VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 62

Onderwerp: u of jij?

1.    #1
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard u of jij?

Hallo
    Nadat ik gisteren een stukje had gelezen over beleefdheid vroeg ik me af wat jullie vinden. U of jij?

2.    #2
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: u of jij?

Ik ben opgevoegd met "jij" tegen mijn ouders en ooms en tantes enz. en "u" tegen vreemden en oudere mensen.

3.    #3
    . jaysen's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Tegen oudere personen U en tegen personen die dezelfde leeftijd hebben als ik of jonger zijn jij.

Mn kinderen probeer ik hetzelfde te leren.Ik heb geleerd om tegen mn opa's en oma's U te zeggen.De opa's en oma's van onze kinderen willen daar niks van horen.Die willen allemaal met je/jij aangesproken worden (door de kids) .Vreemden worden ook met U aangesproken totdat ze eventueel aangeven dat het ook "je / jij"mag zijn .

Tegen ouders zeggen wij gewoon "je/jij".En dat zeggen onze kids ook tegen ons.
    !

4.    #4
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

ik ben daar ook mee opgevoed maar ik word vaak door kinderen aangesproken met jij en dat voelt niet goed (klinkt zwaarder dan ik bedoel). Mijn eigen kinderen zeggen geen u tegen mij hoor, dat hoeft niet.

Of dat kinderen binnenkomen en zeggen h? Willeke ik wil wat drinken, ben ik ook niet van gecharmeerd

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Mijn vader wil echt nooit door iemand met u worden aangesproken, daar heeft ie een hekel aan. ?

6.    #6
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Vroeger zei ik tegen de ouders van vriendjes en vriendinnetjes altijd "u" en moeder van... of vader van... maar de meeste ouders zeiden dat ik ze bij de voornamen mocht noemen. En dat deed ik dan ook.

7.    #7
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Als men het zelf aangeeft vnd ik het ook geen probleem als ze die persoon bij de voornaam noemt. Idd, moeder van.... of vader van zei ik ook altijd.

8.    #8
    . jaysen's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik heb liever dat ze me bij mn voornaam noemen dan dat ze mevrouw tegen me zeggen.
    !

9.    #9
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

ik heb dat ook liever maar als kinder mama van zeggen, zeg ik niet zeg maar Willeke. Ligt er ook een beetje aan welk kind het is. ( is niet netjes, weet ik)

10.    #10
    . jaysen's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Tegen mij heeft nog geen kind " mama van ...." gezegd ,altijd mn voornaam .Maar hoe ze daaraan komen? Er zijn er twee die ik het aan oudste heb horen vragen.
    !

11.    #11
    . merelmeisje's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Je en jij tegen ons, opa en oma (willen ze zelf) en ooms en tantes (dito).
    U tegen vreemden en oudere mensen (mijn ooms en tantes en oma's)
    Maar goed, tis nog niet zo ver, ze zegt voorlopig alleen nog maar uuhhh, ruuuhhhh en ggghhrhhhrrggggg
    Trotse en dankbare mama van:<br /><br />Merel&nbsp; 09-08-2004<br />Tijs&nbsp; &nbsp;&nbsp; 02-10-2005<br />Daan&nbsp; 13-10-2007<br />Sterre 03-04-2009

12.    #12
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

je en jij tegen vrienden, directe familie en ons.
    Wat jij aankaart, Wielaa, heb ik ook een hekel aan. Je vraagt of je alsjeblieft iets mag, maar niet ik wil...Heb ik echt een hekel aan. Heb ik mijn kinderen trouwens ook geleerd en ik hoop dat ze het blijven doen ook als wij er niet bij zijn.

13.    #13
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

thuis vergeet mijn oudste dat nog wel es maar bij anderen niet. Krijg ook wel es te horen dat ze zo netjes is en zo flink helpt met bv. tafel af ruimen. Vaak weten ze het bij anderen wel.

14.    #14
    geband
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    2

Heb ook altijd geleerd, netjes U te zeggen tegen onbekenden en oudere mensen, en jij tegen familie en mensen van gelijke leeftijd. Doe dat nu ook nog altijd, maar merk wel dat er echt een duidelijke verschuiving naar steeds meer jij en je optreedt!

15.    #15
    Gedeactiveerd
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Je en jij tegen ons en tegen de opa's en oma's en tantes en ooms. U tegen de oudere generaties.

Ik heb denk ik liever dat vriendjes en vriendinnetjes mij met mijn voornaam aanspreken dan mama van of mevrouw (denk ik nu ....).

Inderdaad vraag je of je iets mag in plaats van ik wil, alsjeblieft is het toverwoord!

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten