VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 66

Onderwerp: Een hele vervelende baas? (spuug hier je gal)

1.    #1
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Standaard Een hele vervelende baas? (spuug hier je gal)

Naar aanleiding van steeds weer nieuwe fratsen van mijn baas (van het bedrijf waar ik al bijna 15 jaar full-time werkzaam ben) heb ik maar even een apart topic gemaakt.
    Ik ben erg benieuwd of er nog meer bazen rondlopen die zich net zo hufterig gedragen als die van mij.
    Misschien dat er ook nog mensen zijn met nuttige tips voor mij.
    Hier als volgt nog even mijn verhaal voor de mensen die het nog niet weten:

~haalt even diep adem~

Het begon in week 16 van mijn zwangerschap, ik kreeg in de nacht van Zondag op Maandag last vast bloedingen.
    In mijn ogen niet een klein beetje maar best veel, ik heb mijn vriend laten kijken en die schrok behoorlijk.
    Toen ik me de volgende dag wou douchen vielen er zo een stuk of wat druppels bloed op de grond.
    Ik was in alle staten want je kunt je voorstellen dat je niet weet wat je moet doen op zo'n moment.

Ik kreeg het advies van mijn verloskundige dat ik het rustig aan moest doen.
    Mijn vriend (werkzaam in hetzelfde bedrijf) heeft me dus maandagmorgen ziek gemeld maar had er niet bijgezegd waarom, dat wou ik niet want niemand wist het toen nog.
    Toen ik bij mijn vk ook al niet al te veel begrip kreeg (de ene zei dat ik in aanmerking kwam voor een echo en de ander begreep niet waarom ) heb ik zelf direct een "pretecho" bureau gebeld en die konden mij gelukkig nog wel even (na uitleg van mijn verhaal) ergens tussendoor helpen om mijn bezorgdheid weg te nemen.
    Ik was helemaal op van de zenuwen en vroeg of mijn vriend even met me mee wou gaan.
    Die heeft dus dinsdagmorgen direct vrijgevraagd en heeft er ook bijgezegd waarom.

Ik heb dus 2 volle weken in de ziektewet gezeten omdat ik die hele tijd nog last had van bloedingen/bruine afscheiding.
    Net toen ik weer aan het werk wou gaan de volgende dag kwam meneer de baas langs met een mooi papiertje met allemaal punten die hij met mij wou bespreken.
    Hi vond dat hij het recht had om direct te weten wat er met mij aan de hand was en niet 2 weken later, omdat ik een beroep op hem deed. (qua inkomen)
    Ik stond zo perplex dat ik gewoon vergat om te zeggen dat hij het een dag later al wist, toen mijn vriend vrij vroeg. (zijn eerste leugen)
    Hij snapte gewoon niet dat ik het allemaal nog even voor me wilde houden.
    Daarbij kreeg ik van hem ook nog te horen dat, and I quote: "hele volksstammen bloeden tijdens de zwangerschap".
    Je begrijpt ik zat gewoon met open mond alles aan te horen en was zo geschokt dat ik nergens tegenin ben gegaan.

Ik ben toen dus weer aan het werk gegaan voor halve dagen (ik ben meubelmaakster en dat is best een zwaar beroep met veel tillen en bukken enz.)
    Heb hem ook nog verteld dat hij van het UWV het geld voor de halve ziektedagen van mij gecompenseerd kon krijgen.
    Na herhaaldelijk van hem te horen dat dat niet zo was, heb ik maar even een pagina uitgeprint van internet waar het toch duidelijk op stond dat het WEL zo was.
    Hij is zelf namelijk voor deze kosten niet goed verzekerd, de krent!
    In mijn ogen is dat zijn probleem en niet het mijne.
    Daar is hij toen achteraan gegaan en sindsdien valt hij mij er herhaaldelijk mee lastig dat hij "zijn" geld nog niet heeft gekregen van het UWV.
    Dan komt hij me met een chagerijnige kop mij van allerlei verwijten maken en ik ben dan weer spontaan gestressed.

Toen ik vorige week tegen hem zei dat ik een brief had gekregen van het UWV begon hij natuurlijk een klein beetje hoop te krijgen dat hij "zijn" centjes zou gaan zien en vroeg me spontaan of alles goed was gegaan bij de vk.
    De hele tijd had hij nog geen enkele interesse getoond in mijn gezondheid en die van mijn kind.

Begin deze week moest ik w??r op het kantoor komen.
    Ik kreeg de melding dat er na mijn zwangerschapsverlof geen ruimte is voor mij in deeltijd.
    Motivatie: hij werd al bijna 60 en had hier geen zin meer in.
    Hij vond het wel zo netjes om mij dan aan een passende baan via het uitzendbureau te helpen. (lief h?? )
    Toen ik nog een vraagje had over mijn vakantiedagen, die precies in mijn zwangerschapsverlof vallen, zei hij dat hij wel zeker wist dat die gewoon kwijt was en dat ik daar dus geen aanspraak op kan maken.
    Daarbij vertelde hij me ook nog dat hij de halve dagen, die ik er niet ben, in gaat houden van mijn loon en dat ik zelf maar met het UWV moet regelen dat ik mijn aanvulling krijg.
    Ik heb het allemaal gewoon over me heen laten komen want als ik er tegenin ga wordt ik zelf helemaal gek en hij luistert toch niet naar me, hij dramt gewoon zijn zegje door.

Nu heb ik een mooie site gevonden waar al mijn arbeidsrechten in staan en ik neem aan dat hij zich daar ook aan te houden heeft.
    www.arbeidsrechter.nl
    De pagina's die allemaal betrekking hebben op deze situatie print ik allemaal netjes voor hem uit en die kan hij dan op zijn gemakkie eens even doorlezen.

Zo weet ik bijvoorbeeld:
    * dat hij me niet voor de helft mag uitbetalen als ik in de ziektewet zit (om wat voor reden dan ook)
    * dat ik recht heb op 503,75 uur ouderschapsverlof (waar ik ook nog even gebruik van wil maken)
    * dat ik mijn vakantiedagen gewoon behoud

Ik snap trouwens deze hele situatie niet want hij heeft nog iemand part-time in dienst die werkelijk waar helemaal niets (al dan niet zelfstandig) kan.
    Ze is echt zo stom als het achtereind van een varken.
    Ze komt een aantal dagen in de week om 08:45 aanschijten terwijl we om 07:30 beginnen, en dit is full-time?
    Ja maar ze maakt ook nog schoon 's avonds zegt hij dan.
    Moet ze (als ze 40 uur in de week werkt zoals hij zegt) dan ook niet voor 40 uur op papier staan?
    Dat staat er namelijk niet + het feit dat ze er korter werkt als ik.
    Als het dan zo lastig is, moet zij er dan ook niet uit?
    NEE want ze hebben een hele "speciale relatie" met elkaar waar de wederzijdse echtgenoot/echtgenote niets van af mogen weten.

Zo een heel verhaal, ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen!

2.    #2
    . pepe's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: Een hele vervelende baas? (spuug hier je gal)

Goh, lullig dat je zo'n baas hebt, juist nu je lekker van je zwangerschap wilt genieten, kan je dit gezeik er niet bij hebben.
    En je kan wel merken dat hij er geen donder van begrijpt, als hij zegt hele volksstammen bloeden tijdens de zwangerschap.
    Jij maakt je ongerust en terecht, maar mannen die geen enkel gevoel in hun donder hebben en alleen maar aan werken denken, bestaan nu eenmaal.
    Zolang je niet ziek bent is er niets aan de hand.

Maar je hebt het zelf al uitgezocht waar je recht op hebt dus laat hem lekker gaan, hij trekt toch aan het kortste eind.

Vind het alleen jammer dat je over een andere collega begint, die te dom zou zijn en bla bla.
    Vind het niet echt relevant voor jouw situatie.
    Maak je daar nou maar niet druk om, kijk eerst eens hoe je deze kwal de mond kan snoeren.

Succes en sterkte,

Pepe

3.    #3
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Ik vind dat dus wel relevant, ten eerste omdat zij (ondanks wat hij beweert) ook part-time werkt en dat altijd al gedaan heeft en ik na 15 jaar full-time in dienst te zijn geweest nu kan oprotten.
    Ik ben trouwens niet de enigste die zo over haar werk kwaliteiten denkt hoor, iedereen ziet wat er aan de hand is maar ja, niemand zegt er wat van.
    Het is toch van de zotte dat een part-timer die (en ik overdrijf echt niet hoor) niet zelfstandig kan werken en nergens kaas van heeft gegeten gewoon mag blijven terwijl ik (en dat durf ik best te zeggen en vele collega's met mij) de betere ben.
    Door de jaren heen hebben we al heel wat hinten opgevangen dat ze het samen niet zo nauw nemen met de huwelijkse trouw en er samen iets gezelligs van maken.
    Ik kan niet tegen dit onrecht en daarom heeft het in mijn ogen wel degelijk iets met deze zaak te maken.
    Maar ja, dat is mijn mening hoor. :P

4.    #4
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Je hebt zowieso recht op terug keer in je eigen functie, Lovely. En hij moet met goede economische bezwaren komen om aan te tonen dat je echt niet parttime kunt werken daar. Dus laat hem dat maar opknappen. Mocht het uit de hand lopen kun je altijd de vakbond inschakelen (als je daar lid van bent tenmisnte) En anders hoop ik dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, die kunnen je evt ook helpen.

HEel veel sterkte iig en ik hoop dat je toch, ondanks al het gezeik, van je zwangerschap geniet!

5.    #5
    .
    Ingeschreven
    May 2005
    Post waarderingen

Niet dat jij er op het moment veel aan hebt, maar toch even dit...

Hij maakt je duidelijk het leven zuur....

Maar waarom doet hij dit? Niet zomaar hoor... Mensen maken anderen het leven zuur als ze zelf ergens niet tevreden over zijn. Hij is dus zelf ongelukkig anders zou hij nooit zo achterlijk doen..

Jullie zijn wel gelukkig, Lovely, en daarom is hij jaloers.

Wat hij ook zegt, probeer eraan te denken dat hij zich helemaal niet zo voelt als hij zich gedraagt...

Laat hem lekker in z'n sop gaarkoken, jullie hebben straks een prachtig mooi kindje erbij, en hij voelt zich nog steeds rot in the end
    Wie in een kind het wonder niet ziet,<br />begrijpt het hele leven niet!

6.    #6
    .
    Ingeschreven
    May 2005
    Post waarderingen

Denkt zijn vrouw er ook zo over? Dat jij zomaar in de stress mag zitten in deze periode? Misschien als je haar aan jouw kant krijgt... Hoewel dit ook zeer riskant is natuurlijk... Maar deze situatie is ook niet prettig... Of kunnen ze soms zelf geen kinderen krijgen?
    Wie in een kind het wonder niet ziet,<br />begrijpt het hele leven niet!

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Ik denk dat het hele probleem in de "centen" zit, ik ben op dit moment niet erg winstgevend natuurlijk en dat raakt hem enorm, alsof je hem op de ballen staat te trappen zeg maar. :P
    Kinderen heeft hij zelf wel hoor, zelfs al kleinkinderen, en of ik zijn vrouw hiermee moet lastigvallen weet ik niet.
    Ik ben bang dat er dan meer uitflapt. (hiermee bedoel ik zijn huwelijkse trouw of liever gezegd: het gebrek aan)
    Lastig is ook nog dat mijn vriend er nog wel werkt en straks natuurlijk alle consequenties moet dragen.
    Daarom wil ik het (in tegenstelling tot hem) dit op een nette manier afhandelen en krijgen waar ik recht op heb.
    Dan valt er in mijn ogen niemand iets te verwijten, hoewel hij dat anders zal zien.
    Maar dat is zijn probleem en niet het mijne. Lekker :P !!!

En Diedeldie, ik zat er inderdaad over na te denken om nog even een rechtsbijstandverzekering af te sluiten want ik ben niet lid van de bond.
    Volgens mij kan dit geen kwaad want ik weet niet hoe het allemaal in zijn werk zal gaan.
    Ik neem aan dat hij toch alle rechtskosten zal moeten betalen als blijkt dat ik in mijn recht sta, of werkt dat niet zo?
    Hij heeft zich toch gewoon aan de wet te houden zonder uitzonderingen?

8.    #8
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

En terugkeren in mijn functie zal na zo'n "gevecht" waarschijnlijk ook niet meer al te lekker verlopen.
    De werkgever/werknemer relatie is dan behoorlijk verstoord denk ik, ik kan hem nou al schieten........

? ? ? ? ? ?? ? ? ?? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

9.    #9
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Lovely, het zit je niet mee.............

Zoals beloofd ook mijn verhaal.

Ik heb een baan als multimediavormgever/cadtekenaar. Voordat ik twee jaar geleden zwanger raakte, was ik nog bezig met een deeltijdopleiding tot vormgever. Na mijn examens wilde ik graag zwanger worden en in mijn examenweek was het al raak. Ik heb de meeste van mijn collega's nooit laten weten dat ik een kinderwens had, dat vond ik prive en daar hadden ze niets mee te maken. Dus de mededeling dat ik zwanger was, kwam erg onverwacht . Ik wilde het eigenlijk pas vertellen toen ik een week of 12 was (na de echo), maar helaas was ik zo ziek en misselijk dat ik het eerder moest vertellen. Ik heb me toen ook af en toe ziek moeten melden.

Met een week of 10 kreeg ik vakantie en werd zo ziek dat ik niet meer ophield met overgeven. Ik heb dus toen weer ziekgemeld in mijn vakantie en we hebben onze reis moeten annuleren. Na een week ging het weer wat beter en heb ik me beter gemeld. Mijn baas had in de tussentijd tegen al mijn collega's verteld dat hij niet geloofde dat ik ziek was. Wat hij van mij best mag denken, maar niet tegen iedereen mag rondbazuinen. De laatste twee weken van mijn vakantie ging het weer redelijk en kon ik ook wat leuke dingen doen, als ik me maar rustig hield. Na mijn vakantie ben ik ook weer gaan werken, alleen maar een uur of 7 op een dag, zodat ik 's ochtends wat meer tijd had om op gang te komen. Toen ze weer zagen geloofden ze wel dat ik erg ziek was geweest (5 kilo lichter in 3 weken), na een week werd ik weer zo ziek en deze keer was het nog erger. Ik ben toen opgenomen in het ziekenhuis vanwege uitdroging. Hierna heb ik echt nog veel tijd nodig gehad om weer te herstellen en ben na een aantal weken weer voorzichtig aan het werk gegaan voor halve dagen. Dat was natuurlijk best lastig voor mijn werkgever en hij kon daar ook niet goed mee omgaan. Ik werkte op een gegeven moment voor 75% en als ik mijn uren er dan al ruim had opzitten en om half 5 naar huis ging, begon hij achter mijn rug te zeuren dat ik best tot 5 uur had kunnen werken. Nu ben ik daar heel makkelijk in geworden. Alles wat niet recht in mijn gezicht gezegd wordt, daar weet ik niets van. Mijn baas heeft daar nogal een handje van en ik houd daar niet van. Maar diep van binnen kost het me vaak wel moeite.

Intussen had ik ook al kenbaar gemaakt dat ik na mijn verlof nog maar 3 dagen in de week wilde werken, nog geen officieel verzoek ingediend, alleen maar verteld. Ik werkte toen 4 dagen per week ivm mijn opleiding. Nu heeft mijn baas ook een keer verteld tijdens een vergadering, waar ik niet bij was, dat ik er niet aan hoefde te denken dat ik minder kon gaan werken. Toen dacht ik al, we zullen dat nog wel eens zien en ik had het alleen via via gehoord, dus voor mij had het geen waarde. Een tijd later heb ik er nog een keer met hem over gesproken en toen was hij een stuk redelijker. We hebben er over gesproken hoe mijn baan dan ingevuld zou gaan worden en wat de mogelijkheden waren. Hij had het er toen nog over om er een baan voor 2 dagen van te maken, maar kwam er later nog op terug. Ik heb vervolgens een officieel verzoek voor contractaanpassing ingediend, schriftelijk met ook aangegeven welke dagen. Hij was niet verplicht dit toe te staan, omdat ik in een klein bedrijf werk. Uiteindelijk is mijn werkgever er wel mee accoord gegaan en heeft hij mijn contract aangepast.

Als hij dat niet gedaan had, had ik gewoon het eerste jaar ouderschapsverlof opgenomen en daarna hadden mijn man en ik een andere oplossing bedacht.

Nu werk ik al weer bijna een jaar 3 dagen per week en dat gaat best goed, ook in mijn functie. Het is af en toe moeilijker plannen, omdat we nogal eens strakke deadlines hebben. Maar gelukkig kan ik indien nodig ook schuiven met dagen, dan kan Ruud op een andere dag naar het kdv. Er zijn wel eens weken dat ik het erg druk heb en dan 30 uur werk in 3 dagen, maar aan de andere kant hoort dat ook bij mijn vak. Ik heb wel het voordeel dat ik soms werk mee naar huis kan nemen en ik ook een vaste avond heb waarop ik altijd kan overwerken, mocht dat nodig zijn.

Ik ben dus wel teruggekomen na zo'n 'gevecht', als was het minder heftig dan bij jou. Het is best goed te doen. Mijn baas is en blijft een vervelende vent, maar dat was hij voorheen ook al.

10.    #10
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Nou Bertje, ik lees het al, jou verhaal lijkt wel verdacht veel op mijn verhaal.
    Ik ben nog wel van plan om het er met hem nog eens over te hebben waarom hij denkt dat ik absoluut niet in een part-time functie kan terug keren.
    Tot nu toe heb ik alleen een hele vreemde reden hiervoor gehoord. (ik ben bijna 60 en heb geen zin meer aan dat gedoe)
    Het spijt me zeer maar na 15 jaar eis ik gewoon een normale uitleg en laat me niet wegsturen met zo'n dom argument.

Volgens mij is mijn baas ook niet verplicht om op mijn verzoek tot deeltijd in te gaan vanwege het feit dat ik ook in een klein bedrijf werk.
    Een bedrijf dat minder als 10 werknemers in dienst heeft is hiervan vrijgesteld meen ik.
    Dat neemt niet weg dat ik toch uitleg wil hebben over het feit dat een andere collega er wel part-time werkt, (alhoewel hij dit maar niet wil toegeven) terwijl niemand over haar te spreken is behalve hij. (??)
    Het is ook net of hij zich al aan het indekken is want hij heeft dit ook al zonder enige aanleiding tegen een andere werknemer gezegd, (dat ze full-time werkt) alsof hij bij voorbaat al in de verdediging gaat.
    Maar als je daar een zaak van wilt gaan maken, moet ze dan ook niet voor 40 uur op haar loonstrook staan i.p.v. ongeveer 24 uur?
    Volgens mij is hij dan belastingtechnisch gezien toch ook niet helemaal koosjer bezig?

Leuk dat het voor jou wel heeft uitgewerkt, volgens mij maak je die situaties niet vaak mee.
    Meestal is er dan toch sprake van een behoorlijke verstoorde relatie tussen werkgever en werknemer.

Ik werd trouwens net door de UWV gebeld over het feit dat ik op 17 januari (gedeeltelijk) ben ziekgemeld en dat er nu waarschijnlijk uitgekeert gaat worden, lekker op tijd!
    Hij wou me deze maand al voor de helft gaan uitbetalen en mij gewoon maar zelf met het UWV opzadelen. (terwijl ik donders goed weet dat hij dat niet mag)

Hou jullie op de hoogte......

* groetjes Sandra *

11.    #11
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Jouw werkgever krijgt inderdaad van het UWV alles vergoed, zolang je maar ziekgemeld bent ivm je zwangerschap.

Hoe heb je kenbaar gemaakt dat je minder wilt gaan werken? Is dit al 'officieel' gebeurd door middel van een brief? Hij moet dan namelijk binnen 4 maanden een reactie terug geven. Gaat hij hier niet mee akkoord, wat kan in jouw situatie, dan ben je toch niet zomaar ontslagen. Dan kun je daar gewoon blijven werken voor 40 uur. En recht op ouderschapsverlof heb je altijd, jouw vriend trouwens ook.

Hebben jullie een CAO of ander regelement waar in staat hoe het geregeld is met parttime werken? Misschien wordt je daar iets wijzer van. Naar aanleiding van mijn verhaal is het op mijn werk opgenomen in het regelement, wij hebben geen CAO, en kun je parttime werken. 32 uur is het minimum als je geen kinderen hebt en 24 uur, als je voor je kinderen zorgt. Ik ben het niet helemaal eens met deze regeling, maar dat is een ander verhaal.

Ik hoop voor je dat het nog goed opgelost kan worden. En ik snap ook dat het voor je baas moeilijk is om mee om te gaan. Je bent voor hem nu geen arbeidskracht die hij volledig in kan schakelen en dat is altijd lastig in een klein bedrijf. Maar nog geen reden om vervelend te doen.

12.    #12
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

En vooral niet na 15 jaar.
    Ik zal me eens even verdiepen in de cao, zal wel bouw- en hout bond zijn denk ik, zal eens vragen aan mijn vriend.
    Ben wel van plan om via ouderschapsverlof even tijd te "rekken".

13.    #13
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Sandra, heb je al een officiele aanvraag ingediend om minder uren te gaan werken?

14.    #14
    .
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Post waarderingen

Nee nog niet, staat dat niet vreemd omdat hij al heeft gezegd dat ik niet terug mag komen?

15.    #15
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Ja en nee.

Heb je hem een schriftelijk verzoek voor wat dan ook gegeven? Als dat niet zo is, waarop baseerd hij zijn antwoord dan dat je niet terug mag komen. En hoe heeft hij dat aan je doorgegeven? Schriftelijk of mondeling.
    Ik denk dat het van belang is dat je de normale procedure aanhoudt voor het aanvragen van minder uren per week. Dat is dacht ik vier maanden van te voren schriftelijk aanvragen. De 'spelregels' hiervoor zijn vast wel op het internet te vinden. Kijk maar eens op: verlofwijzer.szw.nl

Mag je baas wel zeggen dat je niet terug mag komen? Hij mag weigeren dat je minder uren per week gaat werken, maar dat betekent niet dat je niet terug mag komen. De vraag is natuurlijk: Wil je er zelf nog werken? Maar je baan ben je niet zo maar kwijt.

Heb je nog naar je CAO gekeken?

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Reacties: 5
    Laatste Bericht: 08-05-11, 21:20
  2. vervelende buren ?
    Door lunatic in forum De humor-hoek
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 02-06-08, 19:24
  3. Reacties: 35
    Laatste Bericht: 23-04-08, 09:55
  4. Vervelende buien, voor of tijdens de menstruatie