VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: kruipen

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Standaard kruipen

hallo, ik heb een vraagje,
    mijn zoontje, 9mnd, kruipt niet, en tijgert ook niet. Is er een manier om dit aan hem te leren?
    [url=http://www.babybrabbel.nl][img]http://www.babybrabbel.nl/dynban/babybanner/1076770740/3/1/1/255/165/165/0/148/206/max.png[/img][/url]<br />[url=http://www.TickerFactory.com/]<br />[img]http://www.TickerFactory.com/ezt/d/2;10100;30/st/19820112/n/Sonja/k/4e0c/age.png[/img]<br />[/url]

2.    #2
    mopje
    Gast

Standaard Re: kruipen

Hallo,

mijn dochter heeft nooit gekropen en getijgerd en aanleren...... een kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo. Mijn dochter heeft er niets aan over gehouden en ze is nu 6 jaar. Ze is motorisch goed onderlegt zowel de grove als de fijne motoriek.
    Ik zou zeggen maak je niet druk want mijn zoon van 1.5 heeft ook nooit gekropenen geteigerd.

gr Mopje

3.    #3
    . Caro's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi Sonja,
    mijn dochter van ruim 13 maanden kruipt ook nog steeds niet. Ze schuift op haar kontje vooruit. Op het cb vonden ze dat we het kruipen moesten stimuleren, maar wat we ook geprobeerd hebben, ze vertikt het gewoon. Tijgeren doet ze ook niet, ze wordt zelfs boos als we haar op haar buik leggen. Terwijl ze wel regelmatig op haar buik slaapt, gek kind.
    Ik maak me er niet druk meer om, je doet er toch niets aan en met de motorische ontwikkeling zal het ook wel loslopen, dat blijkt maar weer uit het bericht van mopje.
    Ik heb dus helaas geen tips voor je, alleen dat je je er niet al te druk om moet maken.

4.    #4
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hallo Sonja,

Je kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo, dat kun je niet dwingen. Rolt hij zich wel om? Gaat hij zelf zitten?

Je kunt eens proberen met zijn benen kruipbewegingen te maken en een speeltje op de grond neer te leggen zodat hij er net niet bij kan.

Mijn zoon is 8 maanden en kan ook niet echt kruipen, tijgeren kan hij als de beste, dus de behoefte om de kruipen is er ook niet. Optrekken kan hij sinds kort ook, hij gaat dan op zijn knie?n zitten en zelfs staan lukt ook al een beetje. Alleen zou hij voor zijn ontwikkeling ook eerst moeten gaan kruipen. En zoals je hier al kan lezen, ieder kind ontwikkeld zich toch op zijn of haar eigen manier.

groeten Bertje

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hallo Sonja

Maak je geen zorgen hoor. Mijn dochter (13 mnd) kruipt ook pas sinds dat ze 11 maanden is.
    Ik heb ook wel geprobeerd om speeltjes verder weg te leggen enzo, maar dat hielp ook niet zo.
    Als ze echt ergens heen wilde dan rolde ze er wel heen.

Idd elk kind ontwikkeld zich in zijn/haar eigen tempo.

groetjes Margit
    mama van Annelieke (20-10-03) en Twan (24-02-06)

6.    #6
    .
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen

Als ik een speeltje voor hem leg, dan boeit het hem niet als ie er niet bij kan, dan maar niet, denkt ie dan! Hij rolt wel ja, sinds kort kan hij zitten, maar zelf zitten doet ie niet. Hij vind het maar al te lekker dat ie nog een echte baby is en ligt lekker op zijn rug te spelen.
    [url=http://www.babybrabbel.nl][img]http://www.babybrabbel.nl/dynban/babybanner/1076770740/3/1/1/255/165/165/0/148/206/max.png[/img][/url]<br />[url=http://www.TickerFactory.com/]<br />[img]http://www.TickerFactory.com/ezt/d/2;10100;30/st/19820112/n/Sonja/k/4e0c/age.png[/img]<br />[/url]

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Geniet er maar van dat hij nog een echte baby is. Zijn ontwikkeling volgt in zijn tempo.

8.    #8
    geband
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    2

Ik zou er me ook niet al te druk om maken.
    Als ik de verhalen van mijn moeder mag geloven... dan heb ik ook nooit gekropen! Ik ging ineens van zitten naar lopen en kruipen heb ik blijkbaar nooit gekund. En toch is alles nu helemaal normaal hoor!

9.    #9
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi Sonja,

Maakt je zoon al vorderingen in de richting van kruipen, ofwel hoe gaat het nu?

10.    #10
    . mup's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

helaas ben ik dwars tegen de verhalen in hier.....bij voorbaad sorry dames!?!! :P

Mijn dochter bakte er tot 10 1/2 maand werkelijk niks van! Zat maar op haar kont en kwam niet van haar plek voor een speeltje!
    Tot ik een weekje vrij had en toch maar een beetje met haar ben gaan spelen. Heb wat grappige dingen genomen die ze graag uit mijn handen grist als ze op mijn schoot zit. Dus de afstandbediening, een beker en een koekje e.d. waren even lokkertjes.
    Ben een half uurtje, soms een uurtje per dag aan het spelen en uitdagen geweest. Ik vond het zelf super gezellig.
    Aan het einde van die week kwam er voorzichtig beweging in. 2 weken daarna deed ze iets wat voor kruipen door moet gaan en dat doet ze nog steeds...razendsnel. Het is geen traditionele kruiphouding: op 1 knietje, 1 beentje mnaar voor met voetje op de grond en handen verplaatsen....ziet er vreemd uit maar het werkt.
    Ik denk wel dat ze zonder mijn stimulering ook zover was gekomen...maar nu kreeg ze net even dat extra zetje.

Dan mijn contra-verhaal:

Het niet kruipen en met name te vroeg staan heeft wel zeker invloed op een mens. Meestal is de duidelijkste aanwijzing daarvoor een lichte tot sterk aanwezige motorische achterstand maar ook heel vaak is er een andere ontwikkeling in denkpatronen. Die kom je vaak pas vanaf het 7e jaar tegen...als de kinderen op school leren lezen, schrijven en rekenen.
    Gelukkig (en dat vind ik de beste conclusie als moeder!) heeft men ook evenzoveel kinderen gezien die niet of nauwelijks gevolgen ondervinden van het overslaan van kruipen in hun ontwikkeling.
    Daar zijn de afgelopen 10 jaar de nodige studies naar gedaan.
    Recentelijk heeft men ontdekt dat er ook zeker een relatie bestaat tussen dyslectie (schrijf het vast verkeerd) en het overslaan of versneld doorlopen van bepaalde ontwikkelingsfasen.
    De hersen groeien, zeker in de eerste jaren enorm. Ze vertakken steeds fijner. Bij sommige kinderen krijgt deze vertakking op een bepaalde plek in de hersenen minder kans wanneer zij ook bepaalde ontwikkelingsfasen overslaan.
    Bv. als ouders te veel het staan stimuleren om te jonge leeftijd (staan is reflex vanaf geboorte).
    Toch is dyslectie ook een familaire aandoening.
    Wat een collega van mij als motorische remedial teacher op de school waar ik werk vooral merkt is bv. een slechte pengreep die het schrijven belemmerd. Of kinderen die in een bepaalde ontwikkelingsfase blijven hangen waardoor hun rechter- en linkerhand nog altijd symetrische bewegingen willen maken. Wat weer lastig is als de juf juist vraagt of je met je andere hand je schrift goed vast wil houden......
    Of kinderen die veel vallen zonder duidelijke oorzaak. Dit heeft te maken met slecht ontwikkeld gevoel voor ruimte (ruimtelijke orientatie is vak in kleuterklassen!)

Nu lees ik er veel over, krijg op mijn werk workshops voorgeschoteld hierover en weet best hoe het werkt...
    Toch ben ik niet alleen juf maar ook hartstikke moeder!
    Dus toen het CB en de fysiotherapeut waar ik bij liep begonnen te mekkeren dat senna meer gestimuleerd moest worden om te gaan kruipen dacht ik per directt: zeik niet, dat doet ze als ze eraan toe is!!!
    Ik heb er dus een weekje van mijn tijd in gestoken en voor de rest vind ik nog altijd dat het geluk en plezier van mijn kleine meiske voorop staat!
    Ze willen haar waarschijnlijk ook hulp geven om alsnog beter te gaan kruipen (dus 2 beentje achter in plaats van 1) en ik vind dat op zich niet slecht....maar als dat een drama wordt voor haar ben ik dus weg!!! Of ik nou weet wat de gevolgen eventueel zouden kunnen zijn of niet.....ik doe mijn kind niet moetwillig pijn voor iets wat waarschijnlijk ook best vanzelf op 'z'n pootjes terecht komt'

nou...dit was mijn wetenschappelijke bijdrage

dag dag

mups

11.    #11
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hoi Mups,

Wat een verhaal!
    Moet ik me nu zorgen gaan maken? Mijn zoon is bijna 9 maanden en hij gaat al zelf staan sinds hij 8 maanden is. Dit is absoluut niet gestimuleerd, maar heeft hij helemaal zelf ontdekt. Het is niet extreem vroeg, maar wel snel.

groeten Bertje

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 25-09-14, 07:45

Bladwijzers

Forum Rechten