PDA

Bekijk volledige versie : Grootmoeders Tips & Trucs

Pagina's : [1] 2 3

kleinevriend
17-05-06, 14:52
tja ik ben altijd wel in voor huishoudtips

ik zal zelf beginnen met een paar handige weetjes...

* balpen op een kledingstuk, stoffen bank etc is heel gemakkelijk te verwijderen met koffiemelk, beetje eroverheen gieten en met een doekje wrijven en weg is de vlek

* sticker-restjes op deuren, glas, tafels etc. pindakaas is de oplossing, wrijf wat pindakaas op het restje sticker, even laten inwerken en vervolgens kun je de restjes er heel makkelijk afhalen
(let wel op waar je het opsmeert, de olie kan op sommige ondergronden lelijke vlekken achterlaten)

* tandpasta is niet alleen geschikt om je tanden mee te poetsen maar ook om je (zilveren) sieraden weer glimmend te krijgen

* ook kun je tandpasta als "lijm" gebruiken om bijvoorbeeld houten letters op de deuren van je kinderen te plakken
je wrijft een dun laagje tandpasta op de letter, een paar minuutjes wachten en bevestig de letter op de deur! heb je er genoeg van dan kun je de letter er voorzichtig aftrekken zonder dat het lelijke plekken achterlaat

ik ben benieuwd wie nog meer van dit soort tips heeft?!?

Donna
17-05-06, 15:23
Handige tips! :specool:

Het enige wat me zo te binnen schiet is dat je kauwgom uit kleding ed kan verwijderen door er met een ijsblokje overheen te gaan. De kauwgom bevriesd waardoor het hard wordt, dan kun je de stukjes er zo afkrabben! Kledingstukken in de vriezer leggen schijnt ook te werken maar dat heb ik nog niet gedaan!

(niet helemaal uit grootmoeders tijd want zij had nog geen vriezer, maartoch!)

Angels eyes
17-05-06, 18:41
klopt inderdaad even de kauwgom nat maken en dan in de diepvries bij mij is het gelukt met een spikslinternieuw t-shirt

Je sieraden gaan ook weer glimmen als je ze een nacht in dreftafwasmiddel legt met een klein beetje water verdunt.

wielaa
17-05-06, 18:51
:specool: handig topic applausje hoor, heb balpen in de stoffen bank (en stoel) en vroeg me al af hoe het eruit te krijgen.

- afwasmiddel tegen vet in kleding
- boter tegen teer in kleren, de boter krijg je door afwasmiddel er weer uit.

Kimberley
17-05-06, 18:53
Niet echt een schoonmaaktip maar wel handig is, twee bakjes spiritus neerzetten als je gaat gourmetten.
Weet niet precies hoe maar als je dat doet (aan allebei de kanten van je kamer) dan stinkt het veeeeeeeeel minder, en lekker de hele avond en nacht laten staan.
Meteen neerzetten als je begint.

Linn
12-08-06, 19:56
Scharen slijpen:
knip een paar maal door zeer fijn schuurpapier

Katten weghouden op plekken waar je ze liever niet wilt hebben:
leg er aluminiumfolie neer

Voorkomen dat de spiegel in de badkamer beslaat:
wrijf hem in met scheerschuim en dan schoonpoetsen

Stinkende stofzuiger:
doe waspoeder in de stofzuigerzak. Voor mensen met katten, een (stukje) vlooienband erin doen, evt vlooien worden dan gedood.

Wespen
last van wespen, doe kruidnagel in een bakje. Ze hebben een hekel aan die geur.

July
12-08-06, 20:03
Je schijnt kauwgom ook uit kleding te kunnen krijgen met pindakaas... maar pas op met welke weefsels je dat doet... anders blijf je met een vetvlek zitten.

Als je rode wijn morst: zout erop, maar wat je daarna moet doen, ben ik even kwijt...

Frenchie
12-08-06, 20:34
Frituurpan schoonmaken:

Olie eruit halen en dan vullen met water. Opwarmen op de laagste stand en dan uitzetten. Een tablet van de vaatwasser er in gooien en een tijdje laten staan. Helemaal schoon is het bij mij nooit maar het schiet een heel eind op.

July
12-08-06, 20:35
Hele vieze vazen: schoonmaken met een kunstgebittenbruistablet erin...

hunnybee
12-08-06, 21:39
Mijn overgrootmoeder zei altijd dat je als je ui of knoflook hebt gesneden je je handen weer geurloos krijgt door ze voor het wassen vochtig te maken en met flink wat zout in te wrijven. Daarna gewoon wasen zoals gebruikelijk.

Zelf doe ik een ui eerst afspoelen voor ik hem snij (ik huil zelden bij ui snijden).

Gogo
13-08-06, 11:17

Werkt ook goed als er teveel aanslag in koffie- of theekannen zit. :specool:

Bloemetje
13-08-06, 11:21
Handen wassen met koffiedrab wil ook helpen tegen nare luchtjes en hele vieze handen.

Je bril beslaat een stuk minder als je hem schoon maakt met afwasmiddel (als eerste dus als je gaat afwassen).

Tegen kriebelende wollen kleding... een nachtje in de vriezer haalt de ergste kriebel weg.

July
13-08-06, 11:25
Als je knoflook of ui- handen hebt, kun je ze wassen met zo'n rvs-zeepje. Dat werkt echt. Maar nog slimmer is om met je natte handen om de kraan te wrijven. Die is bijna altijd van rvs. Dus geen metalen zeepje nodig.

hunnybee
13-08-06, 12:41
Maar grootmoeder had geen rvs.... ;) ;)

Gogo
13-08-06, 12:42
::whahahahaha::

July
13-08-06, 12:53
:laugh: Toch gebruik ik liever rvs dan koffiedrab als je het niet erg vindt... ;)

hunnybee
13-08-06, 19:59
:laugh:

mi-ran-da
15-08-06, 12:22
voorkom blaren in je mond door je tanden te poetsen met paradontax.
ook voor bij beginnende blaren.

Feries
17-08-06, 21:56
De waterkoker krijg je goed schoon om er water met azijn in te doen en dan laten koken.
Goed naspoelen is dan wel gewenst.

Helpt heel goed tegen kalkaanslag :thumbsup:

Feries
17-08-06, 21:57

ook goed om je vitrage weer wit te krijgen

gimpet
17-08-06, 22:24
Vandaag gelezen in de Jumbo gids: tip tegen maden in de grijze container. Een oude panty vullen met twee mottenballen en deze in de container hangen.

manoah
18-08-06, 19:00
Het rekje van je bbq in een vuilniszak stoppen, flinke scheut ammonia erbij, zak dichtknopen en 24 uur laten liggen. Na afloop het rekje uit de zak en even afspoelen en schoon is het rekje weer !
Helpt natuurlijk ook bij andere voorwerpen die hardnekkig vuil bevatten (aangekoekte pannen etc)

~Miss-Irri~
18-08-06, 20:38
dennenbadschuim van mylene voor witte vitrages

wielaa
26-10-06, 13:00
Heb net met koffiemelk pennenstrepen uit de nieuwe bank gepoetst. :D
De pennen moeten maar weer omhoog. :dry:

Is er ook nog een tip om stof (van meubels) op te frissen? Had nl een stoomreiniger maar die heeft de geest gegeven.

repelsteefje
02-11-06, 11:44
vieze vlekken in een stoffen bank kun je heel makkelijk weghalen met azijn ( 1/2 warm water+1/2 azijn)