VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 73

Onderwerp: Verloedering van de Nederlandse taal?

1.    #1
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Standaard Verloedering van de Nederlandse taal?

Meer en meer sta ik verbaasd over het niveau van veel mensen wat betreft het spreken en schrijven van onze taal. Misschien ben ik wel ontzettend ouderwets. Of komt het door mijn opvoeding. Thuis werd (en wordt zelfs nog weleens ) ik altijd verbeterd als ik iets niet goed uitsprak of zei. Ik ben hier blij mee en let er dan vervolgens op. Maar het ergste vind ik nog dat ze zelfs regelmatig op de televisie en in kranten fouten maken! Logisch dat mensen dat over gaan nemen.
    Komt dit door het computertijdperk en het sms-en? Die taal is helemaal onleesbaar Of is het laksheid? In ieder geval erger ik mij hier vaak aan, zeker als de zinnen hierdoor onleesbaar worden en ik ze wel 3 keer moet lezen om ze te ontcijferen. Hier op het forum houd ik mij bijna altijd in, ik ga uiteraard niet teksten lopen verbeteren Alleen als er fouten staan in het onderwerp of als een tekst ?cht heel erg onleesbaar wordt, wil ik nog weleens een verbetering aanbrengen.
    Hoe zien jullie dit? Interesseert het jullie of juist helemaal niet?
    Ik ben benieuwd!!

P.S. ik denk heus niet dat ik onfeilbaar ben en helemaal geen taalfouten maak. Ik probeer er alleen wel op te letten en sta open voor kritiek.
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

2.    #2
    . kimmieco's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: Verloedering van de Nederlandse taal?

ik ben het met je eens hoor hyp, en ik zie het vooral bij de jonge mensen van tegenwoordig, het heeft te maken met de nieuwe generatie denk ik, msn, sms alles moet korter gemaakt worden en woorden worden anders geschreven. even word ff (en ja ook ik wil dit nog wel regelmatig gebruiken) wacht word w8.... allemaal dingen die we nu voor de grap doen maar straks als deze mensen echt moeten werken word het moeilijk om weer normaal nederlands te schrijven, en logisch natuurlijk.

mensen met dyslectie (hoe schrijf je dat nou weer?? haha) hebben er echt problemen mee maar het valt me op dat de mensen zonder dit vervelende kwaaltje ook last hebben om normaal nederlands te schrijven, veel spelfouten en vooral domme spelfouten. EN dat ook nog wel eens op dit forum, terwijl we hier een spellingcontrole hebben :P
    [IMG]http://i2.photobucket.com/albums/y2/kimmieco/sharpeibannerkleiner-1.jpg[/img]

3.    #3
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik sluit me volledig bij je aan Hypnosa. Ik ben ook van huis uit flink gecorrigeerd wb mijn taalgebruik, zowel mondeling als schriftelijk. Heb daarom ook erg moeite met msn en sms taal. Het stoort me, dat mensen het verschil tussen me en mijn niet meer weten en kunnen en kennen. Het is, naar mijn mening, laksheid.
    Bij mijn stiefdochter ben ik ook continu bezig met haar te verbeteren, ik wil niet dat ze een dom figuur slaat, omdat ze zichzelf slecht taalgebruik heeft aangeleerd. Een vergissing tussen een d en een t, kan ik van tijd tot tijd nog in komen, niemand is tenslotte perfect. Maar sommige fouten worden consequent gemaakt en ik vraag me dan serieus af of iemand dan echt niet beter weet!

4.    #4
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

En dan heb je nog mensen die wat moeite hebben met hoofdletters.. He Kimmie? :P

5.    #5
    . kimmieco's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heaven

Ik sluit me volledig bij je aan Hypnosa. Ik ben ook van huis uit flink gecorrigeerd wb mijn taalgebruik, zowel mondeling als schriftelijk. Heb daarom ook erg moeite met msn en sms taal. Het stoort me, dat mensen het verschil tussen me en mijn niet meer weten en kunnen en kennen. Het is, naar mijn mening, laksheid.
    Bij mijn stiefdochter ben ik ook continu bezig met haar te verbeteren, ik wil niet dat ze een dom figuur slaat, omdat ze zichzelf slecht taalgebruik heeft aangeleerd. Een vergissing tussen een d en een t, kan ik van tijd tot tijd nog in komen, niemand is tenslotte perfect. Maar sommige fouten worden consequent gemaakt en ik vraag me dan serieus af of iemand dan echt niet beter weet!

Je moet MIJ wel hebben vandaag he?
    [IMG]http://i2.photobucket.com/albums/y2/kimmieco/sharpeibannerkleiner-1.jpg[/img]

6.    #6
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

7.    #7
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

LOL, sorry... Maar goddank maak je die fout niet consequent en heb ik je er pas een keer op betrapt!

8.    #8
    . kimmieco's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Maar je hebt gelijk hoor wat betreft de hoofdletters, ik weet dat ik die nog wel eens wil vergeten, het is gewoon lekker makkelijk om er even niet aan te denken als je aan het typen bent. Ik zal er voortaan beter op letten ok? Heaven? Schrijf jij dan voortaan de naam van mijn hond even goed? Ze heet Zo? en geen zoe ? ?

9.    #9
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Je hebt gelijk, maar ik ben weer laks met Ansi codes, hoewel ik wel een link in favorites heb staan ervoor.... Ik zal het nooooit meer doen!

10.    #10
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Dat van de d's en t's begrijp ik ook nog wel inderdaad. En dyslectische mensen kunnen er inderdaad niks aan doen. Maar vaak zie je aan de schrijfwijze van iemand wel of ze dyslectisch zijn of niet.
    En inderdaad, we hebben expres de spellingcontrole ingevoerd hier maar helaas wordt die weinig gebruikt Ook laksheid?? Waar ik mezelf op betrap, is dat ik merk dat ik mensen die echt slecht schrijven/spreken dom vind overkomen. Iemand die wel goed de taal beheerst komt daarentegen vaak intelligenter over.

11.    #11
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Dat ben ik met je eens, onbewust bekruipt dat gevoel je vaak toch!

12.    #12
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    6

ok? ik ga ook reageren!!!

ik schrijf nooit met hoofdletters gewoon omdat het zo makkelijker is!!
    mijn verhaaltje over het trouwen heb ik in words geschreven dus die geeft automatische een hoofdletter, makkelijk!!
    ik kan daarop gaan letten, maar het maakt toch eigenlijk niks uit... ik weet waar ze horen....
    waar ik wel moeite mee heb is dus wanneer alleen D en wanneer een T erbij... het is me al 100 keer uitgelegd en ik onthoud het niet....
    dat is net als met grammen en milliliters, daar kom ik ook nooit uit.... ik zeg altijd een halve kilo omdat ik bang ben dat ik het verkeerd zeg bij de slager bv...!
    of met kijken naar een digitale klok, moet ik soms zo over na denken voor ik weet hoe laat het is...
    dom vind(t) ik mezelf niet....

ik heb al jaren contact met een jongen die dislecties is, soms moet ik dan ook echt puzzelen!!

over dat sms taal enzo, dat ik volgens mij bijna niet, wel, idd of iig of ff maar geen d8 omdat ik dat vaak gewoon niet zie....
    maar het is heel verschillend soms staat er in een stuk geschreven tekst 3 x ff en 2 x even, tja....

ik maak meestal of wel vaak gebruik van de spellingcontrole!!

xxx
    [URL="http://spoed.drukkert.nl/kies-uw-roll-up-banner/"]Roll up banner[/URL] | [URL="http://spoed.drukkert.nl/goedkoop-flyers-drukken/"]Flyers drukken[/URL] | [URL="http://spoed.drukkert.nl/drukkerij-amsterdam.html"]Drukkerij Amsterdam[/URL] | [URL="http://www.printshopper.nl/roll-up-banner.html"]Roll up banner[/URL]

13.    #13
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Die afkortingen als ff en idd gebruik ik ook weleens hoor! Daar struikel ik niet over. Het is meer de onleesbaarheid van een tekst of als er echt zoooo slecht Nederlands wordt geschreven Dit is ook puur een mening en ik wil niemand tegen de schenen schoppen hiermee.

14.    #14
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

~ voelt zich niet geschopt ~

15.    #15
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    6

~voelt zich ook niet geschopt~
    [URL="http://spoed.drukkert.nl/kies-uw-roll-up-banner/"]Roll up banner[/URL] | [URL="http://spoed.drukkert.nl/goedkoop-flyers-drukken/"]Flyers drukken[/URL] | [URL="http://spoed.drukkert.nl/drukkerij-amsterdam.html"]Drukkerij Amsterdam[/URL] | [URL="http://www.printshopper.nl/roll-up-banner.html"]Roll up banner[/URL]

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. moeilijk: taal
    Door felice in forum De humor-hoek
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 24-05-14, 14:56
  2. Is taal een barriere?
    Door WomanX in forum Verliefd
    Reacties: 29
    Laatste Bericht: 20-11-13, 20:50
  3. Moeilijke vragen ? (taal)
    Door carolla in forum Maatschappij