VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 59

Onderwerp: Voogdij, wanneer ouders komen te overlijden

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Voogdij, wanneer ouders komen te overlijden

Misschien niet zo'n leuk onderwerp, maar hebben jullie iets geregeld over de voogdij van jullie kind(eren). Wat gaat er met hen gebeuren mocht er iets met jullie gebeuren.

Wij hebben hiervoor nog niets geregeld, maar overwegen het wel te doen. Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn.

2.    #2
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: Voogdij, wanneer ouders komen te overlijden

hoi Bertje,

Wij hebben onze beste vrienden gevraagd of zij voogd willen zijn voor Daan en nu ook voor de komende tweeling. We vonden het wel belangrijk het iig gevraagd te hebben en hebben het er ook met familie over gehad. Zij begrijpen dat we voor onze vrienden kiezen en niet voor broer of zussen of onze eigen ouders, wij zochten mensen die onze kinderen op zullen voeden op een manier waarop wij het zelf ook ongeveer zouden doen. Onze broer en zussen zijn nog niet in een situatie waarin ze een voogdijschap kunnen aanvaarden (geen vaste partners, vaste banen of nog aan het studeren).

Nu we ook een huis hebben gekocht laten we het ook meteen bij de notaris vastleggen (korting als je meerdere dingen tegelijk regelt )

groetjes,
    Anne
    Mama van Daan (1 juli 2003) en Hidde en Pepijn (1 maart 2005)

3.    #3
    . *Marit*'s Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Mijn broer en schoonzus hebben wij gevraag voor de voogdij. 2 verantwoordelijke mensen die hartstikke gek op ons meisje zijn en die Quinty zullen grootbrengen op de manier zoals wij dat ook zouden doen.

We moeten het alleen nog bij de notaris vastleggen, moeten we eigenlijk maar gauw eens doen.

4.    #4
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Zowel mijn mannetje als mijn stiefdochter gaan naar mijn schoonzusje als er iets met ons gebeurt. Dit is ook nog niet vastgelegd, maar wel bekend bij alle partijen. De reden voor deze keus is dat mijn schoonzusje op beiden stapelgek is, zij zich het financieel kunnen veroorloven en zelf geen kinderen hebben en ook niet gaan krijgen. Bovendien hebben ze de ruimte en wonen ze bij ons om de hoek, zodat de leefsituatie niet al te veel veranderd.

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik ben het met Heaven eens dat het van belang is dat de leefsituatie van de kinderen niet te veel moet veranderen als er iets met de eigen ouders gebeurd. Ook de manier van opvoeden moet overeenkomen.

Het stel dat wij op het oog hebben heeft zelf nog geen kinderen, maar wel een kinderwens. Hopelijk voor hen gaat die snel vervuld worden.

Zou het wel of niet zelf kinderen hebben een probleem zijn, om voogd te worden voor andere kinderen? Ikzelf zou dit geen probleem vinden, natuurlijk is het even aanpassen als je gezin in een keer uitgebreid wordt met 1, 2 of 3 kinderen. Het zal zeker in het begin niet makkelijk gaan, maar ik verwacht dat het wel gaat.

Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoe de situatie van de mogelijke voogd in de toekomst zal zijn. Nu is het misschien een gelukkig stel, maar wie weet over een paar jaar? Daarom vraag ik me af in hoeverre de financiele situatie en de woonsituatie meetellen in het uitzoeken van een voogd.

Ook vraag ik me af hoe het financiele deel geregeld gaat worden.

6.    #6
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik ben zelf voogd van de dochter van mijn vriendin uit Engeland, ook het kindje waar ze nu in verwachting van is zou naar ons gaan, als er wat met hen gebeurt. Hierbij worden de kinderen dus wel uit hun vertrouwde omgeving gerukt, maar daar heeft mijn vriendin goede reden voor. Dus in dit geval is dat bewust.
    Ze vroeg zich nog af of het niet te veel voor me werd, omdat ze nu onverwacht in verwachting raakte. Maar ik zou niet willen dat haar kinderen ergens anders terecht komen dan bij ons. Wij hebben ze veel meer te bieden, zowel financieel, als emotioneel maar ook qua opleiding, dan dat ze bij ieder ander familielid daar zouden hebben.

7.    #7
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hier hebben we nog niks defintiefs voor geregeld. 't probleem is ook dat als ons iets zou overkomen dat mijn kinderen bij elkaar weg zouden worden gehaald. Mijn oudste zou naar haar bio-vader gaan. We moeten het hier in huis binnenkort toch maar es over hebben.

8.    #8
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik denk dat R's opa en oma wel moeilijk zouden gaan doen als er wat met J gebeurt, omdat R niet mijn kind is en haar moeder niet meer leeft. Dus dat gaan we binnenkort nog vast laten leggen. Anderszijds is ze 13 en laat ze zich echt niet meenemen omdat zij het graag willen, no way!

9.    #9
    . kimmieco's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

ik heb het mijn zus en mijn zwager gevraagd, ze zijn dol op ons zoontje en na lang overleg met mijn man leek ons dat het allerbeste. mocht er wat gebeuren met ons dan zit hij daar zeker weten goed, ze wonen ook nog eens erg dicht bij mijn ouders dus dat is dan ook mooi. ik vind het wel een fijn gevoel dat ik weet waar mijn zoontje heen gaat als wij er niet meer zouden zijn, en dat hij het goed heeft bij hun, hoop alleen dat het nooit zal gebeuren, maar ja dat weet je niet...
    [IMG]http://i2.photobucket.com/albums/y2/kimmieco/sharpeibannerkleiner-1.jpg[/img]

10.    #10
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik vind het wel belangrijk dat een kind ook een de gelegenheid blijft krijgen om een goede band te houden met de 'familie' waar hij of zij niet naar toe gaat. Bij voorbeeld als onze zoon naar mijn schoonzus en zwager zou gaan, wil ik wel vooraf goed geregeld hebben dat hij ook mijn zus en ouders nog zeer regelmatig blijft zien.

11.    #11
    . Sapje's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Wat een zwaar en moeilijk onderwerp. Wij hebben 1 zoontje en we zijn niet getrouwd. Ik wil niet dat hij bij mijn moeder terecht gaat komen, dit ga ik ook vast laten leggen. Mijn broer is niet geschikt ookal zou hij zeker weten wel zal zorgen dat Luca fgoed tercht zou komen, hij is bij zijn ex weg en nu een nieuwe vriendin, zie ze niet samen voor Luca zorgen helaas, hij werkt ook nog eens 60 uur per week en is vaak in het buitenland, in nood zou hij zeker vrij nemen maar verder denk ik niet dat dit de oplossing is. Dan blijven er weinig mensen over inde familie sfeer, schoonma werkt fulltime en ze zal haar baan opzeggen om zich over Luca te ontfermen, helaas vind ik haar partner niet geschikt, zijn levensstijl is zo anders. Ook de leeftijd van de opvoeders vind ik belangrijk, nu is schoonma nog maar 52 maar ja over een paar jaar....vrienden tja , 1 vriendin heeft al 7 jaar een relatie en de 1e is op komst, haar vind ik absoluut geschikt maat hoe vraag je zoiets belangrijks De vader van mijn vriend woont in Duitsland en is al ruim 60, ook geen kandidaat dus.

Wie weet hoe de geldzaken dan zijn als ouders beiden overlijden?? En dan heb ik het niet over levensverzekeringen e.d maar gewoon over een wezenpensioen?? Hoeveel is dat of is dat ook afhankelijk van je inkomen

Hoe gaat de papa het doen als de mama er niet meer is? Ontslag nemen en de bijstand in??

mamavanluca

12.    #12
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi MamavanLuca,

Wij hebben met onze vrienden afgesproken dat we, als we uit elkaar mochten groeien of als er iets anders misgaat, ook weer kunnen beslissen iemand anders te vragen voogd te vragen. Het hangt dus ook af van de situatie. Je kunt daar maar het beste open in zijn naar elkaar toe. Zij waren het daar helemaal mee eens.

Over de geldzaken: als je het bij de notaris vast laat leggen moet je aangeven wie eerste voogd wordt, en dus over de opvoeding van de kinderen gaat, en ook wie over de financiele bewindvoering gaat. Dat kan dus totaal iemand anders zijn, bijv. wel een van je ouders ofzo. De voogd moet dan geld vragen voor grote uitgaven aan die bewindvoerder. Dat moet trouwens sowieso via een kantonrechter oid ook. Dat heeft de notaris me een paar weken geleden uitgelegd (maar ja, zwanger he.... ene oor in...). Het is dus niet zo dat de voogden al het geld dat je je kinderen achterlaat in 1 klap uit kunnen geven voor dingen die ze zelf gaan gebruiken. Het geld wordt beheerd tot je kinderen 18 worden, maar je kunt er ook voor zorgen dat ze pas later zelf over het geld kunnen beschikken door een of andere clausule op te nemen. Wij doen dat wel, en dat kunnen de kinderen dan pas aanvechten als ze 23 zijn, dus wij laten die clausule dus nog 5 jaar duren en dan vinden wij ze wel oud en wijs genoeg om zelf een verstandige beslissing te nemen over het eventuele geld.

Ik weet niet of er een standaard wezenpensioen oid is. Ik denk eigenlijk van niet. WIj laten bij onze pensioenfondsen waarschijnlijk een ANW-hiaatverzekering afsluiten waardoor er geld vrijkomt als er een van ons overlijdt. Maar hoe dat precies werkt. En bij de hypotheek een levensverzekering waardoor je als alleenstaande niet meer de hele hypotheek hoeft af te lossen, maar een gedeelte.
    Maar ik moet zeggen, ik vind het allemaal erg ingewikkelde materie! En ben nu zo zwanger dat ik me daar ook niet op kan concentreren, gelukkig is manlief bezig dat soort dingen uit te zoeken!
    Mama van Daan (1 juli 2003) en Hidde en Pepijn (1 maart 2005)

13.    #13
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Wat betreft wezen-uitkering die is er wel, ik weet niet hoe het zit als iemand volledig wees wordt, maar een halfwezenuitkering bedraagt ongeveer 220 euro per maand. Die krijg je tot 18 jaar, naast je kinderbijslag. Ik neem aan dat er ook een uitkering bestaat voor volledig wees zijn...

14.    #14
    . Annemarie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Haal eens een foldertje op het stadhuis, daar staat alles in!

Ik weet alleen dat mondelinge en ook informele papieren afspraken niet gelden, alleen wat je bij de notaris hebt laten vastleggen, en volgens mij moet dat ook nog in een testament.
    Verder ontvangt een voogd geld van de overheid. Dat geldt alleen wanneer je ??n voogd benoemt, want benoem je een stel dan worden zij geacht zelf de kosten voor hun rekening te nemen. Beetje raar geregeld, maar zo schijnt het te zijn. Verder is er natuurlijk nog de eventuele erfenis, maar die staat daar volgens mij los van. Die komt in elk geval niet in handen van de voogd.
    Als er niks is vastgelegd of de voogd weigert, dan bepaalt de rechter wie de voogdij krijgt, op grond van geschiktheid en bereidheid. En dat zal dan soms niet een broer of zus zijn, maar een voogdij-instelling.
    Trouwens, ook als je ??n voogd benoemt, financieel voor de voogd dus de meest gunstige optie, dan hoeft die voogd niet zelf voor de kinderen te zorgen. Dat mag ook in een kindertehuis of ergens anders gebeuren. Benoem je een stel als voogd, dan zijn zij w?l verplicht zelf voor de kinderen te zorgen.

Zelf hebben we ook nog niks vastgelegd. We hebben namelijk geen testament, omdat er verder niet veel te "testamenteren" is in ons geval. Als we een huis gaan kopen is dat het eerste wat we doen!

Wij hebben mijn broer en schoonzus op het oog. Die hebben zelf inmiddels ook een baby. De broer van Roland (2 kindjes) is een totaal ander type dan wij, en zijn zus wil zelf geen kinderen. Mijn broer is daarom de meest voor de hand liggende persoon. Dat heb ik ook al met hem besproken. En omgekeerd zou ik ook voogd willen worden van zijn dochtertje.

Ik acht de kans dat de rechter ook bij mijn broer uitkomt tamelijk groot. Maar vastleggen zou wel het best zijn.
    Moeder van David (23-8-03), Roos (18-4-05), Anne (20-11-07) en Maarten (7-5-10).

15.    #15
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Het valt me op dat veel mensen hier er wel al over hebben nagedacht en in sommige gevallen ook al iets afgesproken hebben, maar dat er in de meeste (of allemaal?) gevallen nog niets vastgelegd is.

Annemarie, dankjewel voor de uitgebreide informatie, zal idd eens op zoek gaan naar die folder. Misschien ook te krijgen bij een notaris.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. 'Meer jongeren op straat na overlijden ouders'
    Door postbot in forum Nieuws
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 01-08-13, 13:50
  2. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 14-08-12, 06:20
  3. Reacties: 33
    Laatste Bericht: 14-05-09, 15:21
  4. Wanneer komen er nieuwe kiezen door?
    Door Lilian in forum Baby's & kinderen