VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 52

Onderwerp: driftbui

1.    #1
    . mup's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard driftbui

Hallo allemaal

Mijn dochter wordt binnenkort 1 jaar (15 dec.) en heeft deze week voor het eerst tot 2 keer toe een enorme driftbui gehad. Vandaag de laatste waarbij ze echt een half uur lang helemaal niet te troosten en te kalmeren was!
    Vrijdag deed ze dat voor het eerst en toen heb ik haar zowaar op de gang gezet. Na 10 minuten was het zo goed als over gelukkig.
    Vandaag dus weer, maar even erger.
    Ze was zo vreselijk overstuur en aan het schreeuwen en huilen dat ze knalrood, bijna paars aanliep.
    Uiteindelijk ben ik met haar onder de douche gaan staan want alle normale truukjes die ik wel eens gehoord had zoals negeren enzo hielpen niet.
    Na het douchen kalmeerde ze pas toen in haar heel rustig begon af te drogen en aan te kleden in een best wel frisse kamer. Ik kreeg het idee dat ze van de kou pas weer kalmeerde.
    Tja, ik had nooit verwacht dat ze voor haar eerste verjaardag al zulk gedrag zou hebben. Ik was gewoon verbaast...
    Het ging beide keren om iets waar ze heen wilde kruipen om wat te pakken wat van mij niet mag...
    Hebben jullie kids dat ook en hoe oud waren ze toen ze dat voor het eerst echt duidelijk deden?
    En hoe lossen jullie dat meestal op?

groetjes van een stomverbaasde mup

2.    #2
    . moppie04's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    3

Standaard Re: driftbui

Muppie toch!
    Jee je zal wel geschrokken ervan zijn of niet? Onder de douche zetten hoor je vaker he, dat dat dan het enige is wat ze kan kalmeren. Tja ik heb niet echt tips of ervaringen. Alhoewel, als Rick iets in zijn handen heeft en je pakt het af dan wordt ie soms ook enorm kwaad, keihard brullen is het dan. Ik negeer het gewoon en probeer hem af te leiden en dat lukt tot nu toe aardig.
    succes meis! liefs van mij
    Geluk is mooi als het naar je lacht

3.    #3
    . Anne29's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi Mup,

Ik heb dat ook een keer gehad met Daan toen hij rond de 1 jaar was, hij speelde met onze draadloze muis en dat mocht niet dus die pakte ik af (hij was ermee naar het balkon gekropen zelfs! Papa zei er niets van...). Toen heeft hij een half uur gehuild. Ik weet niet meer hoe ik het toen heb opgelost, geprobeerd af te leiden, te troosten, uiteindelijk in de slaapkamer gaan zitten, hem de borst gegeven en toen ging hij slapen, maar het duurde erg lang!!!

Een paar weken geleden hadden we een themaavond op het kinderdagverblijf en daar kwam dit ook aan de orde. De orthopedagoge die de avond verzorgde zei de volgende dingen:
    * een kind van 1 niet te lang op de gang zetten, na vijf minuten weet het niet meer waarom het daar staat en raakt alleen maar overstuur
    * Als je iets afpakt, op hetzelfde niveau als het kind gaan zitten, in de ogen kijken en duidelijk vertellen waarom jij niet wilt dat ze er mee speelt.
    * ze zei erbij dat dit bij zulke kleine kinderen niet meteen helpt, maar als je consequent blijft en het elke keer op deze manier doet, dan wordt ze wel duidelijk wat er aan de hand is. Ik merk dat het bij Daan ondertussen werkt, gewoon dicht bij hem gaan zitten op mijn hurken en zeggen "ik wil niet dat je ... doet, dit mag wel, dat niet" bijvoorbeeld. Nu gaat hij dan weer naar het "verboden" voorwerp toe en wijst ernaar en zegt Nee en wijst met zijn vingertje (waarvan ik me niet bewust ben dat ik het ook gebruik ) en komt er ook echt niet meer aan!
    * biedt een alternatief, ookal willen ze het niet
    * sommige kinderen krijgen zulke erge driftbuien dat ze met hun hoofd gaan bonken, dan moet je ze gewoon stevig vasthouden en uit laten huilen en steeds zeggen dat je niet wilt dat ze zichzelf pijn doen.
    * negeer je kind niet te lang, houd het stevig vast en maak duidelijk dat jij hun veilig plekje bent.. dat ze best even mogen huilen.
    * geef juist complimenten over de dingen die ze wel goed doen

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Het is belangrijk dat je zelf en je man/vriend consequent zijn. Je dochtertje is net op de leeftijd dat ze gaat ontdekken dat er dingen zijn die wel of niet mogen en dat ze niet perse naar je hoeft te luisteren en dat kan confronterend zijn. Maar als jij duidelijkheid biedt is dat voor haar heel helder. En als het gaat zoals bij Daan is het na een paar driftbuien wel weer (meestal tenminste ) over!

Succes!
    Mama van Daan (1 juli 2003) en Hidde en Pepijn (1 maart 2005)

4.    #4
    . mup's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

dank je wel voor de tips...
    Het fijn als anderen vertellen dat ze dit herkennen of ook mee hebben gemaakt.

Weet je, zelf geef ik al dat soort tips vaak aan ouders (sta voor de klas) maar ja...dan heb je ineens zelf zo'n kleine smurf voor je neus die staat te drammen en dan komt dat toch even onverwachts....

muppie

5.    #5
    . Annemarie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

David is elke dag wel een aantal keer driftig, maar dat zijn dan nog "normale" driftbuien waarbij het voldoende is om er geen aandacht aan te besteden.
    Over die echte driftbuien heb ik gelezen dat het op deze leeftijd meestal zo is dat hun woede als het ware met ze op de loop gaat en dat ze al snel niet meer weten wat er nou aan de hand was. Maar ze blijven overstuur. Dan is het het best je kind gewoon bij je te nemen en te laten uitrazen terwijl je laat merken dat je het kind nog steeds lief vindt. Dat kan best een tijdje duren. Lastig hoor!
    Moeder van David (23-8-03), Roos (18-4-05), Anne (20-11-07) en Maarten (7-5-10).

6.    #6
    . mup's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

gisteren deed ze weer een poging driftig te worden....ze kon niet bij de poes, keek me aan en begon alvast te schreeuwen! Ik heb het eerst even genegeerd en daarna heb ik haar afgeleid met een speeltje. Het werkte!
    Toen heb ik haar naar bed gebracht en ging ze direct slapen. Ik denk dat als ze heel moe is en het gaat ook nog eens nietnaar haar zin...dan weet ze er op dit moment gewoon nog niet zo goed mee om te gaan.
    Nou ja, mams ook niet maar het wordt stukje voor stukje beter!
    Bedankt en wie weet nog meer reacties...

7.    #7
    . Angie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    1

Bij ons werkt het negeren en afleiden op dit moment het best. Alhoewel dat weer niet meevalt als er anderen bij zijn, in een winkel bijvoorbeeld. Dan trek je je al gauw wat van anderen aan en gaan de zweetklieren bij mij ook aan de gang. Pfff...
    VP-lid sinds 23 september 2004

8.    #8
    . Kady's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat ze nu veel meer dingen snappen en dus willen, maar doordat ze nog beperkt zijn in hun mogenlijkheden ze zo woedend worden.

Bij Amalia merk ik ook dat ze al driftig word als ze haar pop pakt en die blijft ergens achter steken zodat hij niet gelijk meekomt. Ze kan dan heel hard gaan zitten schreeuwen/gillen en boos naar mij kijken zo van doe er dan wat aan. Meestal loop ik dan rustig naar haar toe en zeg dan rustig dat als we het kalm aan doen het wel lukt en dan doen we het samen. Meestal werkt dit maar natuurlijk niet altijd.

Voor wat betreft iets afpaken ja dan probeer ik ook vaak uit te leggen waarom het niet mag, niet dat ze dat altijdbegrijpt maarja je moet ergensbeginnen. Ze is nu wel zover dat als ze bv een pen vind die naar mij toe komt brengen zo van die mag ik niet he. Ik geef haar daar natuurlijk altijd een compliment over en je ziet haar dan groeien

Dat met een vingertje wijzen en nee zeggen bij dingen die ze niet mag doet ze ook. Komt dus waarschijnlijk van het feit dat ik altijd wijs en nee zeg. Ze wijst en zegt tegenwoordig ook auw als ze in de buurt van de open haard komt of een kop thee hihihihi. De open haardis trouwens net als de oven auw, auw, auw.

Moeilijk he mup ik zit ook wel eens met mijn handen in het haar als ze weer iets heeft. Dan twijfel ik tussen toegeven en negeren. Ik denk dat je voor een groot gedeelte op je gevoel moet vertrouwen. Kus en succes met je meisje
    [url=http://lilypie.com][img]http://lbyf.lilypie.com/1xKwp2.png[/img][/url] <br />[url=http://lilypie.com][img]http://lb2f.lilypie.com/WIm8p2.png[/img][/url]

9.    #9
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Mijn oudste heeft ook veel last gehad van driftbuien en bij haar werd het erger als ze choclade kreeg. Ben ik na verloop van tijd toen achter gekomen.

Bij haar hielp werkelijk niets, het enige wat ik kon doen was haar tegen haarzelf beschermen. Ze lag nl met haar hoofd op de grond te bonken en nog meer van de rare dingen. Ik bleef wel altijd bij haar in de buurt, voor troost en bescherming.

sterkte ermee

10.    #10
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Ik haal dit topic even omhoog. Bij Noralie beginnen de driftbuien nu ook. Ik vind het heel moeilijk omdat ze op zo'n moment echt niets wil. Haar vasthouden lukt niet want ze 'kronkelt' zich los. En wat ik helemaal moeilijk vind, is dat ze mij dan alsmaar roept maar mij niet in haar buurt wil hebben. Het gaat rustig een half uur door. Hoe ga ik daarmee om als dat in een winkel gebeurt? Ik kan dat moeilijk negeren als het zolang duurt. Haar oppakken en meenemen terwijl ik halverwege ben met de boodschappen lijkt mij niet te doen. Hoe doen/deden jullie dat?
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

11.    #11
    geband
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Ik heb dat ook regelmatig met Shane gehad. Dan ging hij gerust op de grond liggen in een winkel. Zeggen dat ik wegging, maakte geen indruk, dat vond hij alleen maar leuk. Ik zorgde altijd dat ik een buggy bij me had. Daar heb ik hem regelmatig in geworsteld en vastgezet. En verder genegeerd, want in de buggy ging de strijd wel eens door.
    Ook heb ik me wel eens schuldig gemaakt aan pedagogisch onverantwoorde hulpmiddeltjes, afleiden met een koekje, een soepstengel, een doosje rozijntjes, een snoepje.
    Zoveel mogelijk negeren en even apart zetten om af te koelen?

12.    #12
    . beppos's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Post waarderingen

Ik weet niet meer precies hoe ik het bij Roald deed. Zijn ergste driftbuien had hij altijd thuis.
    Met winkelen heeft hij lang niet losgelopen. Hij zat of in de kinderwagen of in de boodschappenwagen. En dan is het makkelijk. Dan loop je gewoon door met een herrie makend kind. Het is niet prettig en uitgebreid winkelen zou ik dan ook niet meer gaan doen.

Die driftbuien van hem thuis waren niet misselijk. Niets hielp. Ten einde raad deed ik hem altijd in zijn bed. Hij liet zich namelijk in zijn drift erg hard op de grond vallen en ik heb plavuizen.In bed kon hij zich niet (zo heel erg) bezeren. Hij kon daar uitrazen, ik kon op de gang even bijkomen. Als ik dan weer wat rust had gevonden, kon ik Roald weer rustig praten.
    Ik weet het, in bed leggen is niet Nanny verantwoord. Het bed moet geen strafplek worden, ik deed het niet voor straf. Maar echt om hem rustiger te krijgen.
    Tijdens elke minuut die jij met ergenis doorbrengt, verzuim je zestig gelukkig seconden van je leven

13.    #13
    . Sipie's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Max heeft ook regelmatig driftbuien, thuis negeer ik hem en dan waaien ze gelukkig zo over. Als ik in de stad ben, gebeurd het helaas ook wel eens...hij heeft eens een kwartier op de grond gelegen, op zijn rug, luidkeels gillend en ik een heel stuk verderop buiten zijn gezichtsveld en hij bleef maar doorgaan...uiteindelijk heb ik hem toen opgepakt en in de buggy vastgesnoerd en hem verder genegeerd
    Max (17-06-2004) & Lisa (08-02-2006) & Skye (23-11-2012)

14.    #14
    . pebbles's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2006
    Post waarderingen

Bij ons heeft ze maar 2 of 3 x een driftbuien gehad. Thuis veel meer. Als ze bij ons zo driftbui had dan stapte we gewoon over haar heen en gingen wat anders doen. Bij ons heeft dit geholpen want na 2 of 3 x had ze waarschijnlijk zo iets van ok? dit werkt hier niet en heeft ze het nooit meer gedaan. Thuis deed ze het veel vaker want daar werd het niet genegeerd. Kreeg ze uiteindelijk toch haar zin en de aandacht die ze wilde. Ik ben ervoor om het gewoon te negeren met soms pijn in je hart, maar ja ieder kind is anders. Veel sterkte met de driftbuien.
    Lieve meisjes komen in de hemel en stoute meisjes komen overal

15.    #15
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Gelukkig heeft ze (nog?) geen driftbui gehad in de winkel. Ja, wel 2x strijd toen ze weer de buggy in moest en niet wilde. Ik vraag mij af dat als ze zo'n bui in de winkel heeft, hoe ik dat kan negeren. Gewoon verder winkelen gaat niet want ik laat haar natuurlijk niet alleen daar liggen krijsen, ik wil haar kunnen zien. En het kan zijn dat ze daar korter duren? Thuis duren ze best lang!
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten