Ik vind dat onze maatschappij zeker te prestatie gericht is.
Als ik verhalen vergelijk van vroeger, van mijn ouders, met nu schaam ik me kapot dat tegenwoordig alles om papiertjes lijkt te draaien. Al zou je geen snars kunnen van een bepaald vak, als jij er een papiertje van hebt dankzij een online opleiding/cursus wordt je aangenomen. Er wordt niet meer gekeken naar wat je talenten zijn, je echte talenten. Daar kijken ze niet eens naar tenzij je het juiste papiertje hebt, dan pas krijg je een kans om jezelf te laten zien en te vertellen wat jij denkt/vindt. Daar kan ik me erg boos om maken. Tegenwoordig heeft menig HBO nodig om ook maar een kans te hebben om goed te kunnen verdienen. MBO wordt namelijk met het jaar minder van waarde.
En dan heb ik het nog niet eens over de opleidingen zelf. Zelf heb ik SPW niveau 3 gedaan, een 3 jarige opleiding voor sociaal pedagogisch medewerkster. In het laatste jaar van mijn SPW 3 opleiding werd niveau 4 ontwikkelt, waardoor je /net/ een stapje hoger zou kunnen komen. Een half jaartje later van niveau 4 kwamen ze opeens met een PW (let op: de 'S' voor sociaal wordt er nu uitgelaten) opleiding, een mengeling van niveau 3 EN 4! Ja, hallo.. waar zijn we nou mee bezig? Als je het van plan was bij elkaar te stoppen doe het dan gelijk. Want nu is mijn niveau 3 opleiding in principe alweer te "min" omdat er met de nieuwere opleidingen ook nieuwe lessen en leerstof wordt toegevoegd. Zo blijf je bezig..
Laat staan kinderen.. de peuterspeelzaal die in de toekomst gaan verdwijnen omdat ze net als in Amerika de peuters al naar de basisschool willen laten gaan. Je kan immers, volgens de meest prestatie gerichte land Amerika, niet te vroeg beginnen met leren in het leven. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van Amerika, maar hun instelling qua prestaties is in mijn ogen verkeerd. Het leven is er niet voor om jezelf constant bezig te houden met informatie in je hoofd te proppen. Al die informatie kan je uiteindelijk toch niet mee nemen als je dood gaat. Kijk, geld verdienen moeten we sowieso wel, ook al maakt de mensheid bewust zelf alles duurder waardoor je ook hogere banen moet zoeken. Maar ik vind dat het leven er is om te genieten, niet om te kijken hoe hoog jij kan blijven scoren in de maatschappij die alleen maar meer blijft eisen.
Bladwijzers