VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Huisdier soms geliefder dan familie en vrienden

1.    #1
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Standaard Huisdier soms geliefder dan familie en vrienden

Bron: nu.nl

RIJSWIJK - De liefde voor een dier kan ver gaan. Bijna een op de drie huisdierbezitters houdt net zoveel van zijn huisdier als van zijn familie of vrienden. Een kwart zegt net zoveel verdriet te hebben als zijn huisdier dood gaat als wanneer een familielid of vriend sterft.

Sommige mensen houden zelfs meer van hun huisdier dan van hun naasten: 4 procent. En 6 procent heeft meer verdriet na het verlies van zijn dier dan na het verlies van familie.

Dat bleek maandag uit een onderzoek van Maurice de Hond onder Nederlanders en onder huisdierbezitters, in opdracht van een bedrijf dat verzekeringen afsluit voor honden en katten. Verder blijkt dat iets meer dan de helft van de Nederlanders (58 procent) vindt dat de dierenrechten in de Nederlandse grondwet moeten komen. Van de huisdierenbezitters is dat 70 procent.

Wreedheden

Het kabinet onderzoekt dat op aandringen van GroenLinks in de Tweede Kamer. Reden hiervoor moet volgens 45 procent van de voorstanders zijn dat dieren beschermd moeten worden tegen de wreedheden van de mens. Ruim 10 procent meent dat dieren net zoveel rechten hebben als mensen.
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

2.    #2
    . kimmieco's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: Huisdier soms geliefder dan familie en vrienden

Een dier blijft natuurlijk een dier, en kan je niet vergelijken met een mens, MAAR ik vind dus wel dat dieren ook rechten hebben en beschermd moeten worden tegen de mens. Ik neem nu alleen een voorbeeld over de paarden mishandelingen in twente, de dieren waren verminkt, de beesten waren verkracht met een voorwerp... en de mens komt er te makkelijk mee weg, het paard kan niks zeggen maar vind het natuurlijk ook niet leuk.
    Van dieren houden doe ik ook, als mijn huisdier dood gaat ben ik er ook erg kapot van, heb ik ook verdriet heel veel verdriet zelfs, mijn huisdieren luisteren naar mij, ze liegen niet en ze zijn er altijd als ik ze nodig heb dus ik denk dat verdriet dan heel normaal is als ze er niet meer zijn. Ook mijn dieren zijn verzekerd, omdat ik wil dat als ze ziek zijn ze ook het beste krijgen en kunnen krijgen, en niet dat ik ze moet laten inslapen als ik iets niet betalen kan.
    Maar het blijft een dier en ik hou als eerste van mijn gezin en familie en daarna pas komen de dieren ook al ligt dit erg dicht bij elkaar.
    [IMG]http://i2.photobucket.com/albums/y2/kimmieco/sharpeibannerkleiner-1.jpg[/img]

3.    #3
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Ik heb geen kinderen en ik zeg altijd dat mijn katten mijn kinderen zijn. Dieren zijn je trouw en laten je nooit in de steek. Als je verdrietig bent proberen ze je te troosten. Ik ben net zo verdrietig als een van mijn katten doodgaat als een familie lid.

Ik vind ook dat er een wet moet komen tegen dierenmishandeling. Gelijk hardt aanpakken die mensen die dat doen.

4.    #4
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Ik ben een grote voorstander van dierenrechten Dieren zijn niet minder dan mensen omdat ze toevallig minder intelligent zijn in mijn ogen. Maar! er is voor mij wel degelijk een verschil of ik iemand verlies die heel dichtbij mij staat (mens) of dat ik een dier verlies. Ik hou zielsveel van onze dieren en ga voor ze door het vuur maar ik weet uit ervaring dat er een groot verschil is tussen het overlijden van een dierbare en een dier.
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Door de jaren heen ben ik vele malen teleurgesteld door zogenaamde "vrienden" om me heen (die achteraf geen vrienden bleken te zijn)
    Dit probleem heb ik nog nooit met mijn dieren gehad, ze zijn je altijd trouw de lieve schatten.
    Ik kan het ook echt niet snappen dat er mensen zijn die er plezier aan beleven om een onschuldig dier zomaar te mishandelen.
    Die mensen mogen ze van mij per direct?

Verdriet kan ik niet meten in een schaal van 1 tot 10, een dierbare verliezen (dier of mens) blijft ALTIJD moeilijk.

6.    #6
    . Annelies20121988's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Post waarderingen

Hallo,

ik heb respect voor diegenen die lijden onder het feit dat ze hun huisdier verloren zijn. Moest 'k ??n van mijn huisdieren zou 'k daar ook erg onder lijden. Maar bij mensen is dat net iets anders vind 'k. Vorig jaar ben 'k mijn vriend verloren. We hebben samen een auto ongeluk gehad. hij heeft het echter niet overleefd en ik had enkel verwondingen. Het is zo verschrikkelijk zoiets mee te maken. Echt allemaal zo onvatbaar en je staat er plots zo machteloos alleen. Ondanks alle steun en troost voelde ik me zo alleen en zo leeg. Hoe plots in een fractie van een seconde mijn leven is veranders is onbegrijpelijk. Nooit zal 'k het begrijpen, er proberen mee leven heb' k al geprobeerd . En dat doe 'k dag in dag uit. Tim, zo heet mijn vriend, zal altijd in mijn gedachten blijven bij alles wat 'k doe,...Maar waar hij altij zal schuilen en veilig zijn is mijn hart. Want daar zit hij en daar gaat hij en geraakt hij nooit meer uit. Ik kon ook niet op ijn begrafenis zijn omdat het te riskant was voor mijn toestand, ik lag toen nog in het ziekenhuis na het ongeval. Wat deed het pijn niet bij zijn begrafenis te zijn. Vreselijk...Nooit heb 'k hem afscheid kunnen nemen, misschien is dat wel beter langs de ene kant. Maar langs de andere kant wou 'k hem nog zoveel zeggen , nog zoveel wou 'k met hem delen. Wat ik hiermee wil zeggen lieve mensen. Ookal ben' k een studenten uit Belgi?, Gent, geniet van alle momenten met je dierbaren, huisdieren,...

Leef,

Annelies
    x

7.    #7
    . T(r)ies's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2005
    Post waarderingen

Jeetje, wat verschrikkelijk Annelies. Krijg toch echt een brok in mijn keel, wat heb jij iets vreselijks meegemaakt meis Ik vind dat je het heel duidelijk hebt verwoord hoe jij je voelt. Ik wil je heel veel sterkte wensen met dit grote verlies en ik hoop dat het met jou beter gaat....
    Getrouwd met Ronald (26-03-2003) en mama van Tim (26-05-2003) en Esm?e (13-02-2005)

8.    #8
    . T(r)ies's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2005
    Post waarderingen

Ik heb 22 december 2005 mijn geliefde hond Jamie verloren. Ik heb daar zo ontzettend veel verdriet van. Het feit dat het vrij plotseling kwam en we het niet hebben zien aankomen en ook het feit dat hij pas 41/2 jaar oud was. En ondanks dat ik hem nog elke dag vreselijk mis denk ik dat het wel anders is als dat je een geliefd familielid verliest.

Ik moet dan ook gelijk denken aan het feit dat ik mijn zoon bijna verloren had vlak na zijn geboorte en wat een impact het heeft op eigenlijk je eigen leven. Gelukkig *even afkloppen* leeft mijn zoon nog en is nu kerngezond, maar ik denk dat het toch heel erg mijn leven had beinvloed als hij er niet meer was geweest. Dat heeft het nu al het besef dat het had kunnen gebeuren. Ik mis mijn hond ook nog dagelijks en wilde hem echt niet kwijt, hij was mijn allerbeste en allerliefste vriendje, maar het idee dat je b.v. je kind kwijt bent is in mijn ogen toch wel wat erger...
    Getrouwd met Ronald (26-03-2003) en mama van Tim (26-05-2003) en Esm?e (13-02-2005)

9.    #9
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Post waarderingen

Hey Tries,

bedankt.
    Ik heb morgen examen Nederlands. Ik studeer namelijk Frans Spaans aan de Hoge school Gent. Soms denk 'k echt "Ach ,waarom en voor wie studeer 'k eigenlijk?". Maar dan pep 'k mezelf op en zeg 'k komaan 'k doe het voor Tim, mijn vriend.
    Ik bergijp je ook echt heel goed dat je je huisdier mist. Het is ook zo' n gemis en zo duidelijk h? vaak. Moest 'k mijn hondje niet meer hebben zou het hier ook helemaal anders zijn in huis...

Ik ga terug beginnen studeren ...plicht roept

Veel liefs,

Annelies

10.    #10
    . regelmuts's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2005
    Post waarderingen

Beiden heb ik het regelmatig meegemaakt (helaas) en ik ben er kapot van als er iets met 1 van mijn dieren gebeurt, maar het is anders dan dat er een familielid overlijdt. 2 Jaar geleden heb ik mijn hondje in moeten laten slapen en die mis ik nog steeds; 3 jaar geleden is mijn zwager (46) plotseling overleden en het gemis van hem maakt me boos en doet pijn van binnen.......

De dood van mijn hondje maakt me verdrietig, maar ik kan er mee leven; de dood van een dierbaar persoon gooit zoveel levens overhoop en het geeft dan het gevoel dat je opgetild en neergesmeten wordt en weer helemaal overnieuw moet beginnen.........
    [img]http://vrouwenpower.nl/albums/albums/userpics/10954/Clinton-01-june.gif[/img]<br /><br />Degenen die zich het heden ook anders kunnen voorstellen,<br />hebben de toekomst.......

11.    #11
    . Spinner's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Post waarderingen

Volgens mij is het niet zozeer het verschil tussen mens en dier wat veel uitmaakt, maar welke positie deze heeft in iemands leven. Ten slotte wordt je verdriet bepaald door jouw gevoelens en hoe jij tegen dingen aankijkt. Mensen zullen in de meeste gevallen een prominentere plaats in je leven hebben, omdat je dezelfde soort dingen doet, dezelfde taal spreekt enz. Er is meer overlapping, zeg maar. Wat ik ook vaak hoor is dat mensen in de discussie over verlies van dier vs. mens zeggen; maar het verlies van een kind is toch veel erger dan dat van een dier? Dat hangt er van af. Als je kinderen ?n dieren hebt, dan zul je meer houden van je kinderen en dan is het verlies van een kind erger. Natuurlijk. Maar ouders (vooral moeders) zullen over het algemeen altijd meer van hun kind houden dan van wie dan ook. Dat komt door de natuurlijke band die een ouder heeft met het kind. Maar dat zegt niets over de intensiteit van verdriet en wat "erger" is. Iemand die geen kind heeft, kan net zo aangeslagen zijn door de dood van een huisdier, als een moeder (of vader) door de dood van een kind. Mischien is het zelfs zo dat voor mensen die geen kinderen hebben, een dier de plaats van een kind kan innemen. In de meeste gevallen zal de komst van een kind (of een partner of allebei) het dier naar de tweede plaats verschuiven.

Maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn ook mensen die om de een of andere reden meer van dieren houden dan van mensen, omdat ze eenzaam zijn, de aansluiting met andere mensen missen, of iets missen in hun communicatievermogen, waardoor het makkelijker voor ze is om te communiceren met dieren dan met mensen. En dan kan het zijn dat ze wel in staat zijn een band te vormen met een dier, maar niet met een mens. Wat dat betekent voor de intensiteit voor het verdriet als dat dier sterft, kun je wel raden. Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat het verlies van een mens (wat betreft dit aspect) erger is dan dat van een dier. Het hangt af van degene die achterblijft en hoe die het verdriet ervaart.

In elk geval denk ik niet dat je moet zeggen dat het verlies van de een erger is dan dat van een ander. Want dan kun je wel bezig blijven. Is het verlies van een kind erger dan dat van een partner? Het verlies van een moeder erger dan dat van een zus? Wie is belangrijker? Volgens mij is dat in een discussie over verlies compleet irrelevant, omdat iedereen een eigen "hierarchie" heeft van wie voor diegene het belangrijkst is, wie tweede is enz. Zo'n hierarchie is puur gebaseerd op de band die iemand met anderen heeft. Daar kan een mens bovenaan staan, of een dier - of zelfs een teddybeer.

Bij mij staat mijn kat Raistlin nog steeds op nummer 1, ook al is hij nu al bijna tien jaar dood. Ik heb een hechte band met mijn jongste zusje, een nichtje en neefje van wie ik zielsveel houdt en een andere kat waar ik meer tijd mee besteed dan met wie dan ook (dat krijg je als je ME/CVS hebt en het grootste deel van de tijd thuis bent - wat een ander punt naar voren brengt: zieken/ouderen en huisdieren) - maar toch was de band die ik met Raistlin had het allersterkst - en de pijn van het verlies onbeschrijfelijk. De band die wij hadden was niet uit te drukken in dier/mens relaties - het was een zielsverwantschap. Mischien was het ook wel een moeder/kind relatie, want wij hebben hem gevonden (of liever, hij heeft ons gevonden) toen hij nog maar drie weken oud was. Hij was ziek en zwak en had voortdurende verzorging nodig - ik heb voor zijn leven gevochten. En sindsdien kon ik het voelen als hij pijn had - ook al was ik nog zover weg. Toen hij doodging, was het of een deel van mijzelf stierf - het is nu bijna tien jaar geleden en het doet nog steeds pijn, al is het nu wel minder. Maar ik denk niet dat ik ooit weer zoiets mee zal maken, wie ik ook mag verliezen.
    [IMG]http://i5.photobucket.com/albums/y167/Chibikokitsune/Avatars/kitty.jpg[/img]

12.    #12
    . luca's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2006
    Post waarderingen

Ik zou het niet mooier kunnen verwoorden dan spinner
    [img]http://img.photobucket.com/albums/v106/probeersel/Website/bewegende%20plaatjes/AA-vlieg-druppel.gif[/img]

13.    #13
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Post waarderingen

Ja Luca,

je neemt me de woorden uit de mond.
    Ik heb echt het eerste tot de laatste letter gelezen...
    zo mooi verwoord Spinner, zo allemaal hoe het ook is. De werkelijkheid weergegeven.

Ik heb vandaag mijn eerste examen gehad. Sinds ik mijn vriend ben verloren relativeer ik alles zo snel. Ik ervaar dat in allerlei dingen. Ook probeer ik te genieten van de mensen die 'k nog heb rond me. De herinneringen moet je koesteren,...
    Toch zou het niet mogen dat er zoveel verdriet bestaat in deze wereld waarin we (over)leven. En soms denk 'k dan dingen die 'k niet zou mogen denken maar de gedachten zijn sterker dan mezelf. Ik ben vaak zo bang dat ik nog meer mensen ga kwijtraken die me nauw aan het hart liggen. Dat maakt me onzeker soms. De laatste tijd geef ik veel knuffels en kusjes aan mijn gezinsleden omdat ik besef dat 'k te weinig toon hoe graag ik hen zie. Ze weten het wel, maar het tonen doet toch goed.

De mensen van vandaag tonen dat te weinig. Ze staan niet stil bij de dingen of net te veel blijven ze stilstaan bij dingen waardoor ze er gek door worden. Meestal betrap ik mezelf erop dat ik meer inzit met anderen dan mezelf. Neem nu mijn allerliefste tweelingzus. Ze is nu een mondeling examen gaan afleggen maar ze zag het helemaal niet zitten. Op dit moment is ze in het lokaal haar examen aan het afleggen. Ik leef alles zo mee, van ieder die 'k liefheb. Mijn hoofd zit daarom soms zo vol: vooral Tim die constant in mijn hoofd spookt.

Maar we moeten verstrooiing en afleiding blijven opzoeken. Nadenken is goed maar trop is trop zegt men altijd. En dat is ook zo , te veel nadenken is echt ongezond. Men moet tijd maken om het te verwerken maar men moet ook tijd maken voor andere dingen,..Opnieuw het leven in handen nemen, de zin van het leven terugvinden. Dit is vaak moeilijk te vinden. Ja, iedereen heeft wel eens dat hij/zij liever in bed blijft liggen. Maar bij mij is dat vaak omdat ik op ben , leeg door het denken en piekeren. Dan is mijn kracht ver te vinden. Toch heb ik geleerd uit alles wat ik meegemaakt en meemaak dat het leven nog veel te bieden heeft. Door door te zetten vinden we ooit eens ons geluk terug. Niet opdezelfde manier , maar in zekere zin even gelukkig als tevoren. Met Tim in mijn hart zal ik blijven vechten dag in dag uit. Eveneens mijn examens doe ik mede voor Tim, omdat hij mij ook zou aanmoedigen indien hij er nog was.

Iemand zei me ooit: "men moet niet ween om wat er niet meer is, maar gelukkig zijn om wat is geweest."
    Deze citaat zal mijn leven lang bijblijven. Uit woorden kan ik vaak de kracht vinden om verder te gaan. En toch zijn woorden vak overbodig.

lieve mensen,

veel geluk,

dan heb je alles...
    Annelies

14.    #14
    . Spinner's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Post waarderingen

Ik weet niet of je het tegen kunt houden dat verdriet en vooral intens verdriet bestaat in deze wereld. Er gebeuren veel dingen die verdriet veroorzaken en veel daarvan zouden niet mogen plaatsvinden (oorlog, mishandeling, misbruik, geweld etc.) - maar verdriet is toch altijd een persoonlijk iets, iemands' persoonlijke beleving. En zou dat wel anders moeten zijn? Stel dat er een stof bestaat die de belevenis van verdriet in de hersenen kan afremmen, zodat je verdriet niet zo intens beleeft - of helemaal niet verdrietig bent. Willen we dat wel? Wordt er dan niet tekort gedaan aan de gebeurtenis die verwerkt wordt - en je eigen gevoelens? Ten slotte zegt het ook iets over de waarde van hetgeen je verloren hebt - en over jezelf.

En als het je meer bewust maakt van de waarde van de wereld om je heen - heeft het verdriet dan niet zijn eigen waarde? Ikzelf heb dat ook meegemaakt - nog niet toen met Raistlin, maar later, vanwege mijn ziekte (een chronische en/of terminale ziekte kan ook een soort rouwproces veroorzaken; een gevoel van verlies dat vergelijkbaar is met dat van het verlies van een dierbare); de verwerking van het verlies van mijn gezondheid heeft wonderen gedaan voor hoe ik de wereld ervaar en hoe ik met andere mensen omga. Ik kan nu veel meer genieten van het moment zelf en ik heb eigenlijk zelden nog last van emoties als irritatie en woede. Ik ga ook heel anders met conflicten om (waardoor veel van de "gewone" dagelijkse conflicten in het geheel niet ontstaan!).

Dat wil niet zeggen dat verdriet niet blijft. Ik vind het soms onvoorstelbaar om te bedenken dat je na het verlies van een dierbare de rest van je leven alleen verder moet. Het is zo overweldigend. Maar mischien dat je gevoelens uiteindelijk in een soort balans komen - dat je verdriet een deel uit gaat maken van jezelf en een mooi deel. Ik heb dat in elk geval met Raistlin wel; ik kan verdrietig worden als ik aan hem denk, maar op de een of andere manier is het toch een mooi gevoel; alsof hij door het verdriet dat ik heb toch nog een deel van mij uitmaakt (dat leg ik niet goed uit, maar hopelijk begrijpen jullie het toch wel ).
    [IMG]http://i5.photobucket.com/albums/y167/Chibikokitsune/Avatars/kitty.jpg[/img]

15.    #15
    . Sel's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Post waarderingen

Nou heb ik hier dus toevallig gister een hele lange discussie over gehad met mijn vriend. Hij vind het maar raar als mensen dus zeggen dat ze het net zo erg vinden als er een familielid overlijdt als je hond.

Ik kan dus uit ervaring vertellen dat het voor mij hetzelfde voelt.
    Toen ik mijn hond moest laten inslapen heb ik net zo hard gehuild als om mijn zus, en ik mis ze allebei even erg.

En idd spinner, je hebt het echt supermooi en goed verwoord
    [IMG]http://i22.photobucket.com/albums/b341/Sellie_/naamloos1.jpg[/img]

Gelijkaardige Onderwerpen

1. En dan wil je kind een huisdier
    Door moederjes in forum Beestenboel
    Reacties: 30
    Laatste Bericht: 19-04-11, 19:45
  2. Hoe was jullie afscheid van je huisdier(en)?
    Door Maureen in forum Beestenboel
    Reacties: 63
    Laatste Bericht: 27-04-10, 20:44
  3. Wat is jouw favoriete huisdier
    Door GJ in forum De humor-hoek
    Reacties: 26
    Laatste Bericht: 15-08-09, 08:40
  4. Rat als huisdier, wat heb ik nodig en waar let ik op?
    Door diedeldie in forum Beestenboel
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 09-12-05, 16:47

Bladwijzers

Forum Rechten