VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 74

Onderwerp: Depressie

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Standaard Depressie

Nou hier komt het dan, het serieuze verhaal!

Weet niet of jullie erop zitten te wachten maar ik moet het even kwijt.
    Heb mijn vrienden en familie er al te vaak mee lastig gevallen, en een frisse blik
    op de zaak is mischien wel zo bruikbaar..

Ik had een Alcoholische moeder, die helaas door de gevolgen van het drinken, afgelopen augustus is overleden (54 jaar geworden). Ik heb 22 moeilijke jaren met haar achter de rug. Van bv. het niets mogen toen ik klein was, tot het heen en weer gesjouw met haar naar klinieken & ziekenhuizen. Zij heeft meerdere malen geprobeerd om zelfmoord te plegen, wat niet gelukt was overigens. Nu in augustus is zij overleden, maar ik weet niet waaraan. Als zij zelfmoord probeerde te plegen legde ze altijd een afscheidsbriefje neer, maar dit keer was er niets van dat te vinden... Hoe kom ik er nu alsnog achter waaraan zij is overleden? We hadden wel lege pillen doosjes gevonden en drank, zo heeft (had) ze het al eerder geprobeerd namelijk....

Door het bovenstaande heb ik het dit jaar allemaal voor mijn kiezen gekregen, ben 3 maanden overspannen thuis geweest. Iets wat niet normaal is voor iemand van 26 natuurlijk, maar je doet
    er zo weinig aan... Sinds 1 week zit ik nu aan de anti depressiva (paroxine) zou graag mensen willen spreken die ook overspannen zijn geweest of die ook aan de anti depressiva zitten.

Ik weet dat je er niet makkelijk over praat, maar misschien als iemand ervaring heeft, dit toch met mij zou willen delen....

Liefs,

Een verdietige Judje

2.    #2
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Standaard Re: Depressie

Judje,
    Dat is niet makkelijk, wat je allemaal hebt meegemaakt. Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar kan wel iets met je delen. Ik ben nl getrouwd met een man, met een dochter van 13. Haar moeder is in januari 2 jaar dood, overleden aan alcohol. Letterlijk, omdat haar organen en haar hart de hoeveelheid drank gewoonweg niet meer aankonden.
    R (de dochter), woont al ruim 4 jaar bij ons, omdat we destijds gezagswijziging hebben aangevraagd. We zagen haar moeder nl aftakelen en steeds minder goed zorgen voor haar dochter. Bovendien heeft R een aantal keer haar moeder laveloos op de grond aangetroffen en is ze meerdere keren alleen thuis gelaten omdat mams in de kroeg zat. Of.. en dat was nog erger, ze moest mee naar de kroeg. Dit gebeurde al vanaf dat ze een jaar of 4 was, was het kind buiten aan het spelen op straat voor de kroeg, terwijl mam binnenzat tot een uur of half 12 en dan helemaal van het pad af naar huis ging.

Jij vertelt dat je meerdere keren met je moeder naar ziekenhuizen en klinieken bent geweest. Ik weet dat dat bij R's moeder ook het geval was, dan was ze weer een week of 2 clean en dan begon het feest weer van voor af aan. Meestal begon ze met drinken en als het dan fout ging, belde ze zelf de ambulance. Werd ze opgehaald, opgelapt en ging ze weer voor bepaalde tijd de kliniek in. De laatste keer was er echter niks meer aan te doen. Iedere keer dat dat nl gebeurt, krijgt je lichaam zo'n optater dat het er niet echt beter van wordt. De laatste keer heeft haar hart het uiteindelijk gewoon opgegeven. Achteraf hoorden we dat diverse organen al dusdanig beschadigd waren, dat ze het anders ook niet gered zou hebben.
    Is er een mogelijkheid dat je contact opneemt met het ziekenhuis, zodat je misschien aan de dienstdoende arts kan vragen of het bovenstaande verhaal logisch klinkt? Het lijkt mij nl niet onwaarschijnlijk dat er iets soortgelijks gebeurd is.
    R's moeder was 43 toen ze overleed en R dus pas 11, heel heftig allemaal. Maar ik denk (en weet), door de vele gesprekken die J (R's vader) en ik met R erover gehad hebben, dat ze heel goed begrijpt dat dit beter is voor haar moeder. Haar moeder was verslaafd en niet gelukkig met wat ze had, ze was ongelukkig in de relatie waar ze in zat. Ze had nog een kindje met down-syndroom (R's halfzusje) en kon dat ook niet aan, hoe gek ze ook op haar kinderen was, drank kwam altijd eerst!
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik blij ben dat ze zo vroeg is overleden. Dit klinkt misschien hard, maar zo is het voor R makkelijker, dan wanneer ze jouw leeftijd had gehad en veel bewuster nog was geweest van hoe haar moeder er aan toe was. Ze heeft al genoeg gezien, maar het meeste en ergste hebben we haar kunnen besparen, doordat we de gezagswijziging er op tijd door hebben kunnen drukken en de rechter gelukkig in ons voordeel besliste.

Wat anti-depressiva ben ik niet op de hoogte, zoals je begrijpt slikt R dat uiteraard niet. Maar ze gaat wel in januari (via school) naar een soort 'praatgroep', met kinderen die ook een familielid hebben verloren. Ik hoop dat ze daar een beetje haar ei in kwijt kan....

3.    #3
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Zo dat is nog eens een heftig verhaal.
    Ik weet precies wat die kleine allemaal heeft meegemaakt. En weet zeker dat je gelijk hebt als je zegt dat het maar beter is dat haar moeder er niet meer is. Dat zelfde heb ik ook, maar het is heel erg dubbelzijdig. Mijn moeder dronk alleen maar thuis, en was ondanks dat ze dronk een heel lieve vrouw. Dus aan de ene kant mis ik haar heel erg, maar aan de andere kant neem ik haar heel veel kwalijk. Ze worden heel erg egoistisch en doen alles om maar te kunnen drinken. Denken niet maar aan de familie, en vinden het raar dat mensen boos op ze worden. Ze heeft alles geprobeerd om te stoppen, maar ook zij was niet gelukkig in haar leven. 7 jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden, wat ook maar beter was. Ook zeker voor mijn vader. Maar voor haar was dat de druppel, waardoor ze weer in haar oude fout is terecht gekomen.
    Ik heb zelf ook in zo’n kindergroep gezeten & ben op gesprek geweest bij een Maatschappelijk werker. Je kunt je hart luchten en alles vertellen, maar op een gegeven moment houdt het op en moet je proberen er vrede mee te hebben... (dat was trouwens voordat mijn moeder overleed)
    Vrede heb ik er op dit moment nog niet mee, wil eigenlijk heel graag weten waaraan ze is overleden. Ik heb over een paar weken een afspraak met mijn dokter, over de anti depressiva, hij was ook de huisarts van mijn moeder. Misschien kan hij me wat meer vertellen.

Ik hoop dat het met R allemaal goed komt en ze het snel een plekje kan geven, ze mag blij zijn dat ze jullie heeft, denk dat dat veel steun voor haar is. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte hiermee, en als je meer kwijt wilt dan moet je niet aarzellen....

Judje

4.    #4
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik begrijp het wel hoor. Het is ook allemaal heel dubbel, dat zie ik bij R ook. Enerzijds is ze boos op haar moeder, vanwege het drinken en waar dat toe geleid heeft en anderszijds mist ze haar natuurlijk, want ze had ook goeie kanten voor haar kinderen. (Hoewel ik ze even niet kan bedenken, maar goed, da's een ander verhaal)
    Ik, als buitenstaander, vind het ook moeilijk om dingen te lezen als 'ze heeft alles geprobeerd om te stoppen', nou dus niet, want anders was het wel gelukt. En het feit dat ze door een ding weer in het oude vervallen, ook dat zie ik als een excuus. Zie het als iemand die rookt, nee, ik kan niet stoppen want ik heb stress... Kom zeg, dat is excuses zoeken voor je verslaving.
    Ik hoop wel dat de huisarts van je moeder antwoorden voor je heeft, misschien maakt dat het wat makkelijker om het te verwerken. R loopt trouwens niet bij een maatschappelijk werker, we hebben het wel overwogen, maar deze mensen wilden ook gesprekken met ons, over hoe wij haar opvoedden. En dat was nou iets, waar we net geen behoefte aan hadden. Het enige dat wij wilden, was dat R ergens haar ei kwijtkon. Daarom hoop ik dat ze met die 'schoolgroep' daar wat aan kunnen doen. Dat zijn tenslotte ook nog leeftijdsgenoten, dus daar heeft ze denk ik meer aan. Voor haar is het misschien makkelijker, omdat haar moeder al dood is, terwijl jij dus in die groep zat toen ze nog leefde. Dat lijkt me ook veel moeilijker accepteren, omdat jij niks kunt veranderen aan de situatie waar je moeder in zat, dat moest ze tenslotte zelf doen. In R's geval KAN ze niks meer doen aan de situatie, omdat die onomkeerbaar is geworden toen haar moeder overleed. (Kom ik een beetje over, ik heb het idee dat het heel warrig klinkt...)

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Ik begrijp het wel hoor. Het is ook allemaal heel dubbel, dat zie ik bij R ook. Enerzijds is ze boos op haar moeder, vanwege het drinken en waar dat toe geleid heeft en anderszijds mist ze haar natuurlijk, want ze had ook goeie kanten voor haar kinderen. (Hoewel ik ze even niet kan bedenken, maar goed, da's een ander verhaal)
    Ik, als buitenstaander, vind het ook moeilijk om dingen te lezen als 'ze heeft alles geprobeerd om te stoppen', nou dus niet, want anders was het wel gelukt. (nou dat is niet helemaal waar, want Alcholisme is echt een ziekte, een stof die word aangemaakt in de hersenen die als je niet drinkt gaat lijden tot afkick verschijnsellen. Het is ook niet te vergelijken met Roken, ook al denken veel mensen dat dat wel zo is) Ik hoop wel dat de huisarts van je moeder antwoorden voor je heeft, misschien maakt dat het wat makkelijker om het te verwerken. (ja dat hoop ik ook, misschien dat dat wat rust geeft. En dat ik het dan kan afsluiten en er vrede mee kan hebben) R loopt trouwens niet bij een maatschappelijk werker, we hebben het wel overwogen, maar deze mensen wilden ook gesprekken met ons, over hoe wij haar opvoedden. En dat was nou iets, waar we net geen behoefte aan hadden.(dat kan ik me voorstellen ja, dat heeft niets met jullie te maken) Het enige dat wij wilden, was dat R ergens haar ei kwijtkon. Daarom hoop ik dat ze met die 'schoolgroep' daar wat aan kunnen doen. Dat zijn tenslotte ook nog leeftijdsgenoten, dus daar heeft ze denk ik meer aan. Voor haar is het misschien makkelijker, omdat haar moeder al dood is, terwijl jij dus in die groep zat toen ze nog leefde. Dat lijkt me ook veel moeilijker accepteren, omdat jij niks kunt veranderen aan de situatie waar je moeder in zat, dat moest ze tenslotte zelf doen. Alles wat in mijn macht lag heb ik geprobeerd, maar niets heeft geholpen, neem het mezelf weleens kwalijk, misschien dat ik meer voor haar had kunnen of moeten doen? In R's geval KAN ze niks meer doen aan de situatie, omdat die onomkeerbaar is geworden toen haar moeder overleed. (Kom ik een beetje over, ik heb het idee dat het heel warrig klinkt...) Je kwam goed over, snap je verhaal!!!

6.    #6
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik denk niet dat je meer voor haar had kunnen doen, maar dat is iets dat je zelf ook zal moeten geloven, inzien of accepteren.. Dat kan niemand anders je vertellen of voor je doen... Moeilijk hoor! Heel veel sterkte ermee.

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Ja dat is waar, gaat wel de goede kant op, heb ook heel veel aan mijn eigen mannetje gelukkig!!

Nu het antidepressiva verhaal, wie heeft hier ervaring mee?!

8.    #8
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Wow, wat een heftige verhalen!

Ik reageer maar even op de anti-depressiva: Ik heb zelf redelijk veel geslikt, maar heb nu een goede combinatie gevonden met Prozac, Risperdal en Xeroxat. Klinkt veel maar ik ben bi-polair, dus als ik een manische periode heb slikt ik de Risperdal en Xeroxat, en normaal alleen de Prozac. Ik ben ontzettend blij met deze derde generatie anti-depressiva, want ze hebben veel minder bijwerkingen dan de tweede generatie, waarvan ik er ook veel heb geprobeerd, sommige met echt absurd heftige bijwerkingen.

Judje, ik ken Paroxine niet maar werkt het voor jou? Waar slik je het precies voor en hoe lang al? (angst, stemmingwisselingen, manie) En heb je last van bijwerkingen? Ben niet nieuwsgierig hoor...

9.    #9
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Hooi Jools,

Nou paroxine is eigenlijk ook verkrijgbaar onder de naam: seroxat. Het is hetzelfde.
    In het begin toen ik het net slikte had ik last van het gevoel dat ik heel de dag aangeschoten was.
    Voelde me licht in mijn hoofd & duizelig. Nu 2 weken nadat ik ermee begonnen ben voel ik me
    goed, gezellig, vrolijk & weer normaal.

Ik slik het omdat ik het bovenstaande verhaal niet kon verwerken, en depressief ben geweest.
    Heb 3 maanden thuis gezeten dit jaar, van Eind februari tot ergens in mei. toen ging het even goed
    tot dat mijn moeder kwam te overlijden....

Wat voor bijwerkingen heb jij gehad? Ben je ook aangekomen door het gebruik ervan?!

10.    #10
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Seroxat ken ik wel, alleen spel ik het dus altijd verkeerd Ik ken dat gevoel van dat je je een beetje bezopen voelt, mijn Risperdal verergerde dat ook alleen bij Seroxat trekt het weg en bij Risperdal eigenlijk niet. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ik er van aankwam, want ik verloor het kleine beetje eetlust dat ik had door de Prozac. Maar van andere mensen die Seroxat gebruikten heb ik wel gehoord dat je er van aan kan komen. Maar zoals ik al zei, bij deze nieuwe generatie pillen trekt ook dat weer weg en is het niet zo heftig als ervoor.

11.    #11
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Ja dat hoor je idd vaker ja! hahah en ik kan die namen ook allemaal niet onthouden hoor, moet het telkens opzoeken

Mag ik vragen waarom jij het slikt? En waarom zoveel dingen bij / met elkaar?!

12.    #12
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Yep, heeeeeel erg aangekomen van Seroxat. Maar goed, als het maar wat voor je doet Aankomen is wel het minst erge vind ik...

13.    #13
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Het zou voor mij helemaal niet erg zijn, kan wel wat kilootjes gebruiken.
    Na al dat bovenstaande is mijn gewicht gedaald tot een niveau waar ik me
    niet lekker bij voel. Ben ook bezig met een aankom dieet van Herbalife.

In centimeters al wat gegroeit!!! Hoop dat het bij mij ook een beetje helpt qua aankomen.
    En qua stemming gaat het al een stuk beter!!

Wat is een hoop aangekomen!?

14.    #14
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik was in de tijd voorafgaand aan de Seroxat ook enorm afgevallen. Ik was altijd best stevig en woog toen zo'n 58 kilo. Voor anderen is dat natuurlijk normaal, maar voor mij was het wel weinig. Ik ben in de Seroxattijd wel gegroeid tot een kilo of 80 . En dan moet je weten dat ik zo snel mogelijk weer gestopt ben!

15.    #15
    .
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Post waarderingen

Jeetje dat is 22 kilo!!!!

Kwam dat echt door het medicijn, of omdat je er meer bij ging eten ofzo!?

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Terugval depressie
    Door Jolein84 in forum Overige gezondheid
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 24-05-13, 23:22
  2. Terugval depressie
    Door Jolein84 in forum Vergaarbak
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 12-05-13, 09:15
  3. Onderzoek depressie
    Door UvTonderzoek in forum Enquetes en media oproepen