VrouwenPower.nl - Alle Rechten Voorbehouden.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Onderwerp: In hoeverre heb jij vooroordelen?

1.    #1
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Standaard In hoeverre heb jij vooroordelen?

De vraag spreekt voor zich, barst maar los.

2.    #2
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Standaard Re: In hoeverre heb jij vooroordelen?

Ik probeer ze niet te hebben en dat ook aan mijn kinderen mee te geven, maar in de huidige maatschappij worden soms vooroordelen wel te vaak werkelijkheid. Dus ik betrap mezelf er regelmatiger dan ik zou willen op dat ze er steeds meer insluipen!

En jij?

3.    #3
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik sluit me daarbij aan Diedeldie. Ik had bepaalde vooroordelen niet en veroordeelde mensen die ze wel hadden. Tot ik me in bepaalde situaties bevond, waarin ik met mijn neus op bepaalde feiten werd gedrukt. En de mensen met de vooroordelen toch gelijk kregen.

Reden dat ik dit topic opende is dat ik zelf nog wel 's tegen vooroordelen aanloop, waar ik me vreselijk aan erger (kan ik gelijk door naar topic 'ergernissen'). Zoals bijvoorbeeld: Mijn man heeft nogal wat tattoos en in het verleden had hij ook een wenkbrauwpiercing. Er wordt dan vaak vanuit gegaan dat hij of een aso is, of een crimineel, of beide. Er was zelfs eens iemand (hij werkte destijds als taxichauffeur en ja, dat zijn ook criminelen en aso's) die hem versleet voor Nazi. Nou dat zou dan de eerste Jood zijn met Nazi ideeen.

Anyway, daar kan ik me dus aan storen, omdat mijn vent een hele lieve, zachtaardige man is. Die toevallig van tattoos houdt, ipv zich met goud te behangen.

In die zin heb ik dus geen vooroordelen.
    Maar in de hedendaagse maatschappij is het zo dat je bij de uitkeringsinstanties vaak sneller iets voor elkaar krijgt, als je een bepaald kleurtje hebt. Althans, dat is me al een aantal keer opgevallen. Ach en zo ken ik er nog wel een paar.
    Alleen 'standaard' beoordelen op uiterlijk of ras, daar doe ik dus niet aan mee en dat probeer ik mijn kinderen ook bij te brengen!

4.    #4
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Lastig...
    Ik probeer niet teveel vooroordelen te hebben maar moet zeggen dat ik mezelf er wel es op betrap. Heb er laatst een stuk over gelezen in Groter Groeien en daar stond dat het ook wel handig kan zijn. Of zoiets.
    Soms ben ik blij dat ik ze heb als Lianne ergens wil spelen en ik ken die mensen niet goed maar heb ze bv wel eens gezien dan ga ik op m'n gevoel af en heb dan wel es een vooroordeel. Daar ben ik dan wel blij om als achteraf blijkt dat het daar niet altijd zuivere koffie is.Ik weet ook wel dat jeje kind niet overal tegen kan beschermen maar ik probeer ze toch een beetje vooroordeel mee te geven. Vooroordelen rusten bij mij niet altijd op uiterlijk, heb zelf wel eens meegemaakt dat ik errug in de gaten werd gehouden in een winkel. Dat was (denk ik) door mijn uiterlijk. De "dikke mensen zijn vies" vooroordelen doe ik niet aan.

5.    #5
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Wielaa, als ik eerlijk ben denk ik dat het in jou geval niks met vooroordelen te maken heeft, maar met je 6e zintuig. Iemand kan er keurig uitzien, maar als ik het gevoel heb dat er iets niet in orde is, zou ik mijn kind er niet bij achter laten. Maar ik ken ook zwaar getatoeerde jongens, die echt engelachtig zijn met kinderen en ongelofelijk zachtaardig.

Wat is er met je uiterlijk dan, dat je zelf in de gaten werd gehouden?

6.    #6
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wielaa
    De "dikke mensen zijn vies" vooroordelen doe ik niet aan.
    Denken veel mensen er zo over?

Ik was met een vriendin in een kledingzaak en toen deden de eigenaars opeens de deur op slot en we moesten onze tassen laten zien. Ik ben nog nooit zo verbaasd geweest. Ik weet natuurlijk dat er veel gejat wordt maar het zou niet in me opkomen! Ik ben een enorme schijtluis en daar nog heel eerlijk bij ook. Als ik teveel geld terugkrijg zeg ik het! Maar goed, het vervelende hier was dat ze ons nog niet geloofden toen ze ons lieten gaan! Ze waren ervan overtuigd dat we toch ergens iets hadden verstopt. Dat vond ik misschien nog wel het ergste. Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad hoe we eruit zagen. Naar hoor, als je dan zo behandeld wordt terwijl je zo'n braaf typje bent .

Maar goed, ik heb ook wel vooroordelen. En het lullige is inderdaad dat de meeste vooroordelen niet voor niets zijn ontstaan. Dat heb ik deze week ook weer gemerkt. Ik ga er niet over uitweiden trouwens... :P

7.    #7
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Mag ik hier geen lullig zeggen?

8.    #8
    . hypnosa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    18

Of je dat onder de noemer 'vooroordelen' kunt zetten, vraag ik mij af Wielaa. In dit geval zou ik eerder spreken van intu?tie. En ik vind dat dat altijd goed is om daar naar te luisteren.
    Spanning is wat je denkt dat je zou moeten zijn, ontspanning is wie je bent.<br />Nu nog mezelf vinden...

9.    #9
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Weinig tactvolle vraagstelling, maar je begrijpt me wel, denk ik?!

Ik heb ook wel bepaalde vooroordelen, had het er gister nog met een vriendin over, zal er 's een paar noemen:
    - Surinamers maken bij alle vrouwen kindjes (uitzonderingen bevestigen de regel, maar ga 's in amsterdam oost kijken)
    - Degenen die in de kroeg lopen te zeiken om nog een biertje NA de laatste ronde, zijn altijd ambtenaren (is vaak nog waar ook)
    - alle barmannen sexen zich een slag in de rondte!

10.    #10
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manon
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wielaa
    De "dikke mensen zijn vies" vooroordelen doe ik niet aan.
    Denken veel mensen er zo over?

Tegenwoordig merk ik daar niet zoveel meer van maar toen ik een jaar of zestien was had ik een dikke vriendin. Ik merkte wel dat er soms met walging naar gekeken werd. En wat ik ook merkte was dat men heel"grappig"in de neus kneep als ze langs liep.

Het kledingzaakgedoe is alweer wat jaartjes geleden maar in die tijd had ik vrij veel piercings en deed ik toch wel errug mijn best om er niet al te "burgelijk uit te zien."Verder is er volgens mij niet veel afwijkends aan mij te zien.

Wat de barmannen betreft, mijn vriend heb ik achter de bar weg geplukt en hij valt wel mee. Tegenwoordig staat hij niet meer achter de bar.
    Nog een vooroordeel: kermisklanten hebben in ieder stadje een ander schatje. Is in mijn ervaring wel waar. Ik heb er een gekend en hij had ook nog es 9 kinderen door heel Nederland verspreid. Toen ik op een gegeven moment een beetje overtijd was werd hij daar niet warm of koud van. 9 of 10 wat maakt het uit. k wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn hoor.

11.    #11
    .
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Volgens mij zijn er geen mensen zonder vooroordelen en ach laat dat dan ook maar zo zijn denk ik dan. Vooroordelen is ook heel wat anders dan discrimineren. Ik heb ook zeker vooroordelen en zeker niet altijd terecht, maar ik probeer wel open te staan voor iedereen, en dan blijkt dus ook regelmatig dat mijn vooroordeel niet klopt.

12.    #12
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Maar als ik een aantal maal een vooroordeel bevestigd heb gezien, kan ik niet meer open staan voor bepaalde mensen. Ik ben dan juist op mijn hoede. En daar baal ik van!

13.    #13
    . wielaa's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door diedeldie
    Maar als ik een aantal maal een vooroordeel bevestigd heb gezien, kan ik niet meer open staan voor bepaalde mensen. Ik ben dan juist op mijn hoede. En daar baal ik van!
    Dat is dan toch zelfbescherming.

14.    #14
    geband
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen
    Blog Berichten
    30

Ik begrijp denk ik wel wat ze bedoelt, je zou willen dat je nog steeds iedereen onbevooroordeeld zou kunnen benaderen, maar soms is dat bijna onmogelijk.

15.    #15
    . diedeldie's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Post waarderingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heaven
    Ik begrijp denk ik wel wat ze bedoelt, je zou willen dat je nog steeds iedereen onbevooroordeeld zou kunnen benaderen, maar soms is dat bijna onmogelijk.
    Ja ik vind het ook vervelend dat ik mijn oudste dochter door het zelf op mn hoede zijn, ook vooroordelen begin mee te geven. Het zou niet nodig moeten zijn vind ik eigenlijk.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Artikel: Vooroordelen?!
    Door Fabrina in forum Artikel reacties
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 22-05-11, 09:12
  2. vooroordelen en uiterlijk gericht !?
    Door repelsteefje in forum Maatschappij
    Reacties: 113
    Laatste Bericht: 30-10-07, 12:50
  3. Vooroordelen betreft mannen en vrouwen en auto's
    Door Bozzie in forum De humor-hoek