VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Onderwerp: do's en don'ts tijdens de zwangerschap

1.    #1
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Standaard do's en don'ts tijdens de zwangerschap

Zoals misschien wel meer zwangere vrouwen, heb ik een beetje rondgekeken en gelezen over dingen die je wel en dingen die je juist niet zou moeten doen/eten tijdens je zwangerschap. Dit is echter vaak tegenstrijdig en daar word ik weleens moe van
    Wat eten jullie bijvoorbeeld niet? En/of laten jullie? Ik bijvoorbeeld eet geen mayo vanwege rauwe eieren die erin verwerkt zijn, geen gerookte zalm, en dingen als lever en Franse kaas at ik al niet. Ook durf ik mijn haar niet te verven en gebruik ik geen nagellakremover. Het zijn een paar voorbeelden van de vele dingen die ik gelezen heb hierover. Tevens durfde ik mij niet te laten verdoven bij de tandarts en geen foto's te laten maken. Ze boren maar over een half jaar ofzo
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

2.    #2
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: do's en don'ts tijdens de zwangerschap

inderdaad geen franse kazen, geen lever of pate, geen rosbief,filet americain of roodgebakken biefstukjes!ik kwam niet meer in rokerige ruimtes en dronk geen alcohol of koffie meer.geen sushi .................bleh!!ik vond het vreselijk lastig maar goed de gezondheid van je kind gaat boven alles!

3.    #3
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Daar ben ik het helemaal mee eens Lexy, dat de gezondheid van het kindje boven alles gaat. Gelukkig hield ik al niet van Franse kaasjes en at ik geen vlees (nu wel, ik heb alsmaar zin in vlees ) dus Filet Americain bv. mis ik niet. Vind ik zelfs vies!
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

4.    #4
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hmmm, jullie maken het jezelf wel moeilijk. Natuurlijk gaat de gezondheid van je kind boven alles, maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen!

Mayo maak je misschien zelf van rauwe eieren, maar dat doet de Calve niet! In een snackbar mogen ze dat niet eens verkopen, omdat de Keuringsdienst van Waren dat een te groot risico vindt. Dus voor mayonaise hoef je in Nederland absoluut niet bang te zijn.

Franse kaas: ik was in de vorige zwangerschap zelfs een beetje verslaafd aan brie! Het enige wat je NIET mag eten is rauwmelkse kaas, en vind dat maar eens in Nederland! Dat is bij een kaasspeciaalzaakje zelfs nog lastig. Er moet dan AU LAIT CRU opstaan. Dat betekent dat de melk voor verwerking niet is gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Reken maar dat de brie van de Appie veilig is.

Lever en pate mogen echt wel! Niet teveel, een boterhammetje. Dit is vanwege Vitamine A. Teveel is schadelijk.

Sushi is een twijfelgeval. Als het vers is mag je het eten, maar ja, hoe controleer je dat? Bij de Japanner zijn ze daar heel secuur in schijnt. Maar ik denk dat ik dat maar laat.

Haren verven heb ik in de vorige zwangerschap gedaan, en doe ik nu weer. Nagelakremover, no problem! Gebruik die zonder aceton, kun je dat ook niet opsnuiven.

Roken en drinken... Tja, daar ben ik natuurlijk wel mee gestopt! Dat kan ECHT kwaad!

Mijn tandarts zegt dat verdovingen in de mond na de eerste drie maanden geen kwaad kunnen, maar daar zou ik ook even mee wachten als het kon. Misschien ontstaan er wel complicaties bij een behandeling, en moet er grover geschut aan te pas komen...

Nou ja, het is wel duidelijk. Ik vind het zooooo'n bangmakerij... Vrouwen worden angstig in restaurants omdat ze niet weten wat er in hun maaltje zit, en ze schrappen dingen die helemaal niet nodig zijn! Ik heb alles over voor de veiligheid van het kindje, over het stoppen met roken heb ik bijvoorbeeld ook geen moment getwijfeld, maar het moet wel gebaseerd zijn op feiten en niet op de fabeltjes die soms worden rondgestrooid!

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

O euh, by the way: ik hoor het natuurlijk WEL graag als ik ongelijk heb...

6.    #6
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hey Manon!

Wat goed dat jij je ook niet zo druk maakt!

Inderdaad, Lever etc mag, maar met mate, rauwe vis mag ook, mits vers! Hollandse nieuwe bijvoorbeeld wordt zelfs aangeraden om 1 keer per week te eten! In vette vis zit cervonzuur en dat is goed voor de ontwikkeling van de hersenen. (ik heb mijn haringkje vandaag al op hoor? )
    Verdoven mag ook, alleen foto's is beter van niet bij de tandarts.

Wat absoluut niet mag:
    - rauw vlees
    - alcohol
    - roken
    - diepzeeduiken (mijn hobby)
    - rauwmelkse kaas (en die is bijna niet te koop in NL dus ALLE kazen die AH verkoopt mag je gewoon eten)
    - kattenbak verschonen (ivm toxoplasmose)

Ik zou me ook echt niet te druk maken hoor. Ik ben dol op mayo, sushi en haring. Gewoon zelf sushi maken met verse vis van een goede visboer, niets mis mee!

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap "veilig zwanger" heel goed gelezen en daar staan ook al deze dingen in. Laat je verder niet gekmaken hoor! Gewoon lekker genieten van de meeste dingen.?
    Mama van Daan (1 juli 2003) en Hidde en Pepijn (1 maart 2005)

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Dat filet americain niet mag vind ik trouwens wel jammer. En het stomme is dat ik daar voor de vorige zwangerschap echt helemaal niet van hield! Nou... ik heb tussen deze zwangerschappen door die verloren jaren ruimschoots ingehaald!

Vette vis is inderdaad goed voor de hersenaanleg! Dat was ik helemaal kwijt, terwijl ik me daar de vorige keer ook lekker aan gehouden heb. Heerlijk! Een harinkie vind ik niet zo, maar zalm... of makreel....

8.    #8
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Deels ben ik het wel met jullie eens hoor. Het vervelende van de hoeveelheid info. vind ik dat ik niet meer weet wat nou echt wel en niet kan. Daarom ga ik op mijn gevoel af. Mijn haren verven durf ik nog niet in de eerste 3 maanden. Misschien overdreven maar ik voel mij daar beter bij. Wat de mayo betreft, toppie dat mag ik dus wel Hoe doen jullie het eigenlijk met koffie/thee en chocola? Ik dronk hele potten zwarte thee en dat bleek slecht te zijn. Daarom ben ik dat veel minder gaan drinken. Zie deze site met info. hierover: http://www.kindjeopkomst.nl/html/specials/koffie.htm
    Schrok ik best van

9.    #9
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Teveel is natuurlijk nooit goed... Koffie en? gewone thee drink ik ook veel minder. Maar ik ga het niet schrappen.

Maar die site doet niet echt moeite om zwangeren gerust te stellen, eerder het tegenovergestelde. Bij de Franse kaas staat bijvoorbeeld: Vermijd kaas die van rauwe melk gemaakt is, zoals brie, camembert enz. En dat is dus weer veel te algemeen! En veel vrouwen geloven dat wel!

Later in de zwangerschap merk je trouwens ook dat je kindje veel drukker is als jij veel koffie hebt gedronken. Logisch natuurlijk!

10.    #10
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik dronk al geen koffie, heb ik nooit lekker gevonden. Wel dronk ik sloten met alle soorten kruidenthee, maar dat smaakt me nu opeens niet meer. Dat had ik trouwens niet tijdens de vorige zwangerschap, toen dronk ik ook alleen maar kruidenthee. Nu drink ik nog wel rooibos en ook weer zwarte thee. Maar zwarte thee dan met mate.

Een vriendin van me die dronk alleen nog maar aanmaaklimonade, vond verder niets meer lekker. Dat heb ik gelukkig niet! ik geniet altijd zo van mijn kopje thee......?

11.    #11
    . Annemarie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik vind al die voorschriften ook een beetje overdreven. Het lijkt net alsof je van een keertje een ongepasteuriseerd kaasje eten gelijk doodziek wordt. Dat valt allemaal echt wel mee. Natuurlijk ga je het niet opzoeken, maar als je zoiets een keertje doet hoef je je heus niet meteen zorgen te maken.

En die rauwe eieren... eigenlijk zou je ook alleen maar hardgekookte eieren mogen eten. Daar vind ik niks aan, dus dat doe ik niet. De salmonella die daar in zou kunnen zitten is trouwens ook niet gevaarlijk voor de baby! Het is alleen dat je er zelf flink ziek van kunt worden, iets dat natuurlijk nooit leuk is. Maar aangezien ik bij mijn vorige zwangerschap niet eens verkouden geweest ben denk ik dat het met mijn weerstand reuze meevalt.

Koffie drink ik wel, maar ik drink sinds mijn vorige zwangerschap wel altijd koffie verkeerd met de helft (of meer) melk. Dat is ook omdat wij achterlijk grote mokken hebben, en omdat ik het lekker vind. En zwarte thee vind ik niet lekker meer sinds die tijd, dus meestal heb ik rooibos.

Ik heb gisteren met de verloskundige besproken dat het misschien verstandig is om Gravitamon te slikken, omdat ik toch vrij snel weer zwanger ben en tussendoor lang borstvoeding gegeven heb. En dat geldt voor meerderen hier, weet ik. In principe zit alles natuurlijk gewoon in je voeding als je gevarieerd eet, maar het idee is dat door de zwangerschappen en borstvoeding je reserves van bepaalde stoffen toch een beetje uitgeput raken. Ik denk dat ik om de dag zo'n pilletje neem of zo, niet overdrijven natuurlijk. Maar het lijkt me toch wel nuttig.
    Moeder van David (23-8-03), Roos (18-4-05), Anne (20-11-07) en Maarten (7-5-10).

12.    #12
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Annemarie, zoiets leek me ook wel nuttig. Ik heb de multi-zwangerschapstabletten van de Etos gekocht. Maar ik vergeet ze nu nog wel vaak. Maar net als jij heb ik de vorige zwangerschap helemaal niet gemerkt dat mijn weerstand minder was. Niet verkouden, geen last van (mini- )voedselvergiftingen e.d.

13.    #13
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

hallo dames
    Ik ben niet zwanger maar wil toch even mijn mening geven. Het meeste mag wel hoor. In mijn eerste zwangerschap wist ik na een aantal weken pas dat ik zwanger was en heb toen nergens op gelet. Toen was ik verslaaft aan broodjes leverpastei, ik wist toen niet dat dat niet mocht. Mijn tweede zwangerschap wilde ik wel zwanger worden maar niet in die maand, een maand later was beter geweest. We zijn toen namelijk op vakantie geweest en dan drink, rook en BBQ je toch iets meer. Na de vakantie nog en feestweek gehad. Toen was ik dus ook al zwanger oops, heb me heel schuldig gevoeld maar er was niks aan de hand. De huisarts zei dat het allemaal wel meeviel, het enige waar ik om moest denken was de kattebak, rode hond en rauw vlees. Wat ik gewoon bij de supermarkt kon kopen mocht ik gewoon eten hoor.Korreltje zout dus maar?

14.    #14
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Helemaal mee eens Wielaa!
    Ik ben ook op vakantie zwanger geworden (had er niet echt rekening meegehouden dat het zo snel alweer zou gebeuren...) en heb elke avond lekker aan de wijn gezeten, en ach... ik kan me er niet al te druk om maken. Het kwaad is toch al geschied, en zeker in de eerste weken is er nog geen contact tussen embryo en het bloed van de moeder dus is het ook niet zo erg. En als de eerste drie maanden voorbij zijn (nog 2 weken) denk ik dat ik ook wel weer heel af en toe lekker een wijntje drink hoor. In Egypte hadden we een NL gyn als kennis en die zei dat je best elke dag een glaasje wijn kon drinken! Dat doe ik niet, maar maak me dus niet al te druk over af en toe een klein beetje zondigen.. (muv rood vlees dan toch).
    Ik heb ook wel af en toe gedronken in de bv periode (die nog steeds niet voorbij is trouwens). Niet te veel, zeker de eerste zes maanden niet, maar daarna werd het toch regelmatiger en meer. Een beetje rekening houden met wanneer de voedingen zijn en dan kan het best!

15.    #15
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

alles met mate , zelf geef ik ook nog bv en drink ook wel eens een wijntje, als je maar geen hele fles achterover slaat.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Vreemd gaan tijdens zwangerschap
    Door belle81 in forum Zwangerschap & bevalling
    Reacties: 33
    Laatste Bericht: 09-02-09, 17:28
  2. Cafe?ne gevaarlijk tijdens zwangerschap
    Door Cooperbaasje in forum Nieuws
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 22-01-08, 17:03
  3. een baan zoeken tijdens zwangerschap?!
    Door kah in forum Carrière & studie
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 30-10-07, 23:52
  4. Misselijkheid tijdens de zwangerschap
    Door bertje in forum Zwangerschap & bevalling
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 20-11-06, 12:28
  5. Sporten tijdens je zwangerschap !!!!
    Door Vlinder in forum Zwangerschap & bevalling
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 17-05-05, 21:08

Bladwijzers