Column : "Vergeten Sneeuwvlokjes"
Column vergeten sneeuwvlokjes
Het bericht dat het kouder wordt komende dagen gaf mij opeens een gevoel van sfeer, warmte en rillerigheid. Wanneer er dan ook nog stond dat de hagel en de witte sneeuw langs konden komen moest ik voor mezelf bekennen dat ik voor mij de natte sneeuwvlokjes zag.
Het idee van lekker warm ingepakt, dikke sjaal om , muts op ,geeft mij een gevoel van nostalgie. Gelukkig is mijn nek bedekt door flinke krullen.
Ondanks dat de feestdagen nog behoorlijk ver zijn kan ik wel ontzettend genieten van deze weersomslag.
De verwarming tast je keel niet meer aan, inmiddels zijn we weer gewend aan de kunstmatige warmte en de blaadjes zijn allemaal gevallen waardoor de dieptriestige zaken weer ruimte krijgen .
De kaarsjes die normaal ook branden lijken nu gewoon meer licht te geven. Elk jaar komt bij mij de gedachte op , rond deze tijd,van gladheid, je door de sneeuw werken, de prachtige uitzichten in de natuur.
Om daarna tot rust te komen in een verwarmd huis met sfeer en gezelligheid.
Mijn weemoed aan de dwarrelende sneeuwvolkjes herken ik nog vanuit mijn jeugd. Waneer dan de eerste vlokjes vielen , drukte ik mijn neus tegen de ramen aan om zo elk vlokje te volgen tot op de grond.
De ene keer bleef het liggen en stormde ik naar boven om de winterspullen te halen. De andere keer wanneer het volkje neerzakte in water wist ik al dat het tijd was voor de winterlaarzen.
Mijn dromen over de vlokken reiken verder in het verleden dan ik eigenlijk wilde maar opeens was het daar.
Het leken vroeger wel koudere winters, meer schaatsplezier . En voor mij zie ik dan de afbeeldingen die ik zag van vroeger van mij opa en oma.
In de gurende kou op de ijsbaan warme chocomel drinken die de plaatselijk schaatsvereniging had geregeld.
Het leek allemaal nostalgischer en warmer dan in mijn jeugd. Maar niks is minder waar. Wanneer ik dan bedenk dat ik eigenlijk hetzelfde heb gedaan in mijn jeugd ware het niet dat er ook nog erwtensoep bij was gekomen.
En toch lijkt het erop dat we weer hier in nederland daar heen willen.
In grote steden en of dorpen wordt er toch weer plekken gerealiseerd waar men een gezellig hoekje maakt om te schaatsen met je kinderen of vrienden, met chocomel, erwtensoep, koude tenen , dikke sjaals en echt winterse muziek.
Het lijkt erop dat ik mijn nostalgie van de foto,s van mijn opa en oma weer kan herleven.
En ik droom verder. Verder over zwieren over de ijsbaan met marcel natuurlijk.Met zo,n ijskarretje , ik erin en hij duwt mij het ijs over. Kinderen die met stoeltjes de houten schaatjes leren te berijden met rode wangen als appeltjes. Helaas heb ik vorig jaar een poging gewaagt op de indoor ijsbaan. Het was nep , ik kon er niks van en mijn droom was dan ook gelijk in duigen.
En toch die sneeuwvolkjes dwarrelend naar een plekje om zich vast te nestelen is eigenlijk een ontzettend mooi gebaar.
Het vlokje dwarrelt door de lucht heen, zich een weg banend naar vastigheid. Naar iets warms of om zich vast te leggen bij zijn eigen soort.
Op een koude regenjas, een muts die al bezaaid is met sneeuw, een haardos , een warme hand van iemand waar het volkje zal smelten.
Dit jaar heb ik me voorgenomen wanneer er sneeuw komt er optimaal ervan te genieten. Hier lekker lopen op het strand totdat mijn oortjes helemaal koud zijn dat ik ze geeneens meer voel.
Vervolgens lekker naar huis te gaan , de natte spullen opbergen en genieten van een warme drank . Dekentje op de bank en lekker een nostalgische film kijken waarin sneeuw voorkomt.
Maar eerst een echt sneeuwballen gevecht ……om nu eens echt die te raken die ik altijd al hebt willen raken, uiteraard voor de lol.
Iemand inpeperen en rollebollend door de sneeuw…….
Zoeken op internet waar de winter fairs zijn , ideeen op doen voor in mijn huiskamer, zoekend naar de leukste markten waar ik heerlijk glühwein kan drinken en heerlijke warme beenham en of gewoon kan genieten van alle gezellige nostalgische dingen , uiteraard in een flinke sneeuwstorm.
Laten we vooral niet die dingen vergeten.
Sneeuwvlokjes van alle soorten………jullie zijn welkom bij mij………..
Fijne winter voor jullie allemaal.
Pride

E-mail blogpost