+ Nieuwe reactie
1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van 41

Topic: Addison Biermer.

1. Back To Top    #1
    Nieuweling Avatar van dastem
    Reacties
    22
    Post waarderingen

Standaard Addison Biermer.

Hoi,

Ik weet niet of enkele hier bekend zijn met deze ziekte? Het is een chronisch tekort aan vitamine B12 vanwege problemen met het opnemen van de vitamine uit je voedsel. B12 komt voor in vlees- en zuivelproducten en normaliter komt een B12 tekort eigenlijk alleen maar voor bij vegetariers.

Ik heb het ook, ben er sinds januari achter. Mijn gehele jeugd heb ik klachten gehad die altijd gegooid werden op mijn bloed. Dan een te laag ijzergehalte, dan een te lage bloeddruk, dan dit, dan dat. Pas in december dacht mijn nieuwe huisarts dat het misschien wel daar aan kon liggen. Mijn bloed is 2 weken lang elke dag afgenomen (lekker 7 buisjes om 9 uur 's morgens) en uiteindelijk kwam de uitslag. J? je hebt een B12 tekort, maar gezien je voedingsdagboek eet je genoeg vlees- en zuivelproducten dat het op peil zou moeten blijven.

Na een paar urine testen en een x een dagopname waarin ze 1001 dingen met me hebben uitgehaald was het zeker. Addison Biermer, gelijk werd even het klachtenlijstje nagegaan en ik bleek ontzettend veel klachten te hebben. Dit half jaar zijn ze nog bezig met testen van mijn medicatie. Op het moment ziet het er naar uit dat ik de rest van mijn leven elke 2,5 week een injectie zal moeten gaan halen..

Afijn, herkent iemand hier mijn ziekte? Mijn verhaal of alleen het vitamine B12-tekort?
    Het leven is meer als enkel ademhalen, eten en je tijd uitzitten. Dans, spring, lach, vergeet, en geniet..

2. Back To Top    #2
    Filmster Avatar van Knorretje
    Reacties
    9.460
    Post waarderingen

Standaard Re: Addison Biermer.

Ik ken de ziekte niet, wel het chronische tekort aan vitamine B12.
    Niet omdat ik het zelf heb, maar vanuit mijn werk (gezondheidszorg) heb ik er mee te maken.

Bij ons wonen ook een aantal mensen, voornamelijk ouderen met een chronische vitamine B12 tekort.
    Bij 1 persoon is het pas ondekt, zij heeft eerst geloof ik 4 of 6 weken lang 2 of 3 keer per week een injectie gehad (weet het niet meer
    precies) en krijgt nu eens per twee maanden een vitamine B12 injectie als onderhoudsdosering....

Mag ik vragen waarom het er bij jou uitziet dat je iedere 2,5 week een injectie moet hebben?
    Geldt dat niet voor de eerste periode?
    Het leven is een droom, maar dromen is geen leven

3. Back To Top    #3
    Reacties
    22
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje

Ik ken de ziekte niet, wel het chronische tekort aan vitamine B12.
    Niet omdat ik het zelf heb, maar vanuit mijn werk (gezondheidszorg) heb ik er mee te maken.

Bij ons wonen ook een aantal mensen, voornamelijk ouderen met een chronische vitamine B12 tekort.
    Bij 1 persoon is het pas ondekt, zij heeft eerst geloof ik 4 of 6 weken lang 2 of 3 keer per week een injectie gehad (weet het niet meer
    precies) en krijgt nu eens per twee maanden een vitamine B12 injectie als onderhoudsdosering....

Mag ik vragen waarom het er bij jou uitziet dat je iedere 2,5 week een injectie moet hebben?
    Geldt dat niet voor de eerste periode?
    Omdat ik de zware injecties (de normale dus) niet kan hebben bij mijn lichaam (ik sla het verkeerd op oid) en dat ik met minder injecties het niet zal redden volgens wat de artsen zeggen..
    Het leven is meer als enkel ademhalen, eten en je tijd uitzitten. Dans, spring, lach, vergeet, en geniet..

4. Back To Top    #4
    Reacties
    9.460
    Post waarderingen

Maar als je het verkeerd opslaat in je lichaam....Doet je lichaam dat dan niet als je de minder zware injecties vaker
    toegediend krijgt?

5. Back To Top    #5
    Reacties
    22
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje

Maar als je het verkeerd opslaat in je lichaam....Doet je lichaam dat dan niet als je de minder zware injecties vaker
    toegediend krijgt?
    Ik weet het niet precies als ik eerlijk ben. Ik gok dta ik de hoeveelheid niet aan kan en dat ze daarom voor een vakere injectie maar in mindere hoeveelheid zijn gegaan.. Heb vandaag een gesprek er over met de arts, dus ik zal het wel horen denk ik..

6. Back To Top    #6
    Soapie Avatar van pepe
    Reacties
    2.596
    Post waarderingen

Ik heb een tijdelijk tekort gehad van vitB12, na een ziekenhuis opname, ik heb toen een week lang injectie's gehad om het peil weer op normaal niveau te brengen.
    Het heeft geholpen maar daar gingen wel een paar weken overheen.

7. Back To Top    #7
    Reacties
    9.460
    Post waarderingen

Ik ken het vooral zo als ik in mijn eerste post beschreven heb.

Eerst een stootkuur zeg maar en daarna onderhoudsdosering. Ben benieuwd wat je arts ervan zegt.

8. Back To Top    #8
    Reacties
    22
    Post waarderingen

Hij had geen verklaring voor de diagnose van de artsen in het ziekenhuis, best apart dus. Hij zei dat er in de zomer weer gekeken ging worden of mijn B12 op peil was en of het niet te snel weer omlaag ging enz. Ben ik niet zo blij mee eigenlijk, weer 3x in de week bloed afnemen

Maar ja, vervelend meer is het niet.

Pepe, wat was de reden dan dat je in het ziekenhuis lag toen? Of wil je die liever priv? houden?

9. Back To Top    #9
    Filmster
    Reacties
    8.606
    Post waarderingen

Ik ken de ziekte niet, maar heb zelf ook een chronisch tekort. Er is iets mis met mijn IF.

Dit betekent in het kort: De vitamine B12 die je via het voedsel binnenkrijgt, wordt in je maag aan een eiwit gebonden, dat de maagwand zelf aanmaakt, de Intrinsic Factor (IF), deze combinatie gaat dan verder door je lichaam en wordt aan het eind van de dunne darm opgenomen.
    Mijn lichaam maakt te veel anti-IF aan, waardoor B12 dus niet opgenomen wordt. Bij mij is er dus wel een verklaring gevonden, hoewel ik niet zeker meer weet of dit daadwerkelijk onderzocht is, of dat de arts de meest logische verklaring gaf toen hij hoorde dat ik wel gewoon vlees at etc.

Dit is ontdekt op het moment dat ik allerlei onderzoeken had vanwege vermoeidheid. Mijn B12-waarde bleek 60 te zijn, waar deze tussen de 150 en 800 moet zijn, en onder de 350 eigenlijk al laag is. Uiteindelijk bleek dit niet de oorzaak van mijn vermoeidheid, maar dat maakt hier niet uit.

Ik kreeg eerst elke week een injectie, vier weken lang. Daarna om de twee weken voor zes weken, en daarna ruim een jaar lang elke maand. Toen moest ik een tijdje stoppen om na enkele maanden weer bloed te prikken. Mijn B12-waarde lag toen weer in de normale waardes, maar wel helemaal onderin. Ik heb er toen voor gekozen om te stoppen met de injecties (omdat ik het erg vervelend vond elke keer naar de dokter te gaan, en de injecties voor mijn gevoel weinig deden).
    Tegen mij is toen ook gezegd dat ik er mijn hele leven aan vast zou zitten om elke maand een injectie te krijgen. Dit blijkt dus bij mij gelukkig op dit moment in ieder geval niet zo te zijn.

Dat ik die tweede bloedtest heb gedaan is nu bijna vijf jaar geleden dus ik moet bijna weer bloed laten prikken. Als de waarde dan weer onder de normale waardes is gezakt moet ik waarschijnlijk weer een tijdje injecties halen en dan kan ik het weer een paar jaar aanzien. De injecties geven namelijk voldoende vit B12 voor een aantal jaar bij mij..

10. Back To Top    #10
    Soapie Avatar van pepe
    Reacties
    2.596
    Post waarderingen

Citeer Oorspronkelijk geplaatst door dastem
    Hij had geen verklaring voor de diagnose van de artsen in het ziekenhuis, best apart dus. Hij zei dat er in de zomer weer gekeken ging worden of mijn B12 op peil was en of het niet te snel weer omlaag ging enz. Ben ik niet zo blij mee eigenlijk, weer 3x in de week bloed afnemen

Maar ja, vervelend meer is het niet.

Pepe, wat was de reden dan dat je in het ziekenhuis lag toen? Of wil je die liever priv? houden?
    Ik had nergens last van, was al een jaar of 2 niet verkouden ofzo geweest.
    Op een ochtend had ik een beetje een rochelend hoestje ( vies praatje), dat bleek dus bloed te zijn, ik had een zwaar verwaarloosde longontsteking te pakken.
    Hoe ik eraan ben gekomen is nu 6 jaar later nog een raadsel, maar doordat mijn weerstand al verzwakt was en dan ook nog een zware antibiotica kuur had ik helemaal geen B12 meer.
    Dit kwam pas na een half jaar na mijn ziekenhuis opname boven water.

Op het moment van die longontsteking voelde ik me eigenlijk kiplekker, na het ziekenhuis was ik moe, duizelig, futloos, afwezig enz enz, toen ben ik doorverwezen naar de internist en die heeft het uiteindelijk ontdekt.

11. Back To Top    #11
    Nieuweling
    Reacties
    1
    Post waarderingen

Standaard Addison Biermer.

Hi there,
    Ik herken dit, ik heb een vitamine B12 te kort 144 pmol, voor meer info betreffende deze ziekte verwijs ik je naar http://www.stichtingb12tekort.nl/ op deze site kun jij meer info vinden en op de forum kan je vragen stellen.
    Groet,
    Jenny

12. Back To Top    #12
    Expert Avatar van yvonne68
    Reacties
    2.270
    Post waarderingen

Wat zijn de kenmerken van een vit.B12 tekort? Vermoeidheid toch? Kan het zijn dat je door een bepaald dieet waarbij je veel minder vlees eet dan voorheen zo'n tekort kan oplopen?

13. Back To Top    #13
    Filmster
    Reacties
    8.606
    Post waarderingen

Als je nog wel vlees eet, dan heb je niet een erg grote kans op een tekort.
    Moeheid is een symptoom van vele dingen, het vaakst een simpel ijzertekort volgens mij.

Ik tik net 'vitamine B12 tekort' even in google, de eerste site die ik tegenkom zegt dit:

'Het vitamine B12-tekort veroorzaakt de klachten en dit tekort is bijna altijd een gevolg van de ziekte van Addison-Biermer (klassieke benaming: Pernicieuze Anemie), dus door een tekort aan Intrinsic Factor en/of aanwezigheid van IF-antistoffen. De klachten komen niet altijd en niet in dezelfde volgorde en mate voor. Voor de klachten maakt niet uit waardoor het B12-tekort is ontstaan.'

Lijkt toch verdacht veel op mijn verhaal (zie hierboven, mijn lichaam maakt teveel anti-IF aan) dus vraag me af waarom daar nooit verder op door gegaan is. Mag wel zeggen dat ik de hele medische molen gehad heb, heb nu een etiketje (ME/CVS) dat ze geven als ze niks anders kunnen vinden.. waarom is hier dan niet verder op in gegaan?

14. Back To Top    #14
    Soapie Avatar van wielaa
    Reacties
    4.358
    Post waarderingen

Zie dit topic nu pas.
    Heb sinds ong. 15 jaar chronisch b12 tekort, krijg elke zes weken een injectie. Hoe ik aan het tekort kom, geen idee eet dagelijks vlees enz...

Aangezien ik een pest hekel heb aan die injecties heb ik een tijd geen injecties gehad en binnen no-time was m'n b12 weer te laag.

15. Back To Top    #15
    Nieuweling
    Reacties
    6
    Post waarderingen

Ik ben ook bekend met vit b-12 tekort, en ik heb werkelijk geen idee waar het van komt, had het vorig jaar ook, hij was toen 96. Ik heb toen pilletjes gehad vitamine b-complex maar je raad het al dit werkte niet. Toen 4 injecties gehad en een bezoek aan de internist, die vond het niet nodig dat ik injecties kreeg maar ik heb er toen wel 4 laten zetten omdat ik toch veel klachten had.
    Nu is mijn b-12 dus weer laag en krijg ik al die klachten weer terug, nu wil mijn huisarts dat ik een gastroscopie (maagonderzoek) en een colonscopie laat doen, nou ben ik hier natuurlijk totaal niet blij mee, ik wil gewoon van mijn klachten af en het zal mij een worst wezen waar het aan ligt. Maar goed, de internist is op de lange baan geschoven en ik mag vrijdag beginnen met injecties omdat ik morgen eerst bloed moet laten prikken.

Al met al word ik er helemaal gek van dat ik 20 ben en echt doodmoe ben, ik had een hele waslijst met klachten en ik hoop dat het snel minder wordt met die injecties
    Liefde <3 - 15 april 2008

+ Nieuwe reactie
1 van 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forumrechten