VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Onderwerp: TV kijken voor kinderen

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard TV kijken voor kinderen

Hoe gaan jullie om met het tv kijken van jullie kinderen? Ruud (6 maanden) is natuurlijk mijn eerste kind en ik wil hiermee verantwoord omgaan (nu in ieder geval nog wel, misschien dat het nog veranderd).

Ik zat net met hem achter mijn pc en had voor hem een screensaver van de teletubbies gedownload, en hij kijkt er vol belangstelling naar. Nu vraag ik me af, is hij oud genoeg om naar de teletubbies (of iets anders) op tv te kijken? Wanneer zijn jullie daarmee begonnen?

Ik wil hem opvoeden met het idee dat tv kijken iets is wat je bewust doet, dwz alleen kijken naar iets als je het echt wilt zien en niet de hele dag die tv op de achtergrond aan. Je leert dit door zelf het goede voorbeeld te geven en daar zijn we al mee bezig. Maar misschien heeft er nog iemand tips?

Groeten Bertje

2.    #2
    . *Marit*'s Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: TV kijken voor kinderen

Hallo Bertje,

we zitten een beetje met hetzelfde, we willen het tv kijken voor onze dochter ook zo lang mogelijk vermijden. Maar in de praktijk kijkt ze toch al veel met ons mee. Als ze ?s avonds op schoot zit, is de tv aan en kijkt ze ook ?mee?. Of als ik ATWT kijk, kijkt ze ook vrolijk mee. Maar ook als mijn man haar op zondagochtend de fles geeft, zet hij de tv aan (vanochtend hebben ze samen scooby doo gekeken ahum). Terwijl we hebben gezegd, voorlopig geen tv, want straks weet ze niet anders.

Voorlopig zal ze er nog wel te klein voor zijn en vindt ze de bewegende beelden gewoon interessant, maar ik denk wel dat we moeten oppassen dat we niet constant de tv aan hebben.

Groetjes, Daphne

3.    #3
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ja dat meekijken, dat gebeurt toch vaker dan je denkt. Sinds een paar weken gaat Ruud vroeg naar bed, eerst was dat rond 21.00 en nu is hij om 19.30-20.00 echt kapot. Het meekijken wordt nu ook veel minder, meestal spelen we na het warme eten nog met hem totdat hij moe begint te worden, dan de laatste fles en snel naar bed. Maar die laatste fles krijgt hij wel voor de tv.

Wij moeten echt in de woonkamer gaan zitten om tv te kijken (keuken is op de begane grond, woonkamer op 1e verdieping) dus de verleiding om die overdag aan te zetten is gelukkig heel klein. We komen overdag alleen in de woonkamer om er te spelen. Ruud heeft zijn box in de keuken en in de woonkamer een kleed. Op dat kleed kan hij tijgeren en heeft hij alle ruimte om te bewegen. We hebben er ook speelgoed liggen voor oudere kinderen, zodat hij daar weer nieuwe dingen te ontdekken heeft.

Ik weet nog niet of ik hem al naar de teletubbies laat kijken, misschien is het beter om er nog even mee te wachten.

Groeten Bertje

4.    #4
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Mijn mannetje is 13 maanden en kijkt idd naar de teletubbies. 's ochtends voor het ontbijt gaat de tv niet aan, omdat hij dan gaat zitten kijken en niet bewust eet. Bovendien eet hij dan niet door en kijkt hij alle kanten op, behalve de goeie. Na het eten gaat hij meestal in de box, zodat ik even kan douchen en pas daarna gaat de tv aan. Dan zet ik 'm op Nederland 3, omdat ze daar vanaf 9 uur/half 10 wel leuke programma's hebben voor de hele kleintjes: Teletubbies, Tweenies en Dribbel, vaak ook een voorleesverhaaltje en een filmpje over andere kindjes. Dus da's ook nog wel geinig om naar te kijken. Teletubbies en Tweenies kijkt hij echt bewust naar (Tubbies al vanaf een maand of 6/7, Tweenies alleen de liedjes), de rest met een half oog. Verder staat bij mij 's middags ook ATWT op, maar daar kijkt hij niet echt naar, wel naar de reclames tussendoor. Ik heb trouwens vaker de radio aan staan, sinds ik hem heb, ook omdat ik niet de hele dag de tv aan wil hebben.

Bertje, als hij de Teletubbies leuk vindt, is er toch niks mis mee om hem te laten kijken? Je ziet het snel genoeg of ze het wat vinden. Harley zit hardop te schateren als Lala gaat zingen, of als ze allemaal gaan dansen. En dat deed hij ook al toen hij nog een stuk kleiner was. Als Ruud het niet interessant vindt zie je dat snel genoeg aan 'm, dan gaan zijn ogen vanzelf andere dingen zoeken en weet je dat het dus niet zijn aandacht vasthoudt.

Ik gaf (en geef) zelf trouwens de laatste fles nog steeds op bed. Dat deed ik destijds met BV, omdat ik het zelf relaxed vond om erbij te liggen en dat heb ik er in gehouden. Is voor hem en mij heel ontspannend en meestal valt hij na de fles dan direct in slaap en hoef ik 'm alleen maar over te leggen.

Het enige waar je volgens mij met die hele kleintjes mee op moet passen, is dat ze niet 'overprikkeld' worden door een tv die de halve (of hele) dag aanstaat.

Groetjes, Dana

5.    #5
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ook hier gaat de tv alleen overdag aan voor de Teletubbies en de Tweenies. Mijn dochter is ook 13 maanden en vind de Teletubbies prachtig! Je hebt evt 's middags ook de herhaling van de ochtend. Ik dacht vanaf ongeveer half drie.
    's morgens vroeg wordt hier alleen journaal gekeken en dan gaat ie uit. verder kijkt ze idd wel met een schuin oog mee naar The Bold, maar dat vindt ze eigenlijk alleen interessant als er reclame komt. Dan is ze niet meer aanspreekbaar.
    Als iehet leuk vindt zou ik hem lekker laten kijken. Mijn dochter vond het op die leeftijd leuk worden.

6.    #6
    . moppie04's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    3

mmm wat zijn jullie allemaal verstandig
    Hier moeten we echt opletten die tv regelmatig uit te zetten. Op de een of andere manier is het een soort gewoonte dat ie aanstaat en Rick krijgt er nu wel wat belangstelling voor.
    dus ik sluit me aan bij Daphne, ook wij moeten gaan leren bewuster met dat ding om te gaan.

Kom ik eigenlijk ook eenzelfde soort issue, nl snoepen.. Ik ben zelf echt een snoepkont, dat is me ook best aan te zien en ook manlief heeft aanleg. De laatste tijd letten we best goed op maar er wordt ook regelmatig iets gegeten tussendoor. Rick krijgt nu fruit en mag heel af en toe een stukje liga maar verder nog niks. Ik krijg al de vraag of ie geen lange vinger mag oid maar ik vind dat echt nog niet nodig. Ik wil echt proberen hem niet teveel snoep ed te gaan geven straks, wat ie niet kent mist ie ook niet he. Tuurlijk is een kaakje best prima maar een kind van een jaar hoeft nog geen chips te eten toch? wat vinden jullie hiervan?
    Geluk is mooi als het naar je lacht

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Moppie, ik herken het helemaal met het snoepen. Bij mij zitten er nog heel wat kilo's te veel aan. Ik neem me steeds weer voor nu toch echt te gaan lijnen en geen overbodige tussendoortjes te nemen. Maar helaas lukt dat nog niet.

Het ergste is dat Ruud nu heel veel belangstelling voor eten en etende mensen heeft en dat ik dus ook het goede voorbeeld moet geven. 3 maaltijden per dag op vaste tijdstippen aan tafel eten. Dat lukt allemaal nog wel, maar even zomaar tussendoor in mijn mond stoppen moet ik ook niet meer doen. Ik zou mijn (gezonde) tussendoortjes tegelijk met Ruud moeten eten. Ik moet hem vandaag zijn fruithap nog geven en ik zal voor mezelf dan ook maar iets klaarmaken.

Diedeldie en heaven, bedankt voor jullie reacties. Ruud wordt volgende week 7 maanden en is dus misschien oud genoeg om af en toe teletubbies te kijken. Ik zal eens wat opnemen en samen met hem kijken.

8.    #8
    . jaysen's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi,

Onze Senna is 6,5 maanden oud en kijkt af en toe naar de Teletubbies en soms ook naar Nijntje.
    Je kunt echt aan haar merken dat ze het leuk vindt,die bewegende beelden!Maar ook hier geldt dat we beter moeten opletten.Onze oudste is net 5jaar en die kijkt tekenfilms die echt niet geschikt zijn voor baby-oogjes.Zelfs soms niet voor hem moet ik bekennen.Na de zomervakantie zijn we wel wat strenger geworden.Er wordt minder gegeken en ook niet meer naar vanalles.En het valt eigenlijk reuze mee.Hij heeft er minder moeite mee dan we verwacht hadden.
    Groetjes.
    !

9.    #9
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Dat is ook nog zoiets, als je al een kind hebt, is het nog wat lastiger om dat tv kijken te beperken. Ik heb dan een oudere dochter, die is bijna 13, dus die heeft inmiddels tv op haar kamer. (Niet dat ik dat zomaar logisch vind, maar het is nou eenmaal zo). Daar ben ik allang blij mee, want dat ding staat dus ook aan wanneer ze huiswerk maakt. Iets waar ik op zich niet zo'n problemen mee heb, want dat deed ik vroeger ook, MTV TMF, je kent het wel.
    Maar dat zijn dus zenders die ik voor Harley echt niet de hele dag aan hoef te hebben.
    Moppie, ik ben ook geneigd om de tv aan te hebben als ik er niet op let. Maar ik luister net zo lief een muziekje, dus vandaar dan maar de radio aan. En dan merk ik dus, dat de tv soms helemaal niet meer aangaat, tot 's avonds.

Bertje, het is ook leuk om samen Teletubbies te kijken, want je zal echt in een deuk liggen om zijn reacties af en toe. Toen Harley de eerste keer Teletubbies keek, was in engeland bij een vriendin van me. Er was iets op met 'boom boom' muziek, met surinaamse mensen die met hun billen aan het schudden waren. Hij zat te schateren! Blijkbaar vindt hij dat erg grappig, dansende mensen met schuddende billen!
    Oh Bertje, Nijntje is trouwens ook erg leuk. Ik weet niet of ze dat ook uitzenden op tv, nooit op gelet. Maar ik heb een aantal DVD's ervan. Heel geinig.
    Als ze wat ouder zijn is Dora the Explorer leuk. Dat is op Nickelodeon. Een heel interactief tekenfilmpje, wat wel in het Nederlands is. Van oorsprong is het engels namelijk.

Wat betreft het snoepen. Zelf ben ik niet zo'n snoeper, maar J (mijn vent) dus wel. Dus ja, als er hier een dropje naar binnen gaat, gaat die gilmachine van mij gelijk op tilt. "Die, die" Ja doei! Ik dacht het dus ff niet..
    Nou effe wel dus, want J geeft 'm dan gewoon een klein voorgekauwd stukje. Maar dat gebeurt gelukkig niet dagelijks. Als ik wel 's een keer iets snoep, krijgt Harley dat gewoon niet, of ik wacht tot hij in bed ligt of aan het spelen is ofzo.
    Wel krijgt hij 's middags soms een soepstengel, of (idee heb ik ook maar gejat van iemand) een bakje cornflakes. Een stuk of 10/15 stukjes is zat en hij heeft het idee dat hij chips aan het eten is. Vindt 'ie helemaal geweldig!

Ik vind dat als hij met een feestje een keer een paar nibbitjes krijgt, dat kan geen kwaad, maar het moet idd geen gewoonte worden.

10.    #10
    Gedeactiveerd
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Mijn dochtertje van net 1 is bang van de Teletubbies, ze durft alleen samen met mij te kijken. De Tweenies vindt ze wel leuk. Echt leuk vindt ze Samson en Gert en Kabouter Plop. Dat mag ze dan ook kijken als ik er aan denk. Of Sesamstraat, maar dan zitten we meestal aan tafel. Verder moet ik ook echt bewust dan ding uitzetten.

Snoepen: Tja, ik ben nogal een snoepkont en snoep dus tegenwoordig met Madelief mee. Dus zij fruit of soepstengel of rozijntjes, ik ook. En inderdaad de cornflakes in een bakje als wij chips eten doet het ook goed. Moet daarna helaas wel weer stofzuigen . Verder mag ze wel eens een stukje van een spekkie.

11.    #11
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik heb zojuist de DVD ingesteld om vanmiddag de teletubbies op te nemen, vanochtend was ik het weer vergeten . Dan kunnen we komend weekend samen er naar kijken.

Wanneer wordt nijntje uitgezonden, dat lijkt me ook wel leuk.

Ik heb de afgelopen dagen, dat ik vrij was samen met Ruud fruit gegeten, dan gaat het in een moeite door. Hij mocht zelfs een stukje van mijn (geschilde) peer afbijten, hij wist alleen niet zo goed wat hij daarmee aanmoest.

Groeten Bertje

Groeten Bertje

12.    #12
    Gedeactiveerd
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Bertje, gisteren was Nijntje rond 17.30. Maar kijk anders eens op www.peutertv.nl of een andere site van de Nl 3. Daar kun je de tijden makkelijk vinden.

13.    #13
    . Kady's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi,

Nou hier is het dus andersom gegaan voordat ik Amalia had (is nu 13 maanden) keek ik de hele dag tv of hij stond in ieder geval aan. Sinds ik haar heb staat hij eigenlijk nooit meer aan. Ze kijkt dus geen teletubbies oid we hebben nl de hele dag te CD speler met kinderliedjes ed aan staan. Welkijkt ze met me mee naar Charmed daar ben ik nl verslaafd aan en dan krijgt ze haar laatste fles maar echt bewust meekijken doet ze niet ze vind de poes veel leuker die voorbij komt.

Ik heb wel banden in huis van Tik Tak, Nijntje enz maar die staan hier dus zelden op en als er een aangaat is het 10 minuten en over. Ik moet zeggen dat ze het ook niet bijster intressant vind heb ik het idee. Gaat er meestal vandoor als hij aangaat.

Over snoepen kan ik zeggen dat ze dat bijna niet doet op een soepstengel, bambix koekje en rijstewafeltje na. Ze hoeft ook eigenlijk niks anders waarschijnlijk is ze net als haar mama geen zoetekauw. Ik eet zelf nl ook het liefst zuur,zout en bitter. Wel vind ik dat je snoep niet bewust weg moet houden bij je kind ze komen er zowiezo mee in contact het is beter om het zelf in de hand te houden dan het te verbieden.

Tja over wel of niet verantwoord van TV kijken of snoepen het blijft moeilijk hoor, wat de een verantwoord vind vind de ander echt te gek. Volgens mij zolang je er zelf een goed gevoel bij hebt komt het allemaal wel goed.
    [url=http://lilypie.com][img]http://lbyf.lilypie.com/1xKwp2.png[/img][/url] <br />[url=http://lilypie.com][img]http://lb2f.lilypie.com/WIm8p2.png[/img][/url]

14.    #14
    . Kady's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Dana ik zag dat je Dora kent leuk programma is dat he. Mijn nichtje van 5 is er bezeten van kan ook al wat engelse woordjes daardoor erg grappig. Heb daar nog eens een hele band voor op moeten nemen omdat het op een tijd kwam dat ze naar school moest.
    [url=http://lilypie.com][img]http://lbyf.lilypie.com/1xKwp2.png[/img][/url] <br />[url=http://lilypie.com][img]http://lb2f.lilypie.com/WIm8p2.png[/img][/url]

15.    #15
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

K?the, idd grappig. Heel weinig mensen kennen Dora, maar in Engeland is dat dus echt een hit! Ik ga kijken of ik wat Dvd's mee kan nemen als ik daar ben over 2 weken. Hier zitten er wat engelse woorden in, maar daar is het engels met wat spaanse woorden. Dus leren ze spaans tellen. Heel leuk! Zelfs ik vind dat geinig om te kijken, want kinderen worden echt betrokken in het programma!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Nog elf 'zombies' kijken tv voor recordpoging
    Door Flows** in forum Nieuws
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 02-10-11, 13:59
  2. wij zijn aan het kijken voor een hond
    Door freggel in forum Beestenboel
    Reacties: 28
    Laatste Bericht: 15-10-08, 11:34
  3. Reacties: 37
    Laatste Bericht: 18-11-05, 19:13