Bekijk RSS Feed

Eindelijk gezond

De waarde

Beoordeel dit bericht
Column de waarde.

Waarom moeten mensen altijd oordelen. Ik betrap me zelf er wel eens op dat ik dat ook doe. Over dingen , over mensen. Het liefst zie ik in een conversatie dat mensen het met me eens zijn. Alhoewel een discussie ook best leuk kan zijn.
Ik kan me dan soms niet ontvallen om in mezelf te denken :"' Jeetje wat dom, of ziet zij of hij dat nu echt niet anders?".
En daarbij zet ik mezelf op een voetstuk. Net of ik altijd gelijk heb.
Dacht het niet.
Ik ben zelf nogal vasthoudend als ik eenmaal een mening heb en bijt me daar in ook zeker vast.
Het duidelijk maken hoe ik het bedoel wordt vaak niet begrepen , of begrijp ik de ander niet?

Vandaag zat ik een beetje op internet te struinen. Je kent het wel : facebook, hyves, advertentie,s fora.
Op zich losstaande berichten waar je veel achter kan zoeken vanuit mijn belevingswereld en of opinie over het geschrevene.
Maar vele opmerkingen waren oordelend.
Je kan maar beter niet mee doen want dit of dat, je kan maar beter je mond houden als je niet op de hoogte bent, jeetje wat schrijf jij nu weer , spoor je wel?
En zo ging het nog een tijdje door.
Wie zijn wij om dat eigenlijk te zeggen? Is je eigen denkbeeld altijd goed?
Mogen wij mensen buitensluiten omdat het niet in onze waarde past?
Of mag ik over mensen oordelen en er een etiket op hangen als ik die persoon nooit heb ontmoet?

Ik wil het niet , maar ik doe het wel. En waarom eigenlijk? Ik kan me beter richten op mij zelf en mijn ideeen en gedachten gangen onderbouwen in waarin ik geloof.
Dat maakt een mens uniek.
Ik ga in ieder geval proberen om mensen niet op hun uitlatingen te beoordelen of te veroordelen.
Tenslotte weet ik bijna nooit de achtergronden als ik een uitlating zie wat totaal niet strookt met mijn waarden en normen.

Vroeger dacht ik ook anders. Nu ik de 40 ben gepasseerd merk ik dat ik steeds meer dieper in de mens zelf ga kijken dan in eerste instantie af te gaan op de eerste indruk of de eerste woorden.

Innerlijke wijsheid of innerlijke groei, ik voel me er tenminste fijn onder om zoveel verschillende mensen te zien , te ontmoeten, dus waarom zou ik in godsnaam oordelen of veroordelen wanneer ik het juist leuk vind om andere invalshoeken te bekijken , dan alleen maar mijn voorkant en zijkanten.......................

Pride.

Voeg "De waarde" toe aan Digg Voeg "De waarde" toe aan del.icio.us Voeg "De waarde" toe aan StumbleUpon Voeg "De waarde" toe aan Google

Categorieën
Niet-gecategoriseerd

Reacties

1. Avatar van Mysteriouslady
    Treu!Oordelen doen we allemaal, het is alleen goed jezelf af en toe en spiegel voor te houden!
  2. Avatar van Pride
    En anders doen anderen het wel voor je , en daar heb ik het eigenlijk over:
    is dat altijd nodig?
  3. Avatar van Cath59
    Ach....degenen die niet oordeelt over een ander moet nog geboren worden denk ik dan maar.
    Daarbij vind ik oordelen iets heel anders als een eigen mening hebben.....veel mensen zien dat ook als oordelen.
    Het zal mij allemaal een biet zijn.
    Zelf voel ik me lekker bij mijn eigen denkwijze en de meeste mensen hebben hun eigen visie.
    Dus...leven en laten leven is mijn motto....wie zijn wij om een ander de les te lezen als we zelf ook niet volmaakt zijn?
  4. Avatar van Mysteriouslady
    zo is het cath!
  5. Avatar van Pride
    NU dat bedoel ik eigenlijk ook. Wie zijn wij om iemand de les te lezen en toch blijven we of ik praat even in de ik-vorm, het wel doen.
    Wat maakt mij zo bijzonder om dat wel te mogen en daardoor mensen te kwetsen.
    Misschien onwetend, misschien bewust.

Ik wil die eigenschap niet meer hebben. Ik hou het idd zoals cath al zei:
    bij een mening ..........en een andere kijk ergens op betekent niet dat iemand gelijk dom is , niet inzichtelijk is , of dat iemand niet mag meedoen aan de maatschappij in allerlei facetten die er om ons heen leven.
  6. Avatar van Cath59
    Die eigenschap zijn we mee geboren Pride...die kan je niet uitwissen.....en ieder mens denkt anders en oordeelt/veroordeelt ook anders.
    Het enige wat je kan doen is mensen in hun waarde laten en vooral niet op alle slakken zout leggen heb ik ondertussen wel geleerd.
  7. Avatar van katherine
    oké! Dat is dan weer duidelijk Cath59.

Trackbacks

Totaal aantal trackbacks 0
Trackback URL: