Nu Camiel en Wouter ineens de politiek verlaten onder het mom (zeer politiek correct, maar niet erg geloofwaardig) dat zij meer tijd voor hun gezin/ privé leven willen hebben, ontstaat er een situatie die het beste te beschrijven is als de stilte voor de storm. Want stormen gaat het straks, op 9 juni.
Terwijl Wouter waarschijnlijk een fraaie baan zal aannemen in het bedrijfsleven (waardoor hij zijn papa-dag wel weer zal moeten inleveren) gaat Job het opnemen tegen ome Geert en zijn Partij Voor de Verongelijkten. Job is blijkbaar de troefkaart van de PvdA.
De eerste reacties op deze opmerkelijke strategische zet zijn positief; Maurice de Hond voorspelt zelfs al verkiezingswinst (35 zetels!) op 9 juni en Job himself is niet te bescheiden om alvast te verwijzen naar zijn toekomstige premierschap.
Ik ben geen PVV stemmer, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ook ik heb meer dan genoeg van de multiculti kletskoek die de afgelopen decennia de politiek heeft overheerst. De boel bij elkaar houden door samen een kopje thee te drinken, volgens de methode Job. Het is 2010 en de thee is op. Het is tijd voor een borrel.
Aan de ander kant geloof ik ook niet in de Nederlandse identiteit. Maxima had gelijk; die bestaat niet. Nederland is al eeuwen een smeltkroes van culturen, geloven en tradities. Sinterklaas is van oorsprong een Turk, aardappelen komen uit Zuid-Amerika, dus je houdt hooguit de klompendans over als iets typisch Nederlands. En wie zit daar nou op te wachten? Lust je nog spruitjes? Nou nee, geeft mij maar bami of spaghetti.
Volgens mij is de kern van het multiculti-probleem dat cultuur en religie al jaren gebruikt worden als excuus voor onaangepast gedrag. Onaangepast gedrag vertonen is een afwijking, die gecorrigeerd moet worden door de omgeving, zodat het niet succesvol is. Gedrag dat niet succesvol is, stopt in de regel vanzelf.
In Nederland, en daamee bedoel ik niet alleen Amsterdam en Culemborg, nee, ook in de Brabantse stad waar ik 16 jaar gewoond heb, zijn er groepen Marokkaanse jongetjes die wel degelijk succes hebben met hun niet-gecorrigeerde onaangepaste gedrag. Ze terroriseren de buurt, dealen & vernielen en worden hiervoor niet of nauwelijks gestraft, hun ouders grijpen niet in en de politie wil wel, maar kan niet. Dit alles tot groot ongenoegen van de buurtbewoners, van wie er veel uit pure frustratie op de PVV zullen gaan stemmen. Ik kan hen geen ongelijk geven. Op wie moeten ze dan stemmen?
Ik zou het ook niet weten. De aandacht gaat op dit moment vooral uit naar de twee uitersten van de schaal. Aan de ene kant ome Geert, tante Fleur en hun bende hele enge mannen, met rare namen zoals Hero en Sietse. Aan de andere kant nu dus Job en de luxe houten Pickwick theedoos.
Geert is volstrekt ongenuanceerd. Job is de grote verzoener. De waarheid ligt, dat weet iedereen, altijd in het midden. Daar zit het CDA, maar daar stem ik om principiële redenen nooit op; religie hoort in de kerk, niet in de Tweede Kamer. Wat houden we dan nog over? Femke en de eco-club? De SP zonder baas? D66 met mannetje Pechtold? Viswijf Rita? De VVD met nog-steeds-niet-uit-de-kast Rutte? Het is een verzameling nauwelijks serieus te nemen figuren, die geen van allen een duidelijke visie hebben hoe de grote problemen echt aan te pakken zijn.
Wat is nuttig stemadvies? De helaas overleden Hans van Mierlo zou het wel geweten hebben: stem Paars!
Ik vrees dat we aan het begin staan van een periode met slecht weer. Vandaar deze weerwaarschuwing. Er is een politieke storm op komst!
Bladwijzers