard "wat doe jij voor werk?" Ik vind de vraag "wie ben jij" veel interessanter alhoewel 9 van de 10 mensen dan zullen antwoorden met wat ze doen.
      Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

Onbekend.

Ik ben:
      ----

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door renee*

mijn behoeftes aan materieel opzicht zijn niet hoog, op vakantie gaan hoeft voor mij niet.
      Ik voel me daar ook niet minder om. Soms heb ik ook het idee dat vele een topbaan willen en een nog groter huis of meerdere vakanties om mee te tellen. En dan word er prestatie verwacht in die opzicht van, ik moet wel een hogere opleiding en presteren om daaraan te voldoen.
      Precies een punt waar ik ook over val. En dan ben ik ook een persoon die niet persé op vakantie hoef, of een groot huis. Maar mijn opleiding van MBO niveau 3, en mijn werkvlak die al niet veel uren kan bieden momenteel, geven mij al niet eens de kans om een zelfstandige vrouw te zijn die uit huis zou kunnen. Ik heb daar als opgeleide MBO'er al mijn vriend bij nodig als ik geen 1 kamer flatje wil. Vakantie en objecten voor plezier? Ik durf er niet eens aan te denken! Of ik moet voor altijd bij mijn ouders willen wonen en niet sparen voor een eigen plekje. :P Omdat ik er bewust voor kies om niet hogerop te willen word ik hiermee wel in een hokje geplaatst. En het is niet dat ik de enige ben hoor, dat begrijp ik heel goed. Maar vanuit mijn oogpunt is het gewoon erg oneerlijk. Zoals ik eerder zei bestaat het leven in mijn ogen niet alleen om carrière te maken.

Ik heb erover na zitten denken om zelfs totaal van carrière te veranderen. Er gaat in de toekomst zoveel veranderen qua kinderopvang, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang dat ik mijn uren meer en meer zie verdwijnen omdat er minder plekken zullen overblijven. Als ik wil blijven werken en een vast inkomen wil behouden zal ik aan de toekomst moeten denken en keuzes moeten maken, en dat terwijl ik er niet eens zelf voor kies.

Onbekend.

Ik ben:
      geamuseerd

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door hypnosa
      Ik vind onze maatschappij wel te prestatie gericht. Om iemand te zijn, moet je presteren. Je mag vooral geen profiteur zijn. En als profiteur word je al snel gezien is mijn ervaring. Het mag allemaal wel wat rustiger van mij en wat meer draaien om inhoud ipv die fantastische baan, dat grote huis, die grote auto etc. Het gaat teveel om buitenkant. Inderdaad wat iemand hier al eerder zei, de eerste vraag is standaard "wat doe jij voor werk?" Ik vind de vraag "wie ben jij" veel interessanter alhoewel 9 van de 10 mensen dan zullen antwoorden met wat ze doen.
      Hele mooie vraag : Wie ben jij , kom ernog op terug.

is ....

Ik ben:
      spraakzaam

Ik vind de vraag 'wie ben jij?' te direct. Ik heb ook geen behoefte aan mensen die gelijk hun levensverhaal vertellen eigenlijk...
      I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

Onbekend.

Ik ben:
      geamuseerd

De vraag " wie ben jij " heb je veel mogelijkheden,
      je kunt dan vertellen over de dingen die je bezig houden.
      Bijvoorbeeld als iemand mij dat zou vragen binnen de vereniging,
      zou ik me voorstellen en vertellen wat ik daar doe en hoe ik daar binnen gekomen ben.
      Zo ook biijvoorbeeld op het schoolplein deed ik dat.
      Met wie ben jij vind ik een gesprek veel opener.

is zorgen moet je doen niet
      maken.

Ik ben:
      gelukkig

Ik vind wat je zelf verwacht, wil je presteren en stel je hoge eisen aan je zelf.
      Doe je dat ook bij een ander je kinderen bijvoorbeeld.
      Dan ben jij prestatie gericht, ik neem mensen zo als ze zijn.
      Ik stel geen hoge eisen aan mezelf, en ik verwacht dat ook niet van iemand anders.
      Wil ik dat wel, zou ik daar zelf iets aan moeten doen.
      Wat ik wel slecht vind dat ze , kleine kinderen op school al gaan testen.
      Laat ze eerst lekker kind zijn, en later komt dat wel goed.
      Ik wist op de lagere school ook niet wat ik wou worden.
      Maar je kan iemand wel kapot maken, als je iemand probeert iets te laten doen wat ze niet aan kunnen.
      Je leest niet voor niets zoveel berichten in de krant, van jongelui die zelfmoord gepleegd hebben.
      Omdat ze aan de verwachting van hun zelf of omgeving niet kunnen voldoen.
      In dat geval is de maatschappij wel steeds meer prestatie gericht.
      Er wordt steeds meer van iemand verwacht, en als je daar gevoelig voor bent, loop je jezelf voorbij.

1 van 2 12 LaatsteLaatste

Gerelateerde topics

1. Maakt de maatschappij de mens angstig
      Door kaatje in forum Maatschappij
      Reacties: 32
      Laatste reactie: 26-03-10, 19:18
    2. Rauw en Puur, een kijk op de maatschappij
      Door pepe in forum Maatschappij
      Reacties: 14
      Laatste reactie: 23-03-10, 11:13
    3. Tantra ( stroming gericht op bewustzijn )
      Door Kim_M in forum Spiritualiteit & religie
      Reacties: 2
      Laatste reactie: 28-02-10, 23:00
    4. De maatschappij, wat houdt dat nou in?
      Door xDJ in forum Maatschappij
      Reacties: 51
      Laatste reactie: 04-05-08, 17:37
    5. vooroordelen en uiterlijk gericht !?
      Door repelsteefje in forum Maatschappij
      Reacties: 113
      Laatste reactie: 30-10-07, 12:50

Zoektermen die bezoekers gebruikten om op deze pagina te komen:

prestatiegerichte maatschappij

amerika prestatiegericht land

de maatschappij gericht op prestatie

prestatie in de maatschappij