VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 63

Onderwerp: Baby's en fietsen

1.    #1
    . Piechempie's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Standaard Baby's en fietsen

Hoi! Ik ben zwanger van de 2e en als hij/zij geboren wordt, dan kan de 1e al een tijdje zittten.
    Ik had me erg verheugd om binnenkort te gaan fietsen met de 1e, maar moet nu bedenken hoe ik dat ga voortzetten als er straks een kleine baby is. Ik heb weleens iets gelezen over een "babymee" ofzoiets, een soort frame voor achterop je fiets waar je de maxicosi in kunt zetten. Dat lijkt mij niet zo'n ideale manier.

Heeft er iemand ervaring met vervoeren van kleine baby's op de fiets? Ik bedoel echt alle manieren: bakfiets, "babymee" etc.
    Graag lees ik jullie ervaringen. Bedankt alvast!

2.    #2
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: Baby's en fietsen

Ik heb hier naar gekeken toen onze zoon net geboren was en over het algemeen wordt het afgeraden om met baby's te fietsen. Het enige wat mij nog enigzins veilig lijkt is een kar achter je fiets waarin je dan een maxicosi zet. Daar zelfs dan moet je oppassen ivm hobbels in de web ed. En het lijkt me geen veilig idee dat je je kind niet in de gaten kan houden. Ik heb destijds besloten om maar te wachten tot onze zoon groot genoeg was om voor op de fiets te kunnen zitten. Dat kon hij al met 9 maanden en dat is relatief vroeg.

Misschien vind je het straks leuk om even met je oudste te gaan fietsen terwijl iemand anders even bij de baby blijft.

3.    #3
    . Piechempie's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Bedankt voor je tip. Ik zat me af te vragen of er misschien wel iets "met vering" bestaat, of dat je dat zelf kunt fabriceren
    in bijvoorbeeld een bakfiets. Kun je de kleine meteen in de gaten houden... (?)
    Je hebt gelijk hoor, dat gewiebel is geen optie voor dat zwakke ruggetje. En iets zegt me dat je de kleine in ieder geval moet kunnen zien!

Het gaat me er trouwens vooral om dat ik er tegenopzie om alles weer lopend te moeten doen, als je eindelijk weer kunt gaan fietsen! Maar misschien ziet er niets anders op hoor...
    Ben benieuwd wat voor reacties er nog gaan komen. Er moeten toch meer mensen met dit vraagstuk rondlopen...

4.    #4
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik kan me voorstellen dat je er tegenopziet alles weer lopend te moeten doen. Het lijkt met trouwens ook geen makkie om met je zwangere buik op een fiets te komen met een stoeltje voorop.

5.    #5
    . Sapje's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Hai piechempie, gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
    Wij hebben geen auto en ik wacht ook met smart totdat mijn zoontje kan zitten en mee op de fiets kan. Lopen is ook mijn hobby niet hihi! Er zijn idd dingen voor achterop de fiets waar de maxi cosi op past. Zelf lijkt mij dat ook wel eng hoor. Op www.kidcar.com kan je kijken of een KIDCAR voor achter de fiets wat is voor jullie. Er is nu op www.kruidvat.nl zo'n namaak kidcar te koop, stukken voordeliger maar of het een goede is geen idee?!

Groetjes mamavanluca

6.    #6
    . Annemarie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel iemand die zo'n maxi-cosidrager op de fiets had. Zij was er blij mee, maar het feit dat maxi-cosi ze zelf niet maakt is wel een teken dat het niet de beste manier is om een baby te vervoeren. Een klein stukje kan wel natuurlijk, maar dan kun je net zo goed gaan lopen lijkt mij.

Je ziet ook regelmatig een baby in een draagzak op de fiets vervoerd worden. Eng hoor! Dat zou ik zelf niet doen. Stel dat je valt, dan lig je bovenop je kind.

Niet alleen jij zit trouwens met dit probleem, maar iedereen die een nieuwe baby krijgt! Je kunt gewoon weer een tijdje niet op de fiets. Niet als je baby ook mee moet, tenminste. Balen, maar het is niet anders denk ik dan maar.

Mijn oudste kon met 9 maanden zelf gaan zitten vanuit liggen, dat is zo'n beetje het moment dat ze ook in een fietsstoeltje mogen. Het ruggetje is dan zo stevig dat het een tijdje fietsen wel aan kan. Niet te lang natuurlijk, want de vering van zo'n stoeltje is nul komma nul. En bovendien is het voor je kind vermoeiend om zijn rug zolang recht te houden met al dat gehobbel. Maar je kunt met je oudste nog best een tijdje genieten op de fiets. Hopelijk net in de zomer!

Ik moet mijn kinderen naar een gastouder brengen als de jongste zo'n 6,5 a 7 maanden is. Zonder auto, dus dat wordt ook nog wat. Als het niet te ver weg is (weinig meer dan 5 minuten fietsen) zet ik de baby zodra die los kan zitten (met een maand of 7- toch maar op de fiets. Tja, je moet de voordelen tegen de nadelen afwegen in zo'n geval.
    Moeder van David (23-8-03), Roos (18-4-05), Anne (20-11-07) en Maarten (7-5-10).

7.    #7
    . Sapje's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Annemarie, ik moet mijn zoontje ook naar het KDV of naar de gastouder brengen maar ga dan gewoon LOPEN met de KINDERWAGEN of hij mee in de draagzak (zolang mijn rug dat nog leuk vind) je zegt net toch zelf dat ze pas met 9 maanden mee mogen op de fiets? Wij hebben ook geen auto.

8.    #8
    . Piechempie's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Ja, lastig he. Alles heeft zijn voors en tegens. Ik zal eens kijken op die sites.

Weetje, net als zo'n Kidcar. Het is hartstikke makkelijk, maar ik vind eigenlijk alles wat achter je fiets hangt heel erg eng.
    Hier in de stad zie je soms mensen rijden met zo'n ding met 2 of 3 kleutertjes erin. Het ziet er echt heel gezellig uit, maar ik denk dan altijd: als er een automobilist niet ziet dat er nog iets achter je fiets hangt, dan is het ook weer een kwetsbaar ding!

Gisteren zag ik een vrouw fietsen met een bakfiets met voorin los de maxicosi, ook niet echt handig.
    Wat wel handig was, is dat op de bak een afsluitbare klep zit, zodat je in de stad bijvoorbeeld de maxicosi in je bakfiets kan laten en de baby bijvoorbeeld in een draagzak met je mee kan nemen en de oudste bijvoorbeeld in een buggy.
    En ik dacht, als je nou zo'n "baby mee" (maxicosi-houder) in die bak monteert, dan ben je er toch? Misschien kun je het nog zelfs van vering voorzien... Dan ben je er toch, voor kleine stukjes....?? Of draai ik nu door

9.    #9
    . Piechempie's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Voor wie het interesseert: Ik vond nog een pagina die de moeite waard is over o.a. fietskarren, maar ook een hoop info over babymee, bakfietsen en andere manieren om meer dan 1 baby/kind op de fiets te vervoeren met de voor- en nadelen erbij: http://www.ouders.nl/mpro2001-fietskarren.htm

10.    #10
    . Annemarie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mamavanluca
    Annemarie, ik moet mijn zoontje ook naar het KDV of naar de gastouder brengen maar ga dan gewoon LOPEN met de KINDERWAGEN of hij mee in de draagzak (zolang mijn rug dat nog leuk vind) je zegt net toch zelf dat ze pas met 9 maanden mee mogen op de fiets? Wij hebben ook geen auto.
    Dat is wel het beste ja. Maar (bijvoorbeeld) een half uur lopen is ook niet alles, zeker niet als je zelf om 8 uur weer in de trein moet zitten. En een kind van 7 maanden dat al los kan zitten is ook iets anders dan een pasgeboren baby. Ik heb nog geen gastouder, maar ik hoop dat ze er een in de buurt vinden. De mevrouw van het bureau gaf me niet zoveel kans, omdat ik vlakbij het station woon en iedereen daar wel een gastouder wil. Afwachten dus!
    Moeder van David (23-8-03), Roos (18-4-05), Anne (20-11-07) en Maarten (7-5-10).

11.    #11
    . Piechempie's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Iedereen heeft denk ik zo zijn eigen redenen om wel of niet te willen lopen, toch?
    Ik heb zelf bijvoorbeeld een zwakke rug, en soms is fietsen gewoon prettiger... vooral als ik ergens aan de andere kant van de stad moet zijn, dan ben je lopend gauw zo'n 3 kwartier onderweg (enkele reis). Dat kost je gewoon een ochtend en dat kan je je soms niet permitteren i.v.m. je anderen kinderen, voedingen of werk. (of als je steeds moet plassen als je zwanger bent.....)
    Het kan dus soms gewoon praktischer zijn, omdat het gewoon veel sneller gaat op de fiets !!!

Mijn mannetje van 8 maanden zit trouwens nog niet dus we moeten voorlopig nog blijven lopen .... tenzij ik gauw een veilige, ideale fietsoplossing heb !!!

12.    #12
    . zeester's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    1

Wij vervoeren ons zoontje al vanaf een maand of drie in een fietskar. Hij zit dan lekker in een babyschaal, en kijkt heerlijk om hem heen. Het zijn trouwens meestal maar kleine stukjes, ongeveer 5 minuten fietsen naar het kinderdagverblijf, maar hij is ook al wel eens op deze manier met papa meegeweest op een rondje gamma, praxis, etc. Hij vindt het absoluut niet vervelend om daar te zitten trouwens .

Qua veiligheid is er over die fietskarren best wat te zeggen. Als je zelf veilig fietst (dus niet door rood enzo!), een vlaggetje achterop doet en zorgt voor goede verlichting, dan zijn fietskarren behoorlijk veilig. Tot zeker 20 km/uur worden ze door een auto alleen maar opzij geschoven, en vallen ze dus niet om. Zowel de fietsersbond als Consument en Veiligheid raden op hun internetsites dus ook het gebruik van een fietskar aan boven het vervoeren van een kind in een fietszitje!

Succes met kiezen!
    Mama van Stefan (14 juni 2004) en Thomas (14 januari 2009)

13.    #13
    . lelie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Misschien dat ik nu een hoop kritiek over me afroep, maar ik heb wel altijd gefietst met de baby in een draagdoek (tricot-slen). Ik vind het zelf een prettiger idee om het kind op je lichaam te dragen, waar je alles van heel dichtbij in de gaten kunt houden. Je spieren werken als schokdempers voor je eigen lichaam, dus ook voor je baby. Ik denk eigenlijk dat ?ls je valt, je toch eerst je handen neerzet of anders uit een soort oerinstinct wel een draai maakt waarmee je je baby beschermt. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je plat op je buik van de fiets valt, bovenop de baby. Tja, dan zou je dus ook al niet meer moeten fietsen als je zwanger bent, want dan heb je dat risico ook. Ik heb een april-kindje, dus het was niet glad of zo in die tijd.

Fietskarretje is ook leuk, maar vind ik eigenlijk enger. Ook met het oog op verslikken e.d. Sylke moest altijd heel vaak spugen als baby en kon af en toe echt bijna er in stikken. Dat zou ik toch eng vinden, dat je dan niet kan zien en horen wat de baby doet. Maar dat is misschien weer overdreven.

Het ligt natuurlijk ook wel aan de stad waar je woont. In Amsterdam-Centrum bijvoorbeeld, zou ik niet zo gauw met een baby in de draagdoek gaan fietsen.
    [url=http://www.TickerFactory.com/]<br />[img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/2;41;86/st/20081108/n/Lorijn/dt/6/k/7658/age.png[/img]<br />[/url]<br /><br />Trotse moeder van Sylke 14-04-03, Thirza 08-04-05 en Lorijn 08-11-08

14.    #14
    . Suzanna's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2005
    Post waarderingen

Het idee van 'mijn kind veilig dicht bij mij' klopt niet altijd...denk maar aan ouders die hun kindje bij hen in bed nemen en in hun slaap de deken over het hoofdje trekken....doodeng juist!

Maar dat even terzijde...

Ik denk persoonlijk dat een fietskar een best goede manier is om je kinderen in te vervoeren. Zeker als je er meerdere hebt heb je soms ook geen andere keus om eens de deur uit te kunnen (zonder auto of course)... en het lijkt mij helemaal niet onveilig. Het is stabieler dan de fiets zelf, als je valt kinderen in een fietszitje lijkt me dat wel een stuk gevaarlijker dan in zo'n fietskar met een kooiconstructie.
    Maar het is ook persoonlijk hoor...je moet ook doen waar je je goed bij voelt, als iets niet veilig VOELT kun je je heel onzeker voelen en dat lijkt me ook niet goed voor je zelfvertrouwen op de weg. Onzeker fietsen is gevaarlijk!

Ik ken een moeder die haar kinderen altijd vervoerde op de fiets en in de fietskar, zij was er erg tevreden mee, maar ik moet er wel bijzeggen dat het belangrijk is dat je zelf ervaren bent op de fiets. Misschien raar...want de meeste Nederlanders zijn dat toch wel zou je denken...maar er zijn veel mensen die niet regelmatig fietsen ?f mensen die niet goed op de verkeersregels letten (en fietsers moeten de verkeersregels extra goed kennen vind ik, zij zijn het kwetsbaarst!). En met kinderen kun je je dat natuurlijk helemaal niet permitteren...
    Ook denk ik dat ik in Rotterdam de fietskar niet zou gebruiken, maar we willen graag verhuizen naar Noord-Brabant en daar lijkt het me al een stukkie rustiger dan in de grote stad. En dus beter te doen.
    Gelukkige mama van drie meiden!<br />(Noa, Emma en Julia)

15.    #15
    . Suzanna's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2005
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lelie
    Misschien dat ik nu een hoop kritiek over me afroep, maar ik heb wel altijd gefietst met de baby in een draagdoek (tricot-slen). Ik vind het zelf een prettiger idee om het kind op je lichaam te dragen, waar je alles van heel dichtbij in de gaten kunt houden. Je spieren werken als schokdempers voor je eigen lichaam, dus ook voor je baby. Ik denk eigenlijk dat ?ls je valt, je toch eerst je handen neerzet of anders uit een soort oerinstinct wel een draai maakt waarmee je je baby beschermt. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je plat op je buik van de fiets valt, bovenop de baby. Tja, dan zou je dus ook al niet meer moeten fietsen als je zwanger bent, want dan heb je dat risico ook. Ik heb een april-kindje, dus het was niet glad of zo in die tijd.

Fietskarretje is ook leuk, maar vind ik eigenlijk enger. Ook met het oog op verslikken e.d. Sylke moest altijd heel vaak spugen als baby en kon af en toe echt bijna er in stikken. Dat zou ik toch eng vinden, dat je dan niet kan zien en horen wat de baby doet. Maar dat is misschien weer overdreven.

Het ligt natuurlijk ook wel aan de stad waar je woont. In Amsterdam-Centrum bijvoorbeeld, zou ik niet zo gauw met een baby in de draagdoek gaan fietsen.
    Een moeder die ik weleens zie bij het consultatiebureau in Rotterdam-Zuid hier, heeft haar baby (5 maanden geloof ik) ook in de draagzak en fietst er gewoon mee. Het ziet er erg leuk uit! Ik ben er zelf nogal huiverig voor en heb het ook nog niet geprobeerd. Als je het zou doen, is de tricot-slen dan veiliger dan bijvoorbeeld een Baby-Bjorn of juist niet?
    Gelukkige mama van drie meiden!<br />(Noa, Emma en Julia)

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Fietsen verwijderen mag niet
    Door liena in forum Nieuws
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 30-07-11, 20:01
  2. Lekker fietsen in je blootje
    Door Cooperbaasje in forum Nieuws
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 13-06-10, 21:58
  3. hardlopen,fietsen en zwemmen
    Door baukje in forum Sport