VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Onderwerp: Hapjes voor de kerst gezocht!

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Standaard Hapjes voor de kerst gezocht!

Misschien vroeg, maar ik ben ieder jaar vrij vroeg met de planning voor de kerst. Dus nu weer! Dit jaar wil ik het echter anders doen. Gezien (schoon-)moeder beide willen dat we komen eten, is daar ieder jaar weer een discussie over. Om daar eens af te zijn hebben we besloten om het dit jaar bij ons te doen. We willen bij ons een tafel dekken met warm en koud buffet. Kan iedereen zelf pakken. Er wordt dus niet gegeten aan de eettafel. Maar waar ik mee zit, is dat mijn schoonmoeder daar al over valt en zij lusten niet veel? ... Voorgaande kerstdagen aten we daar groentesoep, aardappelen, een gehaktbal en spruitjes, met als toetje vla. Sorry, maar dat is niet mijn idee van kerst. Ik ben al niet dol op de combi aardappelen-groente-vlees, en dat van huis uit al niet gewend (ik ben van oorsprong Bulgaarse). Dus vandaar dat hapjes-idee. Maar bijvoorbeeld gevulde paprika's... nee, dat hoeven zij niet. Wat ik ook jammer vind is dat ze het niet eens proberen. Hoe maak ik een leuke combi? Idee?n Ik lees ze graag! Hieronder zet ik even een lijst van wat ik beter niet kan gebruiken voor hen, anders weet ik dat ik ermee blijf zitten.
    Uien, en ieder ander soort ui.
    Knoflook
    Paprika(-poeder)
    Kruiden als selerie, basilicum, oregano, komijn, rozemarijn, mint etc... (peterselie en bieslook kan wel)
    Feta, eigenlijk alleen gewone kaas
    Olijven
    Courgettes
    Aubergine
    ........... Ja het is nogal wat,? en ik ben al gaan zoeken in kookboeken, maar stuit steeds op iets. Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Alvast bedankt.

2.    #2
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Standaard Re: Hapjes voor de kerst gezocht!

Mijn god wat een zeikerds! (excuse my language)
    Ik ga wel even zoeken voor je, want er moet toch wel wat zijn.. niet dan?

3.    #3
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Houden ze wel van vis? Ik dacht aan gevulde kerstomaatjes met hollandse garnalen, komkommer met gerookte zalm een een plakje gekookt ei, dat soort hapjes?
    Je kan trouwens ook bij een goede slager of traiteur lekkere koude salades bestellen, is dat wat?

4.    #4
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Nou de huzarensalade en rundvleessalade wil ik dus eigenlijk niet. Maar daar schoot me een superidee binnen, dankzij je reactie! Want ik heb nog een 'Russische Salade'. Vraag me niet wat er Russisch aan is, want is met aardappelen, winterpeen, augurk, smack, ei en nog wat. Maar daarvan weet ik dat ze hem lekker vinden. En als ik die maak, heb ik dat in een afwasteil, dus ruim voldoende? !
    Zat net mijn vraag nog eens te lezen en toen ik het zo las bedacht ik me dat ik net zo als hun moet doen (platgezegd): ..eten wat de pot schaft! Zij houden nooit rekening met mij. Nu ben ik niet zo dat type dat oog om oog,tand om tand denkt, dus ik wil er een paar hele Hollandse algemene dingen bij doen. Ach, en ik kom ik er niet uit, dan strijk ik mijn hand over het hart; kook aardappelen, spruiten en maak een gehaktbal voor ze? :P. Maar de eettafel is in gebruik als hapjestafel en dus gaan we daar nog steeds niet aan eten....
    Ach ik kan een boek over mijn schoonmoeder maken, maar dat is niet bepaald geslaagd bij de recepten. Gooi dat even onder een ander hoofdstuk eruit.

Vinden jullie het trouwens ook leuk om hier voor de kerst recepten te wisselen, dan voer ik thuis nog even wat in.

5.    #5
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Nou weet je waar ik nou geinteresseerd in ben?! In iets echt Bulgaars. Ik heb 's bij Russische vrienden gegeten en toen kreeg ik Pilmini, superlekker. Dus ben ook wel benieuwd naar iets Bulgaars.
    Qua hapjes kan je misschien ook 's in de spaanse keuken kijken. Een hele hoop tapas zijn erg lekker en kan je vooraf maken. Sommige dingen hoeven alleen nog in de oven verwarmd te worden.

Oh en ik dacht eigenlijk niet aan huzaren of rundvleessalades hoor, daarom vroeg ik dat van die vis. Een goeie visschotel is ook niet mis, met haring, zalm, garnalen, paling etc etc.. heerlijk toastjes erbij. Een frans kaasplateau met stokbrood? Dat soort dingen, is dat wat?

6.    #6
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Rowan, leuk een schoonfamilie die niets lust. Je moet bij hen eten wat zij maken, dus dan kun je toch ook bij jou thuis maken wat jij wilt eten. Ik zou zeggen maak gewoon een kerstmaaltijd zoals jij die graag ziet. Ik vraag me af of je man/vriend wel meer lust?

Ik heb nog wel een lekker recept voor hapjes met tortilla's, ik zal het even voor je opzoeken.

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Kruidenrolletjevoorgerecht, 4 personen

? 1 zakje gepelde walnoten (45 g)
    ? 2 wraptortilla's
    ? 100 g verse roomkaas
    ? 1 zakje verse dille (15 g)
    ? 1/2 zakje verse bieslook (? 25 g)
    ? 1 zakje verse munt (15 g)
    ? zout en peper
    ? cocktailprikkers
    ? plasticfolie

Bereiding Walnoten grof hakken. Wraps in droge koekenpan ca. 2 minuten verwarmen, zodat ze zacht worden. Wraps op snijplank leggen en dik met roomkaas besmeren. Walnoten erover strooien. Takjes dille en bieslook op midden van wrap verdelen. Blaadjes munt van takjes plukken en op roomkaas leggen. Wraps met zout en peper bestrooien en rond vulling stevig oprollen. Wraps tot gebruik in plasticfolie in koelkast bewaren.Wraps uit folie halen. Met scherp mes zijkanten van rol snijden. Rollen elk in 6 stukken snijden. Rolletjes met cocktailprikkers vaststeken.Bevat per eenpersoonsportieenergie 255 kCal - eiwit 6 gvet 17 g - koolhydraten 19 g

Dit kan ook prima als borrelhapje en is heel lekker, recept is niet van mezelf maar komt van www.ah.nl

8.    #8
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Hamrolletjes met roomkaas: voorgerecht, 4 personen
    ? 8 plakken ham (vleeswaar ca. 110 g)
    ? 1/2 potje verse roomkaas met knoflook (? 150 g AH Biologisch)
    ? 10 g rucolasla (zakje ? 30 g)

Bereiding

Midden van elk plakje ham royaal besmeren met roomkaas. Op elk plakje 2 blaadjes rucola er zo opleggen dat blaadjes aan beide zijden een klein beetje uitsteken. Hamplakjes oprollen. Over vier borden rolletjes verdelen.

Bevat per eenpersoonsportie
    energie 120 kCal - eiwit 8 g
    vet 9 g - koolhydraten 0 g

Ook een voorgerecht was als borrelhapje kan, komt weer van de site van de AH

9.    #9
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

Whauwwww, het water loopt me in de mond! Maakt toch niet uit of een recept van jezelf is ja of nee. Ik haal het ook meestal ergens uit, maar daar verander ik ook weer vaak iets aan. Dan gebruik ik een recept als basis.
    Ik zal binnenkort mijn Bulgaarse kookboek eens even pakken, want zelf doe ik heel veel dingen op gevoel qua hoeveelheden. Is handig om even te zien hoeveel ze ongeveer gebruiken. Jou recept zegt me echter helemaal niets. Het kan zijn dat er een variant op is, maar dan onder een hele andere naam.
    Bertje, ik had inmiddels besloten om idd mijn eigen dingen te doen, maar ik kan het niet laten om een paar (is bij mij 2 en een bonus, dus 3) Hollandse te maken. Mijn man lust dus wel alles. Die vind het nog altijd leuk om iets nieuws te proberen. Ze zeggen wel dat voor de man hun moeder de beste kok is, maar gelukkig is dat in mijn geval niet zo . Hij heeft alleen enorm moeten wennen aan het pittige. Is niet typisch Bulgaars, maar ben ik van huis uit zo gewend....

10.    #10
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Mijn schoonmoeder kan ook niet zo geweldig koken (mijn man heeft er ook geen talent voor). Dus als er gevraagd wordt wat zullen we met kerst eten, roept de hele familie: doe maar fondue.

Gelukkig lust je man wel alles.

11.    #11
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik heb hier de mazzel dat we allebei goed kunnen koken en het ook beiden leuk vinden. (Ook niet onbelangrijk) Ik heb het trouwens nog even opgezocht en de officiele spelling is Pelmeni. Het is een soort ravioli, alleen dan niet bruin/gelig zoals bij de italiaan, maar witter, bijna doorzichtig.

12.    #12
    . pepe's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Aardappelsalade

500 gr krieltjes (zak bv, Celavita, AH)
    1 eetlepel suiker
    1 eetlepel witte (wijn) azijn
    2 eetlepels mayonaise
    3 eetlepels zure room (creme fraiche)
    1 eetlepel fijngesnipperde bieslook
    1 theelepel franse mosterd
    1 eetlepel fijngesnipperde peterselie
    zout, versgemalen peper

Bereid de aardappelen volgens de verpakking
    laat ze iets afkoelen
    Vermeng de suiker met de wijnazijn en begiet de aardappelen hiermee.
    Maak een marinade van de mayonaise, zure room, , bieslook en mosterd en meng dit voorzichtig
    met 2 lepels door de aardappelen.
    Bestrooi met de peterselie en breng op smaak met zout en peper.
    Laat de salade afkoelen

Hier is nog een lekkere salade voor er bij,heb het iets aangepast, ui uit het recept gehaald, dit is voor ong. 4 personen.

Dit kun je ruim van te voren klaarmaken.

13.    #13
    . pepe's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Wat je ook kunt doen is een Beenhammetje braden en in plakken koud serveren.
    Een aantal verschillende Quiches maken (of kopen).

14.    #14
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Wat klinkt het hier allemaal lekker zeg!

Wat bij onze vrienden en familie altijd wel goed bevalt is Spaanse tortilla (Dikke omelet met ei dus en gebakken aardappelen, ui (hoeft niet) knoflook wat andere kruiden. Is echt Jammie of paella ook lekker!
    Witte asperges in een plakje spek, of meloen in plakje rauwe ham.
    Je kan ook gevulde eieren maken, doormidden snijden en dan doe ik zelf dus huzarensalade erin of tonijnsalade wat je maar lekker vind en dan eigeel er bovenop kruimelen ook jammie
    Of ragout in ragoutbakjes vind ik zelf ook wel iets voor kerst!

Ben benieuwd wat er uiteindelijk allemaal bij jou op de tafel komt!

15.    #15
    .
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Post waarderingen

wellicht heb je wat aan deze site:
    www.webschef.nl

ideale zoeksite!
    Sla niet, Prei wel<br /><br />[img]http://www.TickerFactory.com/ezt/d/3;49;69;1;1/c/86.7/t/69/s/89.5/k/5480/weight.png[/img]

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. kerst/sint recepten voor diner en hapjes
    Door marsha89 in forum Eten & drinken
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 22-12-12, 20:35
  2. vraagje wie heeft er nog leuke ideetjes voor hapjes of tapas gerechten??
    Door liefdes-vrouwtje in forum Eten & drinken
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 23-08-11, 12:35
  3. Cadeau voor kerst
    Door Paula89 in forum Vraag het een man
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 03-01-10, 20:46
  4. lekkere 'hapjes'!
    Door Thor in forum Verliefd
    Reacties: 27
    Laatste Bericht: 04-06-08, 12:33
  5. Lekker hapjes bij een kinderverjaardag gezocht