Vanwege het werk wat ik nu doe heb ik veel te maken met mensen in een UWV uitkering en dan met name WAO en WW.
Uit wat ik daar zie is het zeker zinvol een bezwaar te maken. Al is het vaak een frustrerend gedoe. Mijn ervaring is dat er in een bezwaarprocedure meer naar de mens en minder naar de regels wordt gekeken. In bezwaar kunnen er andere argumenten meegewogen worden die in de herkeuring mogelijk te weinig aandacht hebben gehad.
Het zou goed kunnen zijn omdat ME geen erkende ziekte is, maar daarom niet minder reeel, dat er aangepaste criteria zijn. Omdat het ongrijpbaar en ondefinieerbaar is. Ik moet zeggen dat ik dat argument van de Thuiszorg nog niet eerder gehoord heb. Zou het niet kunnen zijn dat je verzekeringsarts je op voorhand al een bezwaar tegen wilde maken? In de vorm van nou ja, dit zijn de regels en je kan het toch niet winnen? Maar ondanks dat zou de vraag moeten zijn ben je op dit moment fysiek en mentaal in staat arbeid te verrichten. Dat antwoord lijkt mij nee. Of op zijn hoogst soms. Enne, glas is breekbaar en doorzichtig
In december vorig jaar ben ik zelf herkeurd en een klasse omhoog gegaan, wat mij opviel was dat er veel nadruk lag op die door mij ingevulde vragenlijst en op de medicijnen die ik bij me had. Eigenlijk werd er niet eens gevraagd hoe ik me voelde en wat ik wel en niet zelf kan....
De WAO kent 7 klasses, de laagste is 15-25% en zo door naar 80-100%, elke klasse heeft zijn eigen uitkeringspercentage. Dat betekent dat iemand die volledig is afgekeurd op dit moment 75% krijgt van het (vervolg)dagloon. Als jij zegt dat je voor de helft bent goedgekeurd ga ik ervan uit dat je dan in de klasse 45-55% komt? Dat zou dan neerkomen op een percentage van 35% als ik me niet vergis.
Qua energie die je in je bezwaar zou moeten steken, kan ik je niet zo goed antwoord geven. Je hebt vanaf de datum van de beslissing 6 weken de tijd om een bezwaarschrift te maken. Als je in eerste instantie binnen die termijn aangeeft dat je bezwaar wilt maken, kun je daarna nog tijd krijgen voor aanvullende gronden. Energie zal het zeker kosten, maar ik denk wel dat het de moeite waard is. Je kunt je in de procedure ook laten vertegenwoordigen. Dat hoeft geen advocaat of zoiets te zijn, kan een dierbare of deskundige zijn. Daarnaast kun je je bezwaar ook altijd weer intrekken als het je teveel wordt.
Heb je al eens met het Juridisch loket gebeld? Die kunnen vaak ook goed adviseren.
Bladwijzers